Mozdulj ki! Irány a Morgó-gödör!

Kirándulás a szabadban 2022/3

Irány a Morgó-gödör!

Ezúttal Nógrád megyébe vitt az utunk, mégpedig a Morgó-gödörhöz. A Telex.hu-n jött szembe a hangzatos cím: "Nevadai kanyonhangulat a nógrádi Morgó-gödörben", mellette izgalmas képek hangulatos homokkő falak közti sétáról, szóval muszáj volt megnézni. Az újságírók által bejárt útvonalat mi még megspékeltük egy extra látnivalóval. Általában a körtúrákat preferáljuk, így most is ez volt a terv, de beiktattunk pár pici kitérőt is néhány látnivaló miatt. Nagyon kényelmesen sétáltunk, a 7,5 kilométeres távot közel három óra alatt tettük meg. Az út nem vészes, de azért fel kell készülni rá, hogy az út első felében szinte végig enyhén emelkedik. Összesen a teljes túra alatt 200 méteres szintkülönbséggel kell számolni.

A túra Nemtiből indul. A Kossuth útról észak felé fordulunk és a Fenyves utca már erdős részén találunk egy kijelölt parkolóhelyet (térkép 1. pont). Innen egy picit visszafelé kell sétálnunk, hogy letérjünk egy ösvényre a kijelölt zöld túraútvonalról jobbra és a 3-as pontnál már a néhol 10-15 méter magas homokkő falak között sétáljunk. Megvan a hangulata ennek a folyamatosan formálódó kis gödörnek, főleg, ha megállunk kicsit és már halljuk is a falakról lepergő homok hangját. Ez egy nagyon rövid, de látványos szakasza a túrának, nagyjából 100 méter, útközben még láthatunk egy emberi arcot mintázó faragást az egyik falon.

Ha kiérünk a falak közül balra felmegyünk egy kis emelkedőn és újra a zöld jelzésű úton találjuk magunkat. Az út egyenletesen emelkedik, szépen haladunk felfelé ezen az ösvényen (4.) és egy elágazás után jobbra folytatjuk utunkat továbbra is a zöld jelzést követve. Tölgyek és fenyők között sétálva beérünk egy kicsit sűrűbb erdőbe, ahol majd egy meredek domboldal alján meglátjuk jobbra a zöld háromszög jelzést. Fontos a jó túracipő, mert meredek és az avar miatt csúszós az út felfelé, de megéri meglátogatni a homokkőből kialakult Kőleány formációt (6.). A helyiek mondavilága szerint a leány hazudott apjának majd ezt letagadta: "Váljak kővé, ha nem mondok igazat!" és örökre az erdő fogja maradt kővé dermedve.

Óvatosan visszafordulunk és a pár száz méterrel odébb található kereszteződésen letérünk az zöld ösvényről jobbra, hogy felmenjünk a Bánya-tetőre (5.), ahonnan pazar kilátás a környező hegyekre, völgyekre. Itt helyi fiatalok egy szuper kis pihenőt alakítottak ki tűzrakóhellyel, asztalokkal, esőbeállóval és még egy kis szekrénybe zárva vendégkönyvet is találunk. Lenyűgöző látvány, hangulatos pihenő. Kell ennél több?

Na, de itt még nincs vége az útnak, de az emelkedőknek igen, szinte már csak lefelé kell ereszkednünk. Visszatérünk a zöld jelzésre, de itt érdemes nézni a térképet, mert letérünk majd jobbra egy jelöletlen ösvényre, hogy megnézzük magunknak a Sárkánysziklát (7.), túránk utolsó látnivalóját. Itt már látni és hallani fogjuk a falut, lesétálunk, majd a Kossuth úton végigsétálva elérkezünk a parkolóhoz.

Telex.hu - Nevadai kanyonhangulat a nógrádi Morgó-gödörben

Kövess bennünket Facebookon!

A sorozat előző részeit az alábbi linkekre kattintva olvashatjátok:

2022

1. Irány a Haraszt-hegyi tanösvény!

2. Irány a Vértesi Panoráma tanösvény!

2021

1. Irány a Gerecse legmagasabb pontja, a Gerecse-tető!

2, Irány a Budai-hegység legnagyobb vízesése!

3. Irány a Velencei-hegység, a Pákozdi ingókövek!

4. Irány a Pilis! Vár rád a Dömörkapu, a Sikárosi-rét és a Lajos-forrás!

5. Irány a Vértes! Vár rád egy gánti körtúra!

6. Irány a Bükk déli része! Vár rád a Kő-völgyi tanösvény, a kaptárkövek és a Felső-szoros!

7. Irány a Vértes! Vár rád egy izgalmas "nyolcas" Várgesztes mesés erdejében!

8. Irány a Nagy Cser! Vár rád a Diósi tanösvény!

9. Irány Hollókő és az Isten tenyere kilátó!

10. Irány a Mária-szakadék vidéke, a Körtvélyesi kilátó és a Vitány vár!

11. Irány a Velencei-hegység, a sukorói körtúra!

12. Irány a Tátika várrom a Balaton-felvidéki Nemzeti Parkban!

13. Irány a Guckler Károly tanösvény és kilátó!

14. Irány egy vulkán krátere a halápi tanösvényen!

15. Irány a Tátorján tanösvény Balatonkenesén!

16. Irány a Fekete-hegy, Szentbékkálla és Balatonhenye!

17. Irány a Visegrádi-hegység, egy vadregényes kaland az Apát-kúti-völgyben a patak partján!

18. Irány a Mátra-bérc, Ágasvár és a Csörgő-völgy!

19. Irány a Bozótmíves tanösvény a Gödöllői-dombságban!