Mozdulj ki! Irány a Mátra-bérc vadregényes völggyel és mesés kilátópontokkal

Kirándulás a szabadban 18. rész

Irány a Mátra-bérc, Ágasvár és a Csörgő-völgy!

Elérkeztünk az idei 18. túránkhoz, ami jó eséllyel az idei utolsó lesz egy kisebb bokasérülésnek köszönhetően, de erről majd később. Nézzük meg milyen mesés kirándulásra invitállak titeket az aranyba öltözött Mátrában. Erre a túrára mindenképpen szükségetek lesz egy jó túracipőre, mert akadnak meredek emelkedők és csúszós lejtők, sőt, a völgyben még köveken is kell lépdelni, amikor többször is átmegyünk a patakon.

Kiindulópont Mártraszentimre, ahol a Polgármesteri Hivatalnál jó eséllyel találunk parkolóhelyet. Innen néhány perc sétára található a Szent Imre templom (1. pont a térképen), mellette pedig a Széchenyi István utca, ahol már látni is fogjuk a KÉK kereszt jelzést, melyet követve eljutunk egy bükkerdőbe. Itt már csodálhatjuk az ősz mesés színeit, és újabb pár perc séta után meglátjuk a Három falu templomát, azaz a Szent István király templomot (2.), mely a környező három falu mértani középpontjára épült az 1930-as években.

Követjük tovább a KÉK kereszttel jelzett utat, míg elérünk egy kereszteződéshez, ahol elfogynak a házak és beérünk a sűrű erdőbe. Élvezhetjük a gyönyörű színeket, a csendes erdőt, időnként pedig mesés panoráma tárul a szemünk elé. Nagyjából 20 perccel a templom után elérkezünk egy kereszteződéshez (3.), ahonnan a KÉK háromszög jelzésen kell folytatnunk az utat, hogy aztán perceken belül megérkezzünk a Vörös-kő kilátóhoz (4.), ahol pazar panorámában lesz részünk. Megcsodálhatjuk a pompás hegyeket, dombokat, völgyeket, ilyenkor ősszel talán még egy picit jobban szeretem az erdőt a lenyűgöző színkavalkád miatt.

Ha kigyönyörködtük magunkat irány tovább a KÉK háromszög jelzésen. Többször találkozunk majd utunk során az OKT jelzéseivel, ami nem meglepő. Mesés erdő, gyönyörű kilátópontok, ki sem maradhatnak ebből az útvonalból Vörös-kő, Kuruc-hegy, Ágasvár, mind páratlan kirándulóhelyek. Egy kényelmes ösvényen sétálunk tovább elhaladva a Kuruc-hegy mellett (5.), ezt követően egy újabb kereszteződéshez érkezünk, a Szamár-kőhöz (6.), ahol kétféleképp alakulhat a további túra, egy könnyebb és egy húzósabb menet között választhatunk.

Válaszhatjuk, hogy megmásszuk a hegyet és felmegyünk Ágasvárra (7.), ahol csodás kirlátás vár ránk, de ezért egy kemény kaptatón kell felküzdeni magunkat, lefelé pedig csúszós, kavicsos, morzsalékos meredek lejtőn kell talpon maradnunk. Ezen az úton egy óra elérni az ágasvári turistaházat, de a fenti képen láthatjátok, hogy mi vár rátok odafenn. Szerintem megéri! De, ha valamilyen okból a könnyebb utat választanátok, akkor az Országos Kéktúra útvonalán mintegy 20 perc alatt elérhető a turistaház (8.), ahol hétvégén büfé is üzemel (csak szombat és vasárnap 10-16 óráig van nyitva!). Itt meg lehet pihenni egy kávé, tea mellett vagy akár lehet töltődni egy jó kis gulyással. Sajnos a túra közben kificamodott a bokám, így egy kis újratervezés után a barátaim megmászták a hegyet (fotó fenn), nekem viszont a könnyebb utat kellett választanom, de nem probléma, mert itt is volt miben gyönyörködni (lásd lenn). Sebaj, legalább lesz miért visszamenni ide. :)

A turistaházat a piros és zöld sávval jelezett utak felé hagyjuk el és egy balossal már rá is kanyarodunk az útra, ahol zöld négyzet csatlakozik ehhez a két úthoz (9.). És itt elérkezünk ahhoz a részhez, ami nálam abszolút kedvenc, a Csörgő-völgy, ahol a mesés erdő mélyén csordogál a patak, melyen több alkalommal is köveken lépdelve kell átkelni. Több helyen elkeskenyedik az út, kidőlt fákon, köveken kell átlépdelni, igazi vadregényes kalanddá változik a túra.

Itt már az útvonaljelzésekkel sokat nem kell bajlódni, a zöld négyzet egyenesen visszavisz minket a templomhoz a falu központjába (10.). Egy éles jobbosra kell majd figyelnünk és már csak egy utolsó meredek szakasz választ el minket a kiindulópontunktól. Felkapaszkodunk egy kissé félelmetes fenyőerdő mellett a Rothadt-bér oldalán a Teréz-hegyre, míg a szekérút végül kiér Mátraszentimrére az Eötvös József utcára, ahonnan már csak néhány perc a falu központja.

Ismét egy izgalmas túrát sikerült összehozni, bár első számú és legfontosabb tanácsom: ha a harmadik kilométernél kifordul a bokád, ne menj tovább!!! Fordulj vissza és pihentesd! 13 kilométer sérült bokával rettentő kimerítő. Én úgy éreztem az elején, hogy nem olyan vészes és nem akartam lemondani a gyönyörű őszi erdőről, szóval befásliztuk, kicsit lassabban haladtunk, mint a szokásos tempó, a nagy ágasvári emelkedőt is kihagytam, de végül még így is nagyon kemény volt az utolsó kilométeren az emelkedés vissza a faluba. Szerencsére nagy baj nem lett, a másnap ugyan nehéz volt, alig tudtam rálépni, de egy hét telt el és már alig érzem, hogy bármi gond lett volna, gyorsan regenerálódik a szervezetem. Még talán lesz kellemes, napos, hétvége, amikor érdemes megtenni ezt a túrát. Ha mégsem...akkor lesz ősz jövőre is. :)

A sorozat előző 17 részét az alábbi linkekre kattintva olvashatjátok:

1. Irány a Gerecse legmagasabb pontja, a Gerecse-tető!

2, Irány a Budai-hegység legnagyobb vízesése!

3. Irány a Velencei-hegység, a Pákozdi ingókövek!

4. Irány a Pilis! Vár rád a Dömörkapu, a Sikárosi-rét és a Lajos-forrás!

5. Irány a Vértes! Vár rád egy gánti körtúra!

6. Irány a Bükk déli része! Vár rád a Kő-völgyi tanösvény, a kaptárkövek és a Felső-szoros!

7. Irány a Vértes! Vár rád egy izgalmas "nyolcas" Várgesztes mesés erdejében!

8. Irány a Nagy Cser! Vár rád a Diósi tanösvény!

9. Irány Hollókő és az Isten tenyere kilátó!

10. Irány a Mária-szakadék vidéke, a Körtvélyesi kilátó és a Vitány vár!

11. Irány a Velencei-hegység, a sukorói körtúra!

12. Irány a Tátika várrom a Balaton-felvidéki Nemzeti Parkban!

13. Irány a Guckler Károly tanösvény és kilátó!

14. Irány egy vulkán krátere a halápi tanösvényen!

15. Irány a Tátorján tanösvény Balatonkenesén!

16. Irány a Fekete-hegy, Szentbékkálla és Balatonhenye!

17. Irány a Visegrádi-hegység, egy vadregényes kaland az Apát-kúti-völgyben a patak partján!