Mozdulj ki! Irány a Tátorján tanösvény Balatonkenesén!

Kirándulás a szabadban 15. rész

Irány egy kis séta a helyenként 75 méter magas függőleges löszfalon a Tátorján tanösvényen Balatonkenesén!

A Balaton nem ér véget a fürdőzésnél. Miután a víz már túl hideg és a levegő hőmérséklete is távolodik a 30 celsiustól, már nem lehet egy szál fürdőruhában napozni a parton, akkor sem kell kétségbe esni, bőven kínál szórakozást a part. Ráadásul az őszi napok sokkal kellemesebbek is egy-egy túrára, mint a nagy hőség vagy az égető napsugarak. Mi is egy hűvösebb, kicsit felhős napot választottunk, hogy megnézzük magunknak a Tátorján tanösvényt Balatonkenesén.

Budapesttől autóval csupán egy óra Balatonkenese, de érdemes valami más programot is tervezni a túra mellé, mert nagyjából másfél óra alatt a végére is lehet érni ennek a körülbelül három és fél kilométeres sétának. Kiindulásra két parkoló is rendelkezésre áll, az egyik a Tourinform irodája mellett található a Kálvin János téren, a másik pedig a Béri Balogh Ádám tér mellett.

Mindkét helyszínről a Táncsics Mihály utcán kell elindulnunk nyugat felé. A Kálvin János téren álló református templomnál az út túloldalán már látni is fogjuk az első táblát, melyen olvashatunk többek között a tanösvény névadójául szolgáló jellegzetes növényről, a tátorjánról és megtudjuk, hogy a sárga T útjelzést kell követni. (Lehet mi voltunk vaksik, de csupán egy-két helyen láttuk a tanösvény jelölését, ettől függetlenül szinte lehetetlen eltévedni.)

Itt továbbhaladunk a Táncsics Mihály utcán míg elérünk egy kereszteződést. Itt egy villanypóznán látni fogjuk a tanösvény jelölését, de a Soós-hegyre vezető nyilak is tökéletesek a cél eléréséhez. Ezután egy hangulatos ösvényen haladunk nyaralók között. Amikor elfogynak a házak egy éles jobbost veszünk, de itt tábla is jelzi majd, hogy merre is kell mennünk.

Ezután készüljünk fel rá, hogy egy picit nehezebb szakasz következik. Sűrű cserjésben egy vékony, homokos ösvényen emelkedünk felfelé. Túracipőben nem annyira vészes, de megülő por miatt kicsit csúszós a talaj és meredek is. Az ösvényről egy még meredekebb balossal már elérhetünk egy tatárlikat. Mi az a tatárlik? A meredek löszfal oldalába vájt barlang. Ezekben a tatárlikakban a helyiek először a tatárok, később a törökök elől találtak menedéket, majd a 19. században a halászok tartották itt a felszereléseiket. Egészen a Balaton 1861-es lecsapolásáig idáig ért a vízszint, ekkor a barlangokat csak csónakkal lehetett megközelíteni.

Továbbmenve felérünk a magaspart peremére a református temető mögé. Az ösvényen végigmenve már csodálhatjuk is a gyönyörű balatoni panorámát, útközben pedig elsétálunk a Mária-emlékmű mellett is. Néhány perc séta múlva pedig felérünk a Soós-hegy platójára, ahol megpihenhetünk a padokon miután megcsodáltuk a vöröskőből készült obeliszket. Ezután irány az egyszintes piciny kilátótorony (kicsit rontja az összképet az antenna sereglet a tetején), ahonnan páratlan kilátás nyílik a Balaton keleti medencéjétől egészen Tihanyig.

Ha megteltünk a mesés panorámával a rét túloldalán látni fogunk a kilátóval szemben egy ösvényt. Ez a földút levisz minket a Soós-hegy utcára, onnan a faluba, majd a Bajcsy-Zsilinszky utcán jobbra fordulva pár perc séta után elérjük a református sírkert bejáratát. Itt akár kintről is láthatjuk Nyulasi József népi fafaragó alkotását. Egy emlékoszlop, melyet az 1848-49-es szabadságharc tiszteletére állították, ezzel szemben pedig látható egy II. világháborús emlékmű. Ezen az úton megyünk tovább és el is jutunk a Béri Balogh Ádám téri parkolóhoz. Érdemes esetleg még egy kis sétát tenni az innen már jól látható katolikus templomhoz, a városházához vagy megnézni a Kossuth téren Kossuth mellszobrát mielőtt hazaindulnánk.

Kövess bennünket Facebookon!

A sorozat előző 14 részét az alábbi linkekre kattintva olvashatjátok:

1. Irány a Gerecse legmagasabb pontja, a Gerecse-tető!

2, Irány a Budai-hegység legnagyobb vízesése!

3. Irány a Velencei-hegység, a Pákozdi ingókövek!

4. Irány a Pilis! Vár rád a Dömörkapu, a Sikárosi-rét és a Lajos-forrás!

5. Irány a Vértes! Vár rád egy gánti körtúra!

6. Irány a Bükk déli része! Vár rád a Kő-völgyi tanösvény, a kaptárkövek és a Felső-szoros!

7. Irány a Vértes! Vár rád egy izgalmas "nyolcas" Várgesztes mesés erdejében!

8. Irány a Nagy Cser! Vár rád a Diósi tanösvény!

9. Irány Hollókő és az Isten tenyere kilátó!

10. Irány a Mária-szakadék vidéke, a Körtvélyesi kilátó és a Vitány vár!

11. Irány a Velencei-hegység, a sukorói körtúra!

12. Irány a Tátika várrom a Balaton-felvidéki Nemzeti Parkban!

13. Irány a Guckler Károly tanösvény és kilátó!

14. Irány egy vulkán krátere a halápi tanösvényen!