Mozdulj ki! Irány a Bükk és a Mátra: Siroki vár, Bálványkövek és Csörgő-szurdok!

Kirándulás a szabadban 2022/22

Irány a Bükk és a Mátra: Siroki vár, Bálványkövek és Csörgő-szurdok!

Két röpke kirándulás egy nap alatt: egy vár és izgalmas sziklaformációk a Bükkben, valamint egy mesés hely, a Csörgő-szurdok a Mátrában. A Bakony után a Mátra a második kedvenc helyszínem, ha igazán gyönyörű vidéken szeretnék kirándulni. Most egy klassz kis egynapos programot ajánlok nektek, ami Sirokon kezdődik, ahol felmászunk a Vár-hegy csúcsára, hogy megnézzük a hegyre és a hegy belsejébe kialakított várat, ahonnan mesés panoráma nyílik a Bükk és a Mátra erdeire. Ezután pedig kalandozhatunk a Mátra egyik gyönyörű szurdokában.

Így tehát az első állomásunk a vár alatt található parkoló, ahol 400 ft-os napidíjon letehetjük az autót. Innen vár ránk egy tíz perces kicsit erősebb menet, amíg felérünk a vár bejáratához.Ha tömegközlekedünk, akkor sem kell megijedni. Sirokról a faluközpontból nagyjából 20 perc alatt lehet felsétálni a várba. A nyitvatartásról és jegyárakról a vár honlapján, ide kattintva kaphattok aktuális információt.

Érdemes alaposan körbejárni a helyet. A riolittufából álló hegyen járatok, lépcsők, termek várnak ránk. Megcsodálhatjuk a lakótornyot, az öregtornyot, de még az egykori börtönbe és az istállóban is bemehetünk. Emellett találunk állandó kiállítást is, amely mesél az 1596 és 1686 között itt élő oszmán várkatonaság mindennapjairól (többek között bögrék, edények, pipák) és találunk még itt a korábbi évszázadokból származó érméket, nyílhegyeket, puskagolyókat, de még 22 csontból készült napórát is. De még egy kialakított lakóhelyiséget is megcsodálhatunk, így könnyebb elképzelni milyen lehetett itt az élet sok száz évvel ezelőtt.

Ha már mindent bejártunk, akkor irány a Bálványkövek, két magányos szikla, melyet a várból már biztosan megcsodáltunk. Negyed órás sétával eljutunk a Bükk-vidéki Pap-kő oldalában álló sziklaakzatokhoz, a Barát- és Apáca-sziklákhoz. Ezekról a riolittufa alakzatokról a néphagyomány úgy tartja, hogy kővé vált az egykor egymásba szeretett barát és apáca. Ezután érdemes még pár percet sétálni tovább és felmászni a Török asztalra, ahonnan a várra és a környékre és pazar kilátás nyílik. Sajnos közben a napsütés odalett, de ez nem csökkenti a táj szépségét.

Sirokon és a vár aljában is találunk hangulatos éttermet, ahol elkölthetünk egy jó kis ebédet, vagy akár a vár és a sziklák közötti mezőn elfogyaszthatjuk a magunkkal hozott ebédet mielőtt visszaülünk az autóba, hogy egy óra múlva megérkezzünk a kirándulás második állomásához, Mátrakeresztesre. Itt egy csárda mellett találunk jó nagy egy aszfaltozott parkolót egy csárda szomszédságában (1).

Átkelve az országúton láthatjuk a Piros sáv jelzést, amely a házak bal oldalán haladva visz minket enyhén emelkedve felfelé. Nagyjából tíz perc után a házak közül beérünk az erdőbe, ahol a piros sáv jelzés a domboldalon halad tovább, közvetlenül a jobbján halad egy másik túraútvonal és a patak. A két út közül bármelyiket választhatjuk, mert nemsokára együtt fognak haladni (2).

Utunk során érdemes gyönyörködni a patakban, balra lesve pedig láthatjuk a Bagoly-kő andezittornyait, amely népszerű sziklamászó-hely, így mi is láttunk itt mászókat ottjártunkkor. Nagyjából 25 perc séta után elérkezünk egy kereszteződéshez, ahol jobbról becsatlakozik az útra a Zöld sáv jelzés, balra halad tovább a Piros sáv és a kettő között a patak köves medréhez visz a Piros kör jelzés. Utóbbit választva izgalmas kaland vár ránk egy rövidebb szakaszon (3). A patak kövein, kidőlt fákon átlépdelve haladhatunk az egyre szűkülő völgyben. Fontos a jó túracipő, mert a kövek csúszósak, legyünk nagyon körültekintőek!

Igazi mesebeli táj. Főleg, amikor a patakot követve két függőleges sziklafal közé érkezünk (4.). Köveken átgurálva, fák gyökereibe kapaszkodva jutunk keresztül, hogy aztán visszaérkezzünk a Piros és Zöld sáv jelzéshez, ahol vár ránk a Vándor-forrás (5). A víz kellemesen hűvös és finom, érdemes feltölteni a kulacsokat, mielőtt továbbmegyünk. Vár még ránk pár kisebb emelkedő és lejtő (6) mielőtt elérünk az Ágasvári turistaházhoz. Érdemes betérni egy kis frissítőre. Gyönyörű napos időt fogtunk ki, így mi le is ültünk egy forró kakaó és egy capuccino társaságában az egyik kinti asztalhoz élvezni a tájat (7).

6_24.jpgA következő 2 kilométeren tovább élvezhetjük az erdő csendjét a Zöld sáv jelzést követve. Mesés bükkös, hangulatos sziklák, mesés panoráma, hangulatos ösvények, fenyves, tisztás. A turistaút vinne minket tovább nyugatra, de mi letérünk balra a Piros négyzetet (8) követve, amely fél óra alatt visszavisz minket a parkolóba (9).

Ez a túra közel tíz kilométer, de nem túl fárasztó, kényelmes tempóban, nézelődve, patakon és mindenféle akadályokon átlépdelve is három óra alatt bejárható. Szép, kalandos, pihentető erdei kiruccanás. A várral egybekötve szuper egésznapos program.

Kövess bennünket Facebookon!

A sorozat előző részeit az alábbi linkekre kattintva olvashatjátok:

2022

1. Irány a Haraszt-hegyi tanösvény!

2. Irány a Vértesi Panoráma tanösvény!

3. Irány a Morgó-gödör!

4. Irány a riolittufaömlés Kazáron!

5. Irány a Római fürdőként ismert szurdok a Bakonyban!

6. Irány a kalandos Cuha-szurdok a Bakonyban!

7. Irány a tanösvény és a kilátó a Naplás-tó partján!

8. Irány a Nagyvázsony környéki romok és rétek vidéke!

9. Irány egy kis családi kaland Székesfehérváron a Sóstónál!

10. Irány a törökbálinti Meseerdő!

11. Irány a balatongyöröki Boroszlán tanösvény!

12. Irány a Csergezán Pál-kilátó a Budai-hegységben!

13. Irány a Bakony három meseszép szurdoka, a sziklalépcsős Ördög-árok, a Kő-árok borongós völgyszorosa és a vasaltfalas Kőmosó-szurdok!

14. Irány a Gerecse, a Pes-kő barlang egy kis sziklaszirti mókával és mesés panorámákkal!

15. Irány a Padkűi kilátó a Keszthelyi-hegységben!

16. Irány a Gyadai tanösvény és hazánk leghosszabb gyalogos-függőhídja a Börzsönyben!

17. Irány Rezi vára a Balaton-felvidéki Nemzeti Park határán!

18. Irány a rendkívül látványos gyenesdiási régi kőbánya és a Vadlánlik barlang! (Bónusz: Tavirózsa tanösvény, Hévíz)

19. Irány a Kolosko-völgy, a sziklák és a vadaspark Balatonfüred szomszédságában!

20. Irány Csókakő vára, a környező erdő és a szőlődombok!

21. Irány egy kisebb túra a Gerecsében érintve a Turul-emlékművet, a Ranzinger-kilátót és a Szelim-barlangot!

2021

1. Irány a Gerecse legmagasabb pontja, a Gerecse-tető!

2, Irány a Budai-hegység legnagyobb vízesése!

3. Irány a Velencei-hegység, a Pákozdi ingókövek!

4. Irány a Pilis! Vár rád a Dömörkapu, a Sikárosi-rét és a Lajos-forrás!

5. Irány a Vértes! Vár rád egy gánti körtúra!

6. Irány a Bükk déli része! Vár rád a Kő-völgyi tanösvény, a kaptárkövek és a Felső-szoros!

7. Irány a Vértes! Vár rád egy izgalmas "nyolcas" Várgesztes mesés erdejében!

8. Irány a Nagy Cser! Vár rád a Diósi tanösvény!

9. Irány Hollókő és az Isten tenyere kilátó!

10. Irány a Mária-szakadék vidéke, a Körtvélyesi kilátó és a Vitány vár!

11. Irány a Velencei-hegység, a sukorói körtúra!

12. Irány a Tátika várrom a Balaton-felvidéki Nemzeti Parkban!

13. Irány a Guckler Károly tanösvény és kilátó!

14. Irány egy vulkán krátere a halápi tanösvényen!

15. Irány a Tátorján tanösvény Balatonkenesén!

16. Irány a Fekete-hegy, Szentbékkálla és Balatonhenye!

17. Irány a Visegrádi-hegység, egy vadregényes kaland az Apát-kúti-völgyben a patak partján!

18. Irány a Mátra-bérc, Ágasvár és a Csörgő-völgy!

19. Irány a Bozótmíves tanösvény a Gödöllői-dombságban!

20. Irány a Haraszt-hegyi tanösvény!

21. Irány a Vértesi Panoráma tanösvény!