Mozdulj ki! Irány a Római fürdőként ismert szurdok a Bakonyban!

Kirándulás a szabadban 2022/5

Irány a Római fürdőként ismert szurdok a Bakonyban!

A Bakony legfontosabb és egyik legtisztább vízlelőhelye a Gaja-patak. Környezete pedig meseszép, ráadásul a patak mentén sétálva, azon átlépdelve, köveken ugrálva kalandozhatunk a szurdokszerű völgyben, hogy aztán elérkezzünk a Római fürdő hangulatos vízeséséhez és a lenyűgöző látványú szurdokhoz és barlanghoz.

Ismét egy körtúra, mely nagyjából 7 és fél kilométer hosszú és kényelmesen bejárható 2-3 óra alatt. Kiindulópont Bakonynána, azon belül pedig az Alkotmány utca és a Tési út kereszteződésénél találunk egy tágas parkolót (1.), ahonnan máris irányba vehetjük a Gaja-patak mentén futó Országos Kéktúra útvonalát.

Nem sokkal az indulás után elhaladunk vendégházak mellett mielőtt beérnénk az erdőbe, ahol két párhuzamosan futó út közül választhatunk (2.). Az első az OKT, ahol kényelmes, könnyed sétával, gyerekkel bejárható ösvényen haladhatunk vagy bevállaljuk a patakparton való sétát, ahol időnként köveken kell lépdelni, kidőlt fákon kell keresztüljutni. Utóbbi kalandosabb, izgalmasabb, bevállalós túrázóknak ajánlom.

Mintegy másfél kilométer után megérkezünk egy pihenőhelyhez. Fedett és különálló asztalok és padok, tűzrakóhely. Hangulatos, beszélgetésre, szendvicsezésre, sütögetésre alkalmas szuper kis hely (3.). Innen a Római-fürdő és Savanyó Jóska-barlang felé vesszük az irány a patak jobb oldalán a kék Ω jelzést követve. Ez csak egy pár perces röpke kitérő, de kihagyhatatlan látványban lesz részünk (4.).

img_5578.jpegA sziklákra kiállva az alábbi mesés látvány fogad minket. A fotó sajnos nem adja vissza tökéletesen, de talán kedvcsinálónak elég. A szurdokvölgy után jobb oldalon egy emelkedőn keresztül lehet eljutni a barlanghoz. Ez most nálunk kimaradt, mert elég saras, csúszós volt az avar. Nem akartunk kockáztatni egy sérülést miatta. Ráadásul így legalább lesz okunk még egyszer visszatérni erre a szép vidékre.

Miután kigyönyörködtünk magunkat visszatérünk a Kéktúra útvonalára (5.), amelyről ötszáz méter múlva letérünk jobbra a kék kör jelzésű útra (6.), hogy aztán megérkezzünk a Vadalmás-forráshoz (7.), ahol szintén szépen kialakított pihenők várnak ránk. Itt ne lepődjünk meg, a kék kör csupán eddig tartott, az utunkat balra folytatjuk tovább immár a piros kör jelzésen, de csupán néhány percig, míg bele nem fut a piros útba (8.), ahol jobbra fordulunk és húsz percen keresztül sétálunk (9.), hogy aztán az utolsó párszáz métert aszfalton, a kék kereszt jelzés mentén tegyük meg (10.).

Két extra látnivaló a végére: a szomszédos falu Tés, ahol a legnagyobb látványosságot az igazi ritkaságnak számító két holland típusú szélmalom jelenti. A településünkön kettő is megmaradt. Egyik az 1840-ben épült Helt-malom, a másik az 1924-ben épült Ozi-malom. Előbbi jelenleg is működőképes és csupán 200 méterre állnak egymástól. Megközelíthetjük a Táncsics és Bakony utca találkozása felől is. Ez esetben a szántások irányából odasétálhatunk. Vagy keddtől vasárnapig 9 és 16 óra között a Táncsics Mihály utca 20-as szám felől is mehetünk. A belépő 300 Ft felnőtteknek, 200 Ft gyerekeknek (4 éves kor alatt ingyenes) és nyugdíjasoknak. Az udvarban Cseszneki Ferenc, uradalmi kovácsmester műhelyét nézhetjük meg és különféle mezőgazdasági eszközöket. Valamint kapunk egy szép nagy kulcsot, amivel bemehetünk a malomba is.t0.jpegA malmoktól csupán 3 km sétára (autóval el tudunk menni az út kétharmadáig és itt lerakhatjuk a járművet, az erdőbe behajtani tilos!) található a Széchenyi Zsigmond Kilátó, ahonnan mesés panoráma nyílik a dombos bakonyalji tájra. Ha pedig még mindig éhezünk a kirándulásra, akkor innen indul a 14 km hosszú Tési Bükkös tanösvény, amit mi egy következő napra tartogatunk. :)

Kövess bennünket Facebookon!

A sorozat előző részeit az alábbi linkekre kattintva olvashatjátok:

2022

1. Irány a Haraszt-hegyi tanösvény!

2. Irány a Vértesi Panoráma tanösvény!

3. Irány a Morgó-gödör!

4. Irány a riolittufaömlés Kazáron!

2021

1. Irány a Gerecse legmagasabb pontja, a Gerecse-tető!

2, Irány a Budai-hegység legnagyobb vízesése!

3. Irány a Velencei-hegység, a Pákozdi ingókövek!

4. Irány a Pilis! Vár rád a Dömörkapu, a Sikárosi-rét és a Lajos-forrás!

5. Irány a Vértes! Vár rád egy gánti körtúra!

6. Irány a Bükk déli része! Vár rád a Kő-völgyi tanösvény, a kaptárkövek és a Felső-szoros!

7. Irány a Vértes! Vár rád egy izgalmas "nyolcas" Várgesztes mesés erdejében!

8. Irány a Nagy Cser! Vár rád a Diósi tanösvény!

9. Irány Hollókő és az Isten tenyere kilátó!

10. Irány a Mária-szakadék vidéke, a Körtvélyesi kilátó és a Vitány vár!

11. Irány a Velencei-hegység, a sukorói körtúra!

12. Irány a Tátika várrom a Balaton-felvidéki Nemzeti Parkban!

13. Irány a Guckler Károly tanösvény és kilátó!

14. Irány egy vulkán krátere a halápi tanösvényen!

15. Irány a Tátorján tanösvény Balatonkenesén!

16. Irány a Fekete-hegy, Szentbékkálla és Balatonhenye!

17. Irány a Visegrádi-hegység, egy vadregényes kaland az Apát-kúti-völgyben a patak partján!

18. Irány a Mátra-bérc, Ágasvár és a Csörgő-völgy!

19. Irány a Bozótmíves tanösvény a Gödöllői-dombságban!

20. Irány a Haraszt-hegyi tanösvény!

21. Irány a Vértesi Panoráma tanösvény!