Mozdulj ki! Irány a Vértesi Panoráma tanösvény

Kirándulás a szabadban 2022/2

Irány a Vértesi Panoráma tanösvény!

Egy könnyed, gyerekkel is kényelmesen bejárható, valamivel kevesebb, mint öt kilométeres túra a Vértesben. Kiindulópontja Csákberényben a Gróf Merán Fülöp Vadászati és Erdészeti Múzeum mellett található. Parkoló is található itt és, ha valakinek van kedve a túra mellett megnézni a múzeumot, akkor ide kattintva láthatja a nyitvatartást, belépődíjakat és információkat a múzeumról. Ezt mi kihagytuk, talán majd egy másik alkalommal megnézzük.

A múzeum kertjében a tanösvény előtt érdemes megnézni Szent Hubertus szobrát és a 80 köbméteres bemutató faszénégető boksát, valamint elolvasni az itt található tájékoztató táblát, amely a faszénégetés történetét és menetét ismerteti. Ezt akár tekinthetnénk a tanösvény nulladik pontjának is. Innen már látni fogjuk a hatalmas táblát, mely köszönt minket a tanösvényen.

A tanösvény 4620 méter és csupán 130 méteres szintkülönbséggel kell számolnunk a teljes út során. Nyolc állomás vár ránk, ahol pihenőpadokat találunk és rengeteg érdekességet megtudhatunk a tájékoztató táblákról. Szinte lehetetlen eltévedni, jól jelölt útvonal, egyértelmű jelzésekkel. Nincs más dolgunk, mint követni a zöld ötágú levél felfestéseket, mely a tanösvényt jelöli és kényelmes sétával, meg-megállva két óra alatt bejárhatjuk ezt a mesés erdőt.

Szerencsénkre még havas volt a táj, így még nagyobb élmény volt a csendes erdőben sétálni. Az út első harmadában szép apránként, enyhén emelkedik felfelé az út, menet közben várnak minket a tájékoztató táblák, pihenőpadok, mesés kilátóhelyek. Az út során ismerkedünk a kopárfásítással, cserszömörcésekkel, karsztbokorerdőkkel.

A negyedik állomás után érkezünk el a túra egyik legszebb részére. Itt lesz majd egy y alakú elágazás pihenőpadokkal. Látni fogjuk mindkét irányba a tanösvény jelzését a fán, de egy tábla is mutatja, hogy a tanösvény jobbra folytatódik. Ez csak egy párszáz méteres kiugró az ötödik állomásig, a Kőkapu-völgy fölé emelkedő sziklaszirtre, ahonnan lélegzetelállító panorámában gyönyörködhetünk. A fotó nem adja vissza az élményt, de remélem kedvcsinálónak elég:

Az állomás tájékoztatótábláján egy domborzati vetületi ábra nevekkel együtt mutatja a látható völgyrendszer. Miután magunkba szívtuk a táj szépségét, visszafordulunk és ugyanazon az ösvényen, amelyen érkeztünk a sziklához visszatérünk az y elágazáshoz, s folytatjuk tovább az utunkat jobbra fordulva, követve a tanösvény zöld jelzéseit.

Lassan elérkezünk a túra legmagasabb pontjához, hogy aztán egy bal kanyarral megkezdjük az ereszkedést a Pénzverő-völgybe. Itt gyönyörű tölgyek, kőrisek és bükkök között sétálunk, az út mentén időnként hatalmas sziklatömbök színesítik a látnivalókat, majd még a hetes állomás előtt az ösvényről látni fogunk jobbra egy pados pihenőt, ahol egy Mária-képet is megcsodálhatunk.

Út közben elhaladunk egy vadászles mellett is, majd hamarosan visszaérünk kiindulópontunkhoz. Kényelmes, könnyen teljesíthető túra, de nem árt a jó túracipő, a Kőkapu-kitérőnél pedig nagyon nézzünk a lábunk elő, mert sziklákon lépdelve, a gerincen sétálva jutunk a kilátóponthoz.

38_37_zoomed_jav-tott_t-rk-p.jpegKövess bennünket Facebookon!

A sorozat előző részeit az alábbi linkekre kattintva olvashatjátok:

2022

1. Irány a Haraszt-hegyi tanösvény!

2021

1. Irány a Gerecse legmagasabb pontja, a Gerecse-tető!

2, Irány a Budai-hegység legnagyobb vízesése!

3. Irány a Velencei-hