Mozdulj ki! Irány a Haraszt-hegyi tanösvény!

Kirándulás a szabadban 2022/1

Irány a Haraszt-hegyi tanösvény a Vértesben!

Tavaly igyekeztünk sokat túrázni, idén is hasonlót tervezünk. A hideggel nem ápolok túl baráti kapcsolatot, ezért 862 réteg ruhában is csak rövidebb időre szeretek kimerészkedni. Ezúttal a Haraszt-hegyi tanösvényt választottuk erre a célra. Ez egy kisebb emelkedős-lejtős szakaszokat leszámítva könnyű 3 és fél kilométeres körtúra hangulatos, dolomitokkal, erdővel és tisztásokkal tarkított kirándulás. Tölgyek, gyertyánok és rengeteg cserszömörce. Utóbbi miatt mi biztosan visszatérünk ősszel, még gyönyörűbb lehet a táj, amikor a vörös az uralkodó szín.

A túra kiindulópontja a Haraszt-hegyi tanösvény parkolója. A parkoló nyugati oldalától indul a tanösvény, rögtön a parkoló mellett látni is fogjuk az első felfestett zöld tölgyfalevelet, amely végigkíséri az útvonalat. Ez egy hét állomásból álló túra, mely során a tájékoztató táblák segítségével megismerkedhetünk a Kerek-hegy élővilágával.

Mindenképpen kényelmes, bokát tartó túrabakancsban induljunk neki az útnak, mert az út első harmadában van egy kaptató, amíg a völgyből felkapaszkodunk a Kerek-hegyre és a túra végén is lesz egy rövid ereszkedős szakasz, ahol elkél a masszív cipő. Esős időben pedig pláne vigyázzunk magunkra! Út közben dolomitsziklafalakat látunk, sok helyen sziklahasadékokkal, barlangokkal. Elsétálunk cserszömörcék, gyertyánok és gyönyörű molyhostölgyek mellett, közben pedig hallgathatjuk a madarak csicsergését.

A tanösvény harmadik állomásával felérünk az Irtásrétre, ami jó időben tökéletes piknikezőhely, nem sokkal később pedig megérkezünk a Kerek-hegy csúcsára. Hangulatos, kopár fennsík, ahonnan mesés panorámát élvezhetünk a szomszédos Csákvárra és a Vértes hullámos lankáira.

Ha már megteltünk a látvánnyal, a zöld levéllel jelzett ösvényen haladjunk tovább. Az ösvény itt kissé kanyargósan megy lefelé, az elején egy rövid, köves, csúszós szakaszon nem ártanak az óvatos, biztos léptek. Az ösvény szerintem egyértelmű, sok a jelzés, azért figyeljünk, nehogy letérjünk a megfelelő útról.

A környéken több üreg és barlang található. Egyik leglátványosabb és legjelentősebb a Kőlik-völgyben a Kő-lik. A tanösvényről jól látható a 13 méter hosszú járattal rendelkező barlang bejárata, a tájékoztató táblán pedig a történetéről is még többet megtudhatunk. Denevéreknek ad otthon, ezért ne másszunk fel és ne zavarjuk meg a nyugalmukat. Időszakosan még gyöngybaglyok is felbukkannak itt.

Haladunk tovább lefelé a Balog-völgybe a gerincen, közben elhaladunk a Csákvári-sziklaodú mellett, majd negyed óra múlva vissza is érünk a parkolóba. Kényelmes sétával és hosszas nézelődéssel másfél-két órát töltöttünk a hegyen. Gyönyörű panoráma, hangulatos erdő, a völgyben sétálva körülöttünk a dolomitsziklákkal időnként olyan érzése van az embernek, mintha egy szurdokban sétálna. Idei első kiruccanásnak tökéletes volt.

Frissítés október 22-én, amikor visszamentünk megnézni az ősz festői színeibe öltözve. Pazar! Iktassátok be mielőbb, megéri! Nézzétek:

A sorozat előző részeit az alábbi linkekre kattintva olvashatjátok:

1. Irány a Gerecse legmagasabb pontja, a Gerecse-tető!

2, Irány a Budai-hegység legnagyobb vízesése!

3. Irány a Velencei-hegység, a Pákozdi ingókövek!

4. Irány a Pilis! Vár rád a Dömörkapu, a Sikárosi-rét és a Lajos-forrás!

5. Irány a Vértes! Vár rád egy gánti körtúra!

6. Irány a Bükk déli része! Vár rád a Kő-völgyi tanösvény, a kaptárkövek és a Felső-szoros!

7. Irány a Vértes! Vár rád egy izgalmas "nyolcas" Várgesztes mesés erdejében!

8. Irány a Nagy Cser! Vár rád a Diósi tanösvény!

9. Irány Hollókő és az Isten tenyere kilátó!

10. Irány a Mária-szakadék vidéke, a Körtvélyesi kilátó és a Vitány vár!

11. Irány a Velencei-hegység, a sukorói körtúra!

12. Irány a Tátika várrom a Balaton-felvidéki Nemzeti Parkban!

13. Irány a Guckler Károly tanösvény és kilátó!

14. Irány egy vulkán krátere a halápi tanösvényen!

15. Irány a Tátorján tanösvény Balatonkenesén!

16. Irány a Fekete-hegy, Szentbékkálla és Balatonhenye!

17. Irány a Visegrádi-hegység, egy vadregényes kaland az Apát-kúti-völgyben a patak partján!

18. Irány a Mátra-bérc, Ágasvár és a Csörgő-völgy!

19. Irány a Bozótmíves tanösvény a Gödöllői-dombságban!