Mozdulj ki! Irány a Vértes! Barangold be Várgesztes mesés erdejét!

Kirándulás a szabadban 7. rész

Irány a Vértes! Vár rád egy izgalmas "nyolcas" Várgesztes mesés erdejében!

A legutóbb is a Vértesben jártunk, de ezúttal egy Várgesztesről induló, ígéretesnek tűnő túrát választottunk a Kirándulástippek oldaláról. Idén már hat helyet bejártunk, ha ezekről lemaradtál volna, válogass kedvedre és mozdulj ki a természetbe:

Irány a Gerecse legmagasabb pontja, a Gerecse-tető!

Irány a Budai-hegység legnagyobb vízesése!

Irány a Velencei-hegység, a Pákozdi ingókövek!

Irány a Pilis! Vár rád a Dömörkapu, a Sikárosi-rét és a Lajos-forrás!

Irány a Vértes! Vár rád egy gánti körtúra!

Irány a Bükk déli része! Vár rád a Kő-völgyi tanösvény, a kaptárkövek és a Felső-szoros!

Erre az útra néhány barátunk is bejelentkezett, így ezúttal heten vetettük be magunkat a kalandba. Felszerelkeztünk vízzel, szendvicsekkel, egy kis nassolnivalóval, felkaptuk a túracipőt és megindultunk a vértesi túrára. Kiindulópontunk a várgesztesi horgásztó parkolója volt (kattints a pontos helyért). Készüljünk fel, nem lesz rövid a túra, majdnem 16 km, de nincsenek benne vészes emelkedők, így nem annyira megterhelő.

A parkolóból indulva a tavat bal oldalról kerülve eljutunk az Országos Kéktúra útvonalhoz. Kényelmes gyalogút, majd hangulatos szurdokvölgy vár minket és hamar elérkezünk a KÉK háromszög jelzésig. Ez egy kicsit meredek, de nagyon rövid, néhány perces kitérő jobbra. Semmiképp sem érdemes kihagyni, ugyanis ott található egy gyönyörű kilátópont, a Zsigmond-kő, ahol pazar panoráma tárul elénk. Látjuk a békés kis zsákfalut, a tavat, a távolban pedig még a majki remeteséget is láthatjuk.

Ha kigyönyörködtük magunkat, irány vissza a kék jelzéshez. Végig jól jelzett úton haladunk a csendes erdőben, a hangulatos gerincen. Egy széles ösvényen sétálunk, majd szépen leereszkedünk egy kis pihenőbe. Itt találunk egy régi kulcsosházat, a Mátyás-kutat (ha csordogál is épp belőle víz, tábla figyelmeztet rá, hogy nem iható), pihenőpadokat, tűzrakóhelyeket, ha netán elkap minket egy kis eső, még beállót is találunk. Ideális helyszín egy kis falatozáshoz, pihenéshez.

A pihenő túloldalán, az úton már látni fogjuk a KÉK + jelzést, mi ezen az erdészeti úton indulunk tovább jobbra. Az út enyhén emelkedik, de alig észrevehető. Nagyjából negyed óra séta múlva érünk egy kereszteződéshez, mi maradunk a kék+ jelzésű úton, mely egy köves út a Fáni-völgy felé. Ezen a szakaszon nagyon figyeljünk, hogy ne veszítsük el a jeleket. Az út kicsit lejteni fog, majd kis ösvény, és egy pici balos íven haladva egy szekérúton megtaláljuk a sárga jelzést. (Mi itt az ív előtt elvesztettük a jelet, de a térkép alapján az egyenes jó opciónak tűnt, így egy meredek domboldalon mentünk keresztül és találtunk egy alsó jelzés nélküli utat, amely végül bevitt minket a sárgára. Így lecsaltunk a kanyarból párszáz métert, mielőtt visszatértünk a helyes ösvényre.)

A széles úton már a sárga és a kék + együtt futnak az erdőben, majd lassan kiérünk a falu szélére. A Várgesztes táblánál már látni fogjuk, hogy itt találkozik az Országos Kéktúra és a Sárga négyzet jelű út is (itt fog majd véget érni a túránk), de most menjünk csak tovább egyenesen a házak és az erdő közötti kék és sárga úton.

Lassan megérkezünk egy aszfaltúthoz, mely a vár felé visz. Út közben jobbra egy fa lépcsősor visz fel a Gesztesi-kőfülkéhez, ahol egy Lourdes-i Madonna-szobor található. Ezután pedig a Kéktúra útvonala jobbra ágazik. Mielőtt folytatnánk a túrát, tehetünk egy kitérőt a várhoz, az odavezető úton pedig van egy népszerű tisztás is pihenőpadokkal, asztalokkal. Mivel a vár le van zárva, mi ezt a kanyart most kihagytuk, mentünk rögtön tovább a kék jelzést követve jobbra.

Itt vár ránk némi emelkedő, ahogy a völgyből kapaszkodunk tovább, de mivel igazából megkerüljük a hegyet egy bükkerdőn keresztül, nem vészes. Megjárjuk a Cseresznyefa-hajtást, hogy aztán egy lejtős úton beérjünk a Német-völgybe. Ameddig a szem ellát erdő borít mindent. Nem tudom, hogy csupán szerencsénk volt, vagy nem olyan népszerű kirándulóhely, ugyanis gyönyörű napos idő volt és alig találkoztunk valakivel út közben.

Amint leérünk a völgybe egy balkanyarral elköszönünk a Kéktúra útvonalától és a KÉK + jelzésű úton haladunk tovább, hogy azt egy bükkszálerdőben szép, lassú, enyhe emelkedőn menjünk fel a Kis-Kutya-oromra. Itt a Sárga négyzet jelet követve fordulunk majd balra egy szekérúton. Innen már csak két kilométer séta a fák között és megérkezünk az út felénél említett Várgesztes táblához. Tovább menve egyenesen, keresztül a falun, a Kéktúra útvonalát követve visszajutunk a horgásztóhoz. Út közben elhaladunk bolt mellett is, ha esetleg kifogytunk volna a folyadékból, netán jól esne egy kis nasi vagy egy kávé. A tónál pedig találunk padokat, asztalokat, ahol hazaindulás előtt kicsit lepihenhetünk.

Fotó: kirandulastippek.hu

Kövess minket a Facebookon is!