Mozdulj ki! Irány a Bükk déli részén a meseszép, vadregényes vidék!

Kirándulás a szabadban 6. rész

Irány a Bükk déli része! Vár rád a Kő-völgyi tanösvény, a kaptárkövek és a Felső-szoros!

Az idei túrázós lendületünk töretlen és ezúttal a Bükk déli vidékein kalandoztunk, hogy megismerkedjünk a Bükki Nemzeti Park kincseivel. Már mutattam néhány szuper kirándulóhelyet. Ha ezekről lemaradtatok, íme mesés erdők, források, vízesések, ingókövek, bauxitbánya és lenyűgöző panorámák:

Irány a Gerecse legmagasabb pontja, a Gerecse-tető!

Irány a Budai-hegység legnagyobb vízesése!

Irány a Velencei-hegység, a Pákozdi ingókövek!

Irány a Pilis! Vár rád a Dömörkapu, a Sikárosi-rét és a Lajos-forrás!

Irány a Vértes! Vár rád egy gánti körtúra!

Ezúttal egy egri baráti látogatást kötöttünk össze egy kis erdei kalandozással. A körtúra 12 km, itt-ott vannak benne kicsit fárasztóbb emelkedők, de a gyönyörű erdő, a hangulatos szőlődombok, a pazar panoráma és a lenyűgöző völgy megéri a túrát.

Az út kiindulópontja fél órára Egertől, Cserépváralján található. Parkolni a község főútján található étterem parkolójában vagy az Anyakönyvi Hivatal előtt van lehetőség. Majd pár perces séta az Alkotmány úton az autóbusz-fordulóig, ahol jobbra befordulva a Tóth László úton hamar az erdőben találjuk magunkat. Innentől nincs más dolgunk, mint követni a Kő-völgyi tanösvény sárga jelzését.

Egy szekérúton haladva hamar elérünk egy kis fahidat, majd az út egy kerítés mellett halad tovább. Ezután egy kicsit ingoványosabb mezőre jutunk, de szerencsére pár perc alatt kikeveredünk belőle, hogy lassan meginduljunk felfelé a dombokon. Figyeljük mindig a sárga jeleket, mert a Setét-völgyön keresztül kissé kacskaringós az út, nehogy letérjünk a megfelelő ösvényről.

Folyamatosan megyünk felfelé, de enyhe az emelkedő, így szinte észre sem vesszük, hogy az erdőben sétálva, időnként egy-egy tisztásra érve lassan felérünk a Berezd-tetőre, ahol gyönyörűen gondozott szőlők között visz utunk, a panoráma pedig magával ragadó, körülvesz minket a Bükk.

Itt az út sajnos egy szakaszon betonon visz, de kárpótol minket a látvány, viszont figyeljünk mindig a jobbra levő szőlőkre, mert az egyik elágazásnál a sarki cölöpön lesz a sárga jel. (Lásd a fenti képen!) Utunkat több helyen keresztezik mezők, ezek mind többsége tökéletes egy kis piknikre, pihenésre, napozásra.

A szőlőket felváltja lassan egy mesés rét, a Cserépi-legelő, ahonnan betérünk a fák közé, ahol felbukkan a piros + jelzés is, aztán lassan  a hosszú egyenes után egy éles jobbossal haladunk tovább, hogy elérkezzünk az útvonal szerintem legszebb és legizgalmasabb részéhez, a Felső-szoroshoz. Ez egy hatalmas fákkal körülvett völgy, ahol a mohával belepett sziklaképződmények között órákig lehet bóklászni és bámészkodni.

A követ között észre fogjátok venni a fákon, hogy a tanösvény sárga jelzése mellett bekapcsolódott az útba a Mária-út és a piros sáv jelzésű út is. Imádtam a túra ezen szakaszát. A vulkáni kőzetbe vájt 10-15 méter mély szurdok az elszórt kövekkel igazi mesebeli táj. Nekem valamiért A hobbit című film ugrott be róla. Simán el tudom képzelni, ahogy a szurdokban menetel Bilbó, oldalán a törpökkel, hogy aztán ott rajtuk üssenek az erdei tündék. :)

Ahogy kiérünk a szorosból teljesen megváltozik a táj, eltűnnek a sziklák és a vadregényes tájat felváltja egy hangulatos, árnyas erdő, majd egy tisztás. Itt vár ránk még egy emelkedős szakasz egy szekérúttal, melynek a végén elérjük a Nemzeti Park szélét.

Ezt követően már csupán negyed óra és vissza is sétálhatunk a faluba, de ha még van bennünk erő, akkor csupán 700 métert kell balra mennünk a piros háromszög jelzésen, hogy megnézhessük a legismertebb kaptárkövet a Mangó-tető déli részén. Egy meredek lejtőből emelkedik ki a 16,2 méter magas Nagykúp. Izgalmas látvány és pár perc séta, egy pici emelkedő, néhány lépcső. Megéri azt a plusz 15-20 percet.

A kitérő után visszatérünk a tanösvényre, ahol vár még ránk 50 méter nem túl kellemes lejtő lefelé. Legyünk nagyon óvatosak, meredek, morzsalékos, de amint a végére értünk már ki is lyukadunk a Cserépvár Étterem mellett. Remélem sikerült kedvet hoznom, hogy kimozduljatok a friss levegőre. Megéri. Szép, vannak nyugodt részek, ahol csak a madarak csicsergése zavarja meg az erdő csendjét és vannak igazi vadregényes szakaszok, ahol sziklák, kidőlt fák és a patak mellett, felett lépdelhetünk.

Kövess minket a Facebookon is!