Mozdulj ki! Irány a Gerecse-tető!

Kirándulás a szabadban 1. rész

Irány a Gerecse legmagasabb pontja, a Gerecse-tető!

Február utolsó hétvégéjén felkerekedtünk nővéremmel, a férjével és párommal egy kis erdei túrára. Általában 1-2 havonta ki szoktunk mozdulni a természetbe, de idén úgy döntöttünk, hogy ezután igyekszünk minden hétvégére beiktatni valami erdei kirándulást. (Eső, fagy vagy egyéb még közbe szólhat, meglátjuk miként sikerül a küldetés.) Ezekről elmesélem majd a tapasztalataimat, hátha kedvet kaptok erdei kalandozásokra.

Idei túrázásunk első állomásaként úgy döntöttünk bevesszük a Gerecse legmagasabb pontját, a Gerecse-tetőt (634 m). Ehhez pedig a legjobb kiindulópont Tardos. Budapestről csupán egy óra autózással elérhető, az autót pedig lerakhatjuk a város észak-keleti csücskében található parkolóban. Aztán indulhat a közel 9 és fél kilométeres körtúra a csúcs felé. Mi kényelmesen sétáltunk, időnként megpihentünk, így kevesebb, mint három óra alatt értünk vissza az autóhoz.

A parkolótól már látni fogunk egy földutat, melyen pár perc séta után belefutunk egy kereszteződésbe, ahol az Országos Kéktúra útvonal találkozik a kék háromszög jelzéssel ellátott úttal. Mi utóbbin indulunk tovább. Nem rendszeres túrázóknak mondom, nadrágot felkötni, mert az első 1-1,5 km bizony szép meredeken megy felfelé. Pár havi kihagyás után jól esett időnként megállni egy-egy rönknél pihenni.

De kitartás, minden nehéz emelkedő elfogy egyszer, hogy aztán már ellaposodó, lankás utakon, könnyedebb tempóban haladhassunk tovább. Nem kell izgulni amiatt, hogy eltévednénk, gyakoriak a kék háromszögek, ez egy jól jelzett túraútvonal. A tetőre érve egy tisztáson találjuk magunkat, ahol a geodéziai torony magasodik. Pechünkre épp egy irtás idején mentünk, a komplett tisztás le volt tarolva és el volt kerítve. Ezt megkerülve megnézhettük közelebbről a tornyot. Sajnos az országban található több társához hasonlóan ez is le van zárva, felmenni rá tilos és életveszélyes. Kár érte, onnan biztosan parádés a kilátás. Több helyen felújították őket és kilátóként üzemelnek (pl. Csóványos), talán ez is sorra kerül egyszer. De ne csüggedjünk, lesz részünk szép kilátásban így is.

Miután kicsit pihentünk, indulhatunk tovább északnak a kék háromszögön haladva. Utunk során elhaladunk az 1935-ben épült Serédi-kastély mellett, ami turistaszállóként üzemel. A nyári lakot dr. Serédi Jusztinián bíboros hercegprímás megbízásából dr. Fábián Gáspár tervezte. Néhány évtizede felújították. Szerintem gyönyörű épület pazar környezetben. Ráadásul állatokat is tartanak, azt mondják, hogy időnként össze lehet futni elkóricált, békés mangalicákkal a környéken. :)

Itt már becsatlakoztunk a Kéktúra útvonalra és találunk is egy bélyegzőhelyet a kastély mellett. Nem sokkal később egy kereszteződéshez érünk, ahol balra tartunk tovább, hogy nyugat felől megkerülve a hegyet visszaérkezzünk a parkolóba. Ezen az útszakaszon a fák között kileshetünk a völgyre, amely gyönyörű látványt nyújt.

A túrához nem árt a túracipő, de sportcipőben is végigjárható. Bár a kezdeti emelkedőknél sokkal könnyebb dolgunk lesz, ha az előbbit választjuk. Néhány óra kellemes séta egy gyönyörű erdőben, ahol még őzet is volt szerencsénk látni. A tetőn pad, asztal, tűzrakóhely, így akár egy kis sütögetéssel is összeköthetjük a kirándulást.

Kövess minket a Facebookon is!