Irány a Gerecse, a Pes-kő barlang egy kis sziklaszirti mókával és mesés panorámákkal!

Kirándulás a szabadban 2022/14

Sokfelé szoktam keresgélni, amikor épp új célpontot vadászom, ezúttal a Telex.hu-n sikerült egy izgalmas kis túrára akadni, ami ezúttal a Gerecse déli vidékére vitt minket. Az út csupán 12 km, kényelmesen lesétálható 3,5-4 óra alatt. Gyönyörködhetünk út közben mesés panorámákban sziklakilátóknál, sétálhatunk sziklaszirten, láthatunk barlangot, patakot, tavat, ihatunk hegyi forrásból és még egy eldugott kilátó is vár ránk az út végén.

Kiindulópont Vértestolna. A Telex csapata a falu fő utcáján található temető melletti parkolót ajánlja. A hely tökéletes, de mi azért megpróbálkoztunk az OKT ide eső szakaszának kiindulópontjánál, hogy ne az aszfalton bandukolva kelljen eljutni az erdőig. Ott 6-7 autónyi hely van, szerencsére találtunk is egyet, lásd a pontos helyet a térképen ide kattintva.

A túra túlnyomó részén nincsenek útvonal jelzések, ezért mindenképpen javaslom a térképet. A legjobb opció a Természetjáróra feltöltött cikk mellett található térkép, amely otthon letöltve offline verzióban is követhető. Az OKT-n indulunk széles erdészeti úton, de hamar letérünk róla. Az erdő gyönyörű, csendes és hála a jelzetlen útvonalnak, emberrel is alig találkoztunk.

Az út lassan emelkedik felfelé, alig érezhető, hogy emelkedünk. Aztán hangulatos sziklák mellett sétálva szűkül az ösvény, amikor majdnem elérjük a túra szerintem legklasszabb részét, a barlangot és a szirti sétát. Itt már időnként köveken kell lépdelni, majd a fák közül előbújik a mesés panoráma és meglátjuk jobbra a szirtet, amelyen végigsétálva eljutunk a barlangig. Épp elég széles, hogy egy ember bátran sétáljon végig rajta, de azért legyünk körültekintőek. Egyes helyeken 40 centiméterig szűkül és olyan szakasz is van, ahol a fejünket is le kell húzni. Július közepén jártunk ott, nagy volt a szárazság, a portól pedig csúszós is volt, de semmi pénzért ki nem hagytam volna.

A sziklaszirti séta és a barlang határozottan az út leglátványosabb része. A keskeny, mohás köves ösvényt felváltja széles erdészeti út, majd ismét hangulatos ösvényen folytatjuk utunkat. A jelöletlen út belefut a Kéktúra útvonalába, majd a patakon átkelve elérkezünk a Tuskó réthez, ahonnan a sárga kör turistautat követjük.

Ez az útvonal levisz minket a hegyről és hamar a Tardos-Vértestolnai medencében találjuk magunkat szántók mellett. A legjobbkor jártunk arra, hatalmas gyönyörű napraforgótábla mellett halad az út. Ezen a ponton mi picit eltértünk a Telex csapata által bejárt útvonaltól. Tovább mentünk egyenesen a szántó és az erdő közötti úton, hogy egy kis friss vizet vegyünk magunkhoz a Bundschu-kútnál és itt keltünk át a patakon. Ezzel ugyan kihagytuk a malomtavat, de a nyári melegben a kellemes, hideg ivóvíz prioritást élvezett.

Ezután a patak keleti oldalán haladva elérkezünk a Nyúl-árokig, ahol már vártuk, hogy felbukkan előttünk a kilátó. Számomra teljesen érthetetlen okból a senki földjére épített kilátóhoz nem vezetnek túraútvonalak, a Telex nélkül esélyes, hogy sosem hallottam volna a létezéséről. Ráadásul a felbukkanásig is majdnem az utolsó méterekig kellett várnunk, miközben bandukoltunk a szántók mellett, ugyanis jól eldugták a fák között, így a medence nagyjából harmada látható felmászva a kilátóba. Egy tájékoztató tábláról megtudjuk, hogy a Vértestolnától légvonalban 600 méterre található kilátó a 4TONÓ fantázianevet kapta. Innen más csak két kilométer a parkoló. Itt egy újabb módosítást eszközöltünk be az útvonalban, mivel mi nem a temető mellett parkoltunk és nem akartunk a betonon kutyagolni az autóig, ezért erdei ösvényeken keresztül mentünk vissza az autóig. Az ilyen apró változtatások miatt is fontos egy jó térkép, legyen az digitális vagy papíralapú, de a jelöletlen utak miatt elengedhetetlen.

A térképre kattintva elérhető az eredeti leírás és online és offline is működő térkép! Köszi Telex.hu a tippet! :)

Kövess bennünket Facebookon!

A sorozat előző részeit az alábbi linkekre kattintva olvashatjátok:

2022

1. Irány a Haraszt-hegyi tanösvény!

2. Irány a Vértesi Panoráma tanösvény!

3. Irány a Morgó-gödör!

4. Irány a riolittufaömlés Kazáron!

5. Irány a Római fürdőként ismert szurdok a Bakonyban!

6. Irány a kalandos Cuha-szurdok a Bakonyban!

7. Irány a tanösvény és a kilátó a Naplás-tó partján!

8. Irány a Nagyvázsony környéki romok és rétek vidéke!

9. Irány egy kis családi kaland Székesfehérváron a Sóstónál!

10. Irány a törökbálinti Meseerdő!

11. Irány a balatongyöröki Boroszlán tanösvény!

12. Irány a Csergezán Pál-kilátó a Budai-hegységben!

13. Irány a Bakony három meseszép szurdoka, a sziklalépcsős Ördög-árok, a Kő-árok borongós völgyszorosa és a vasaltfalas Kőmosó-szurdok!

2021

1. Irány a Gerecse legmagasabb pontja, a Gerecse-tető!

2, Irány a Budai-hegység legnagyobb vízesése!

3. Irány a Velencei-hegység, a Pákozdi ingókövek!

4. Irány a Pilis! Vár rád a Dömörkapu, a Sikárosi-rét és a Lajos-forrás!

5. Irány a Vértes! Vár rád egy gánti körtúra!

6. Irány a Bükk déli része! Vár rád a Kő-völgyi tanösvény, a kaptárkövek és a Felső-szoros!

7. Irány a Vértes! Vár rád egy izgalmas "nyolcas" Várgesztes mesés erdejében!

8. Irány a Nagy Cser! Vár rád a Diósi tanösvény!

9. Irány Hollókő és az Isten tenyere kilátó!

10. Irány a Mária-szakadék vidéke, a Körtvélyesi kilátó és a Vitány vár!

11. Irány a Velencei-hegység, a sukorói körtúra!

12. Irány a Tátika várrom a Balaton-felvidéki Nemzeti Parkban!

13. Irány a Guckler Károly tanösvény és kilátó!

14. Irány egy vulkán krátere a halápi tanösvényen!

15. Irány a Tátorján tanösvény Balatonkenesén!

16. Irány a Fekete-hegy, Szentbékkálla és Balatonhenye!

17. Irány a Visegrádi-hegység, egy vadregényes kaland az Apát-kúti-völgyben a patak partján!

18. Irány a Mátra-bérc, Ágasvár és a Csörgő-völgy!

19. Irány a Bozótmíves tanösvény a Gödöllői-dombságban!

20. Irány a Haraszt-hegyi tanösvény!

21. Irány a Vértesi Panoráma tanösvény!