Mozdulj ki! Irány a Nagyvázsony környéki romok és rétek vidéke!

Kirándulás a szabadban 2022/8

Irány a Nagyvázsony környéki romok és rétek vidéke!

Egy jó kis Balaton közeli 9 km-es könnyű túra, amely családdal, gyerekkel egyaránt kiváló szórakozás. Ez a túra egy igazi múltidéző természetjárás rétek, erdők és romok között, melynek kiindulópontja Nagyvázsony. A településen számos parkolót találunk, mi a központban a postával szemben parkoltunk, de a Kinizsi vár környékén több kijelölt parkoló is akad.

A kiindulópont a vár, amit most csak kívülről tudunk megnézni, ugyanis épp felújítás alatt áll. Sajnos még nincs pontos információt arról, hogy meddig tart, ezért indulás előtt érdemes a NÖF honlapján megnézni, hogy megnyitotta-e újra kapuit.

A Kinizsi vár (1.) bejáratával szemben állva balra láthatjuk Kinizsi Pál lovas szobrát és egy mellette futó ösvényt, aztán következik a Vár utca, ahol a piros és zöld jelzéssel ellátott túraútvonalról elérkezünk az Országos Kéktúra útvonalához, ami elindulunk felfedezni a környék romjait balra fordulva.

Elsőként a vártól számítva nagyjából 8 perc séta után egy pici balos kitérővel a Kék L jelzésen megnézhetjük a tölgyerdő mélyén a Szent Mihály Pálos kolostor romjait (2.). A 15. században alapított kolostor 1543-ig volt a szerzetesek otthona, aztán Fehérvár eleste után elköltöztek, majd tíz évvel később a törökök érkezésekor felrobbantotta a magyar várőrség. A követ jó részét elhordták, míg végül 1959-ben feltárták a falmaradványokat és konzerválták.

Visszatérünk a Kéktúra útvonalára, hogy aztán a Szent Mihály dombon egy mesés réten sétálva elérkezzünk a Vázsonyi-séd partjára (3.). Itt eldönthetjük, hogy a patak mentén sétálunk tovább vagy maradunk a Kéktúra útvonalán. A patakparton futó ösvény mintegy 400 méter múlva visszatér a kékre (4.), de szerintem hangulatosabb ott sétálni (a fákon látható régi, kopottas jelek azt mutatják, hogy régen ezen az ösvényen futott az OKT). Ottjártunkkor még hemzsegett a part a mesés hóvirágoktól.

Újabb öt perc séta és látni fogjuk a régi fa táblát rajta a felirat: Szent Ilona templom (5.). A 13. században épült tálodi, torony nélküli, kicsiny templom maradványai rejtőznek a fák között. Ezután utunk egy újabb gyönyörű réten halad keresztül, ez pedig a Tálodi-rét. A fák között haladó széles úton továbbra is a kék jelzéseket követve mielőtt beérnénk az erdőbe egy padokkal, asztalokkal, tűzrakóhellyel ellátott pihenőt is látunk.

Még ne üljünk le, először menjünk tovább az ösvényen és nézzük meg a pár percre levő Kinizsi-forrást és a Szent Erzsébet tiszteletére emelt Tálodi kolostor maradványait, mely mára csupán egy magányos, körülszalagozott homlokfalat jelent (6.).

Ezután visszatérünk a padokhoz, ahonnan haladunk tovább az erdőben, de immár a Zöld jelzésű utat követve. Egy kis rönkhídon átkelünk, aztán lassan ki is érünk a Kecske-hegyen elterülő rétekre, ahonnan már láthatjuk Nemesleányfalu házait is, de érdemes hátralesni is, mert ezt hagytuk magunk mögött:

Mintegy fél órányi séta után beérünk az árnyékos fák közé, ahol egy forrás és kőhíd (7.), de mielőtt átmennénk rajta érdemes jobbra fordulva egy pár perces kitérőt tenni és megnézni a Nemesleányfalui temetőt, ahol a Szent Jakabról elnevezett románkori templomromot találjuk. A rom mára eggyé vált a természettel. A vastagon összetekeredő borostyán támogatja az 12-13. században épült templom maradványait (8.).

Ezt követően a Zöld jelzés visszavisz minket a faluba és egészen a várig sétálhatunk a jelzést követve (9.). Sokszor haladunk hosszan réteken keresztül, ezért ahogy melegszik az idő, nem árt egy kalap, sapka, nehogy napszúrást kapjunk és vigyünk magunkkal feltétlenül sok folyadékot! Akad az út során egy-két kisebb emelkedő, de nagyon elfáradni nem fogunk. Egy kellemes 3-4 órás séta több helyen pados pihenőkkel, ahol elmajszolhatunk egy-egy szendvicset.

Kövess bennünket Facebookon!

A sorozat előző részeit az alábbi linkekre kattintva olvashatjátok:

2022

1. Irány a Haraszt-hegyi tanösvény!

2. Irány a Vértesi Panoráma tanösvény!

3. Irány a Morgó-gödör!

4. Irány a riolittufaömlés Kazáron!

5. Irány a Római fürdőként ismert szurdok a Bakonyban!

6. Irány a kalandos Cuha-szurdok a Bakonyban!

7. Irány a tanösvény és a kilátó a Naplás-tó partján!

2021

1. Irány a Gerecse legmagasabb pontja, a Gerecse-tető!

2, Irány a Budai-hegység legnagyobb vízesése!

3. Irány a Velencei-hegység, a Pákozdi ingókövek!

4. Irány a Pilis! Vár rád a Dömörkapu, a Sikárosi-rét és a Lajos-forrás!

5. Irány a Vértes! Vár rád egy gánti körtúra!

6. Irány a Bükk déli része! Vár rád a Kő-völgyi tanösvény, a kaptárkövek és a Felső-szoros!

7. Irány a Vértes! Vár rád egy izgalmas "nyolcas" Várgesztes mesés erdejében!

8. Irány a Nagy Cser! Vár rád a Diósi tanösvény!

9. Irány Hollókő és az Isten tenyere kilátó!

10. Irány a Mária-szakadék vidéke, a Körtvélyesi kilátó és a Vitány vár!

11. Irány a Velencei-hegység, a sukorói körtúra!

12. Irány a Tátika várrom a Balaton-felvidéki Nemzeti Parkban!

13. Irány a Guckler Károly tanösvény és kilátó!

14. Irány egy vulkán krátere a halápi tanösvényen!

15. Irány a Tátorján tanösvény Balatonkenesén!

16. Irány a Fekete-hegy, Szentbékkálla és Balatonhenye!

17. Irány a Visegrádi-hegység, egy vadregényes kaland az Apát-kúti-völgyben a patak partján!

18. Irány a Mátra-bérc, Ágasvár és a Csörgő-völgy!

19. Irány a Bozótmíves tanösvény a Gödöllői-dombságban!

20. Irány a Haraszt-hegyi tanösvény!

21. Irány a Vértesi Panoráma tanösvény!