Mozdulj ki! Irány a Bakony három meseszép szurdoka!

Kirándulás a szabadban 2022/13

Irány a Bakony három meseszép szurdoka, a sziklalépcsős Ördög-árok, a Kő-árok borongós völgyszorosa és a vasaltfalas Kőmosó-szurdok!

Pár hét kihagyás egy kisebb sérülés miatt, de végre újra irány az erdő! Szeretjük a kalandos túrákat, az izgalmas látnivalókat, ezért kifejezetten szurdokok után kutattam a neten és a Természetjáró oldalán rá is bukkantam egy klassz körtúrára, amely három szurdokot is érint. A Bakony nálam amúgy magyarországi kedvenc, így pláne izgatottan indultunk neki a 15 km-es kirándulásnak.

Kiindulópont Csesznek, ahol a Vár utca és a Tarack köz kereszteződésénél találunk egy szép nagy murvával felszórt ingyenes parkolót. Itt letettük az autót és a Vár utcára kiérve máris a Piros sáv jelzésű túraútvonalon találjuk magunkat. Keleti irányban perceken belül egy földútra fordul az út, ahol aztán szántók mellől sétálunk be az árnyas fák közé. A piros sáv jelzés elvisz minket az első szurdokvölgybe, az Ördög-árokhoz. Út közben emelkedők és lejtők váltogatják egymást. Néhol sűrűbb a növényzet, ezért meleg időben is javaslom a hosszú, kényelmes nadrágot, mert bőven szaladtunk bele méteres csalános ösvénybe.

Térkép nélkül is tudni fogjuk, amikor már érkezünk az árokhoz, mert megváltozik a táj. Sűrű erdő, kidőlt fák és felbukkan a meder is. Július elején az eső hiánya jól látszott, víz egy csepp sem volt a mederben, de így is hangulatos volt a köveken lépdelni, kerülgetni a kidőlt fákat, közben az árok partján magasodó sziklákban gyönyörködni. Időnként meredek, csúszós lejtőkön visz az ösvény, ezért fontos a jó túracipő, nem árt folyamatosan a lábunk elé nézni.

Külön izgalmas, amikor az árok középső szakaszán belebotlunk az Ördög-gátba, ahol a mederbe szakadt sziklán átmászva haladhatunk tovább. Itt a mészkőfalba rögzítettek lépcsőfokokat és egy acélsodronyt feszítettek ki, hogy könnyebben jussunk át. Egy pár méteres, "mini via ferrata", ha úgy tetszik. De, ha valakinek ez gondot okoz, akkor közvetlenül a gát előtt látni fogtok jobbra egy lépcsősort, ez felvisz egy rövid, kb 150 méteres kerülőútra.

img_6951.jpegAz árokban sétálva számos barlangot látunk a sziklafalakban, érdemes egy-kettőhöz felmászni és megcsodálni. Az árok végén az út kiszélesedik, majd egy hangulatos ösvényen folytatjuk utunkat. Hamarosan az út találkozik a Zöld sáv jelzésű úttal, itt jobbra fordulunk és immár a zöld jelzést követve haladunk tovább a második szurdokba, a Kő-árokba.

Út közben áthaladunk egy kis réten, széles, hangulatos ösvényen haladunk egészen egy bájos kis pihenőig. Itt figyeljünk, mert a tűzrakóhely, a pad és az esőbeálló mellett a sűrű növényzet eltakarja az ösvényt, amely közvetlenül a fából készült beálló bal oldalán halad tovább. Itt nincsenek hatalmas sziklák, de a völgy szurdokszerűen szűkül össze körülöttünk. A mederben haladva gyönyörködhetünk a mesés erdőben. Nem olyan látványos, mint az Ördög-árok, de itt is szép a táj.

Az árok után hangulatos ösvényeken haladunk még egy rövid ideig, majd a turistaút kimegy az országútra. 600 métert kell mennünk ezen az úton, mindenképpen legyünk körültekintőek, egyes szakaszokon a kanyarok előtt nehezen belátható az út, jobban tesszük, ha inkább az út mellett a füvön sétálunk. Menet közben pedig gyönyörködhetünk a Cseszneki várban is.

