Mozdulj ki! Irány a kalandos Cuha-szurdok a Bakonyban!

Kirándulás a szabadban 2022/6

Irány a Cuha-szurdok a Bakonyban!

Újabb hétvége a meseszép Bakonyban! Ezúttal a Cuha-völgyében kalandoztunk. Gyönyörű tölgyesek, fenyvesek, izgalmas, hatalmas mohás sziklákkal teli szurdok, sziklafalba vájt barlang, csodás hóvirágok.

Bakonyszentlászlón a vasútállomás mellett akad néhány parkolóhely, mi onnan indultunk a túrára (1.). Itt már a fákon látni fogjuk a Piros négyzet jelölést, amely kivisz minket a László király utcára, amelyen balra fordulunk és negyed óra múlva elérkezünk a Fenyves utcához, ahol jobbra fordul elérkezünk a Piros sáv jelzéshez (2.).

Lassan magunk mögött hagyjuk a betonutat és beérünk az erdőbe, ahol az út keresztülmegy a síneken (3.). Továbbra is a piros sáv jelzéseit követjük. Az erdő gyönyörű, de sajnos a jelzések sok helyen már eléggé megkoptak, ezért nagyon figyeljünk. Az erdőben nagyjából negyed óra séta után egy erdészeti út visz majd minket jobbra fel a dombokon. Elsétálunk kaptárak mellett a kanyar előtt, nyáron óvatosan közlekedjünk és semmiképpen se közelítsük meg a kaptárakat!

Egy dombháton enyhén emelkedik az út. Eddigi utunk során fenyvesek és tölgyesek váltották egymást. Az út lassan belefut a piros kereszt jelzésbe és hamarosan elérkezünk az Ördög-rétre (4.). Gyönyörű tisztás, rengeteg pad, asztal, tűzrakóhely és esőbeálló. Tökéletes hely egy kis pihenésre, szendvicsre, mielőtt bevetnénk magunkat az Alsó-Cuha-szurdokba.

Érdemes indulás előtt megnézni az előző napok időjárását a régióban, mert heves esőzések után a völgy járhatatlan. Ezen a ponton teljesen átalakul a táj. A völgyben hatalmas moha lepte sziklák között lépdelünk. Sok helyen kidőlt fákon, köveken lépdelve veszhetünk el a Bakony mesés világában. A völgy elején egy fa tábla mutatja és egy piros barlang jelzés mutatja az utat a Remete-barlanghoz (5.). Csupán 7 méter hosszú járat, mi nem másztunk be, így csupán egy nagyjából egy ember átbújására alkalmas bejáratot láttunk, de érdemes megtenni ezt a kis kitérőt a dombra, hogy közelebbről is megcsodáljuk ezeket a hatalmas sziklákat. Készüljünk fel, mert kemény pár perc vár azokra, akik megmásszák ezt az emelkedőt. Meredek, az avar miatt csúszós is, szóval legyünk nagyon óvatosak.

Ezután visszatérünk az ösvényre (6.), ahol újabb táblával találkozunk, ez mutatja, hogy a völgyben vár ránk a Zsivány-barlang. Ezt a sziklafalban található barlangot az ösvényről is látjuk, de a bátrabbak nyugodtan fel is mehetnek. Mi megtettünk, nagyon meredek, minden lépésre nagyon kell figyelni, lefelé én is az utolsó métert már cipőtalpon, avaron síelős módszerrel tettem meg.

Kidőlt, keresztben heverő fákon és mohás köveken lépdelünk keresztül. Az utóbbi pár hét nem volt túl csapadékos, így a fotókon látjátok, hogy szinte száraz volt a patak által vájt völgy. Majd a völgyet elhagyva egy kis fahídnál találjuk magunkat a Pakucs-pihenőben (9.). Asztal, padok, tűzrakóhely és esőbeálló is található itt és mikor mi ott voltunk százával vettek körül minket a hóvirágok.

Innen utunkat a Sárga kereszt jelzésű útvonalon folytatjuk. Nagyjából másfél kilométeren keresztül sétálunk jól járható földúton, hatalmas fenyők mellett (Fenyőfői-ősfenyves) mielőtt kiérnénk Bakonyszentlászlóra (10.). Itt számos lehetőség közül választhatunk, hogy melyik utcán térünk vissza a vasútállomáshoz (11.).

A túra nem túl fárasztó. Kényelmesen sétálva, többször megállva nagyjából 3,5-4 óra alatt teljesítettük a közel 11 km-es kirándulást a Bakony vadregényes erdejében.

Kövess bennünket Facebookon!

A sorozat előző részeit az alábbi linkekre kattintva olvashatjátok:

2022

1. Irány a Haraszt-hegyi tanösvény!

2. Irány a Vértesi Panoráma tanösvény!

3. Irány a Morgó-gödör!

4. Irány a riolittufaömlés Kazáron!

5. Irány a Római fürdőként ismert szurdok a Bakonyban!

2021

1. Irány a Gerecse legmagasabb pontja, a Gerecse-tető!

2, Irány a Budai-hegység legnagyobb vízesése!

3. Irány a Velencei-hegység, a Pákozdi ingókövek!

4. Irány a Pilis! Vár rád a Dömörkapu, a Sikárosi-rét és a Lajos-forrás!

5. Irány a Vértes! Vár rád egy gánti körtúra!

6. Irány a Bükk déli része! Vár rád a Kő-völgyi tanösvény, a kaptárkövek és a Felső-szoros!

7. Irány a Vértes! Vár rád egy izgalmas "nyolcas" Várgesztes mesés erdejében!

8. Irány a Nagy Cser! Vár rád a Diósi tanösvény!

9. Irány Hollókő és az Isten tenyere kilátó!

10. Irány a Mária-szakadék vidéke, a Körtvélyesi kilátó és a Vitány vár!

11. Irány a Velencei-hegység, a sukorói körtúra!

12. Irány a Tátika várrom a Balaton-felvidéki Nemzeti Parkban!

13. Irány a Guckler Károly tanösvény és kilátó!

14. Irány egy vulkán krátere a halápi tanösvényen!

15. Irány a Tátorján tanösvény Balatonkenesén!

16. Irány a Fekete-hegy, Szentbékkálla és Balatonhenye!

17. Irány a Visegrádi-hegység, egy vadregényes kaland az Apát-kúti-völgyben a patak partján!

18. Irány a Mátra-bérc, Ágasvár és a Csörgő-völgy!

19. Irány a Bozótmíves tanösvény a Gödöllői-dombságban!

20. Irány a Haraszt-hegyi tanösvény!

21. Irány a Vértesi Panoráma tanösvény!