Mozdulj ki! Irány a Tátika-várrom a Balaton-felvidéki Nemzeti Parkban!

Kirándulás a szabadban 12. rész

Irány a Tátika várrom a Balaton-felvidéki Nemzeti Parkban!

Idén tavasszal előkaptuk a túracipőket és - amikor kedvünk, időnk és az időjárás is engedi - nekivágtunk felfedezni Magyarország erdeit, hegyeit, kilátóit, vízeséseit. Már tizenegy kiránduláson túl vagyunk, ezekről mindről írtam is, a poszt végén megtaláljátok a linkeket, ha tippet szeretnétek egy jó kis hétvégi kiránduláshoz.

Itt a nyár, a nagy meleg, kevésbé van az embernek kedve nekivágni egy túrának, mi is csak egy kisebb kirándulást terveztünk a Balaton-felvidéki Nemzeti Parkban. Az eredeti terv 5 km volt, de végül lett belőle 8 és egy kisebb körtúra, de így is csupán 2 és fél óra alatt bejárható kirándulás könnyű terepen, ahol szép lassan, enyhe emelkedőn jutunk fel Tátika hegyére, hogy megnézzük magunknak a várromot és gyönyörködjünk a pazar panorámában.

A kirándulás kiindulópontja Zalaszántó, Hidegkúti major. Itt található egy hangulatos pihenő padokkal és esőbeállóval, valamint körülbelül 10-12 autónyi parkolóhely. Innen két kilométer séta fel a Tátika hegyre a várromhoz, amihez a pihenőből elindulunk a kavicsos úton az erdőbe. Mintegy 200 méter után már látni fogjuk az Országos Kéktúra két jelöléseit és el is indulunk az útvonalon balra. Egy kellemes, árnyas bükkerdőben sétálni ilyenkor a nagy melegben még üdítőbb, mert jó pár fokkal kellemesebb a levegő az erdőben.

Az út kicsit meredeken emelkedik felfelé, de a két kilométerre csupán 190 méter szintkülönbség jut, így egyáltalán nem vészes. A kék jelzést követve eljutunk a pados Tátika-várrom pihenőhöz, ahonnan balra fordulva a KÉK L (kék várrom) jelzésű ösvényen haladunk tovább felfelé. Egy keskeny kis ösvény kanyarog felfelé a Tátika tetejére, ahol a 13. században a veszprémi püspök által építtetett várrom magasodik az ég felé.

Meglepően sok megmaradt a várból, melynek kalandos története van. A 16. században a törökök kifosztották, felgyújtották, majd a 18. században a császáriak újra felgyújtották az elhagyott erősséget. Ma szabadon látogatható és a várfalakra felmászva mesés panoráma tárul elénk, de azért csak óvatosan, néhol nagy mélységekkel találkozunk a várfal peremén! Viszont a nyugati oldalon még egy padot is elhelyeztek, hogy békésen ücsörögve élvezhessük a pazar panorámát. Innen még a Kovácsi-hegyen álló sztúpa hegyes tornya is jól látható. Oda is érdemes átruccanni, ha az időbe belefér.

Ezen a ponton elindulhatunk vissza és ugyanazon az úton lemehetünk a hegyről a parkolóhoz. Ez esetben kicsit kevesebb, mint öt kilométer túrával zárjuk a napot. Mi azonban úgy éreztük, lenne még kedvünk egy kis sétához és láttuk a térképen, ha visszamegyünk a Kéktúra jelzésig és azon haladunk tovább balra, akkor elmegyünk az egykori Fekete-tó medre mellett, ami mára csak mocsár és a hegy déli oldalán sétálunk lefelé.

Menet közben egy kis szurdokszerű völgyön is keresztülmegyünk, hogy aztán egy kavicsos, murvás útra érkezzünk az Ágota-kút nevű oszlophoz. Itt jobbra fordulunk és még két kilométer séta után visszaérkezünk a parkolóba. Máris dobtunk pár kilométert a túrára, így a vége 8 km és két és fél óra a friss levegőn gyönyörű fák között. Ezen az úton nincsenek különleges látnivalók. Balra és jobbra a bükkerdő, csend és nyugalom, melyet csupán a madarak csiripelése tör meg. Üdítő kikapcsolódás, könnyű séta a természetben.

Kövess bennünket Facebookon!

A sorozat előző 11 részét az alábbi linkekre kattintva olvashatjátok:

Irány a Gerecse legmagasabb pontja, a Gerecse-tető!

Irány a Budai-hegység legnagyobb vízesése!

Irány a Velencei-hegység, a Pákozdi ingókövek!

Irány a Pilis! Vár rád a Dömörkapu, a Sikárosi-rét és a Lajos-forrás!

Irány a Vértes! Vár rád egy gánti körtúra!

Irány a Bükk déli része! Vár rád a Kő-völgyi tanösvény, a kaptárkövek és a Felső-szoros!

Irány a Vértes! Vár rád egy izgalmas "nyolcas" Várgesztes mesés erdejében!

Irány a Nagy Cser! Vár rád a Diósi tanösvény!

Irány Hollókő és az Isten tenyere kilátó!

Irány a Mária-szakadék vidéke, a Körtvélyesi kilátó és a Vitány vár!

Irány a Velencei-hegység, a sukorói körtúra!