A harmadik szurdokhoz besétálunk a faluba továbbra is a Zöld jelzést követve, majd áttérünk a Piros+ jelzésű túraútra. Itt elhaladunk egy régi Zsidótemető mellett, majd meredeken ereszkedve leérünk a Kőmosó-szurdokba, ahol izgalmas sziklafalak nyújtanak különleges látványt. Nem nehéz kiszúrni és számos tábla is jelző, hogy a szurdok mészkőszirtjeit vasalt utak hálózzák be, melyek biztonságos megmászásához a faluban felszerelést is bérelhetünk.

A falmászás nálunk kimaradt, sokan voltak a falakon is és még álltak is sorban arra várva, hogy elindulhassanak. Talán majd legközelebb. A vasaltutak.hu oldalon minden információ megtalálható a mászásról, ha valaki kipróbálná biztonságosan, kicsiben a sziklamászást. Ezután a Zöld barlang jelzést követve eljutunk a Kecske-likhoz, mely egy kicsiny üreg, aztán a jelzett út elfogy, de az ösvény emelkedik felfelé. Néhány perc után újra a Vár utcán találjuk magunkat, ahol a Piros jelzést követve néhány perc alatt visszatérhetünk a parkolóba.

Ez egy közepes nehézségű túra, a sziklákon, fákon való átkelés pedig sokszor lassítja a haladást, de így is több pihenővel, gyönyörködéssel, fotózással, szendvicsezéssel a 15 km-es út megtehető 5 óra alatt. Kis gyerekkel semmiképp nem ajánlanám és elengedhetetlen a bokát jól tartó cipő, amiben biztosak az ember léptei. Gyönyörű, izgalmas látványvilág, kifejezetten hangulatos túra. Érdemes megnézni indulás előtt az előző napok időjárását. Ha sok volt az eső, akkor több helyen felgyűlhet a víz a patakban, akkor készülni kell rá, hogy nem lesz száraz a séta.

Kövess bennünket Facebookon!

Térkép: termeszetjaro.hu

A sorozat előző részeit az alábbi linkekre kattintva olvashatjátok:

2022

1. Irány a Haraszt-hegyi tanösvény!

2. Irány a Vértesi Panoráma tanösvény!

3. Irány a Morgó-gödör!

4. Irány a riolittufaömlés Kazáron!

5. Irány a Római fürdőként ismert szurdok a Bakonyban!

6. Irány a kalandos Cuha-szurdok a Bakonyban!

7. Irány a tanösvény és a kilátó a Naplás-tó partján!

8. Irány a Nagyvázsony környéki romok és rétek vidéke!

9. Irány egy kis családi kaland Székesfehérváron a Sóstónál!

10. Irány a törökbálinti Meseerdő!

11. Irány a balatongyöröki Boroszlán tanösvény!

12. Irány a Csergezán Pál-kilátó a Budai-hegységben!

2021

1. Irány a Gerecse legmagasabb pontja, a Gerecse-tető!

2, Irány a Budai-hegység legnagyobb vízesése!

3. Irány a Velencei-hegység, a Pákozdi ingókövek!

4. Irány a Pilis! Vár rád a Dömörkapu, a Sikárosi-rét és a Lajos-forrás!

5. Irány a Vértes! Vár rád egy gánti körtúra!

6. Irány a Bükk déli része! Vár rád a Kő-völgyi tanösvény, a kaptárkövek és a Felső-szoros!

7. Irány a Vértes! Vár rád egy izgalmas "nyolcas" Várgesztes mesés erdejében!

8. Irány a Nagy Cser! Vár rád a Diósi tanösvény!

9. Irány Hollókő és az Isten tenyere kilátó!

10. Irány a Mária-szakadék vidéke, a Körtvélyesi kilátó és a Vitány vár!

11. Irány a Velencei-hegység, a sukorói körtúra!

12. Irány a Tátika várrom a Balaton-felvidéki Nemzeti Parkban!

13. Irány a Guckler Károly tanösvény és kilátó!

14. Irány egy vulkán krátere a halápi tanösvényen!

15. Irány a Tátorján tanösvény Balatonkenesén!

16. Irány a Fekete-hegy, Szentbékkálla és Balatonhenye!

17. Irány a Visegrádi-hegység, egy vadregényes kaland az Apát-kúti-völgyben a patak partján!

18. Irány a Mátra-bérc, Ágasvár és a Csörgő-völgy!

19. Irány a Bozótmíves tanösvény a Gödöllői-dombságban!

20. Irány a Haraszt-hegyi tanösvény!

21. Irány a Vértesi Panoráma tanösvény!