Mozdulj ki! Irány a Fekete-hegy, Szentbékkálla és Balatonhenye!

Kirándulás a szabadban 16. rész

Irány a Fekete-hegy, Szentbékkálla és Balatonhenye!

Amikor nem tudod eldönteni mit is szeretnél...mind ismerjük ezt, ugye? Valami ilyesmi történt velünk a múltkori kirándulás alkalmával, ezért a most következő poszt kicsit rendhagyó lesz, ugyanis van benne autó, kerékpár és gyalogtúra is. Persze csak gyalogosan is megoldható a túra, ha valaki kihagyná a felesleges köröket. :D

Az Országos Kéktúra útvonala összeköti a Fekete-hegyen Szentbékkállát és Balatonhenyét. Menet közben változatos táj, a hegy nyergén pedig meseszép panoráma. Kiindulópontként a Szentbékkállán található Templom parkolót választottuk. Az autó maradt, mi pedig kerékpárral indultunk neki a 9 km-es útnak Balatonhenyére. Aki a tanúhegyek környékén kerékpározásra szánja magát készüljön fel, mert bőven lesznek emelkedők, lejtők, szóval nem egy könnyű menet, de azért nagyon nem kell megijedni sem.

Mi nem siettünk, élveztük a tájat, útközben még meg is álltunk szürkemarhákat fotózni és így tettük meg az utat 40 perc alatt. A Kossuth utca végén egy oszlophoz láncoltuk a kerékpárokat és megindult felfelé a hegyre. Itt már mindenhol kinn van az OKT jelzése, gyakorlatilag lehetetlennek tűnik eltévedni, mert egész úton jól láthatóak a jelzések és nincs más dolgunk csak követni a kék túrajelzéseket.

Innen nagyjából 9 km-es séta vár ránk Szentbékkálláig. Menet közben több helyen láthatunk majd tájékoztató táblákat, melyek mesélnek a helyi növény- és állatvilágról, a fennsík tavairól. Napos időben készüljünk kalappal, napellenzős fejfedővel, mert számos olyan szakasza van az útnak, ahol nyílt terepen menetelünk komótosan. A túracipő ide sem árt, akadnak emelkedők, szekérutak, keskenyebb, cserjés ösvények is. A változatos tájnak köszönhetően nem fogunk unatkozni út közben.

Négy kilométer után felérünk a Fekete-hegy nyergére, ahol a fák között kikandikál a hegy legmagasabb pontján, 369 méteren álló Eötvös Károly-kilátó. Három szintes bájos kilátó, ahol figyeljünk, mert a lépcsők szűkre szabottak, de a kilátás kárpótol mindenért. A felső szintről belátni szinte az egész Káli-medencét, Hegyestűt, a tanúhegyeket, a Balatont, a Keszthelyi-hegységet és a Szigligeti-öblöt is.

Miután kigyönyörködtük magunkat a kilátó mellett találunk több asztalt padokkal. Itt megpihenhetünk kicsit vagy ehetünk pár falatot mielőtt tovább indulnánk. A hegyről lefelé itt-ott szűkös ösvények várnak ránk, de szinte észre sem vesszük és már erdő helyett szántók és szőlők között visz az utunk Szentbékkálára. Nagyjából 2 km-rel a kilátó után egy kereszteződésnél látni fogjuk, hogy balra egy KÉK L jelzést látunk. Érdemes tenni arrafelé egy kis kitérőt és megnézni a 12-13. században épített román stílusú Töttőskáli templomromot.

Ezután irány vissza a faluba. Itt még vár ránk némi emelkedő, de felfelé megállhatunk egy frissítőre, kávéra a Kossuth utcában. Ezután mi bepattantunk az autóba és visszatértünk Balatonhenyére összeszedni a bringákat. Aki még nem járt a vidéken, feltétlen menjen el a faluközponttól gyalog csupán negyed órára található kőtengerhez (van saját parkolója is, ha az kényelmesebb), nagyjából egy óra alatt bejárható és különleges látvány.

A sorozat előző 15 részét az alábbi linkekre kattintva olvashatjátok:

1. Irány a Gerecse legmagasabb pontja, a Gerecse-tető!

2, Irány a Budai-hegység legnagyobb vízesése!

3. Irány a Velencei-hegység, a Pákozdi ingókövek!

4. Irány a Pilis! Vár rád a Dömörkapu, a Sikárosi-rét és a Lajos-forrás!

5. Irány a Vértes! Vár rád egy gánti körtúra!

6. Irány a Bükk déli része! Vár rád a Kő-völgyi tanösvény, a kaptárkövek és a Felső-szoros!

7. Irány a Vértes! Vár rád egy izgalmas "nyolcas" Várgesztes mesés erdejében!

8. Irány a Nagy Cser! Vár rád a Diósi tanösvény!

9. Irány Hollókő és az Isten tenyere kilátó!

10. Irány a Mária-szakadék vidéke, a Körtvélyesi kilátó és a Vitány vár!

11. Irány a Velencei-hegység, a sukorói körtúra!

12. Irány a Tátika várrom a Balaton-felvidéki Nemzeti Parkban!

13. Irány a Guckler Károly tanösvény és kilátó!

14. Irány egy vulkán krátere a halápi tanösvényen!

15. Irány a Tátorján tanösvény Balatonkenesén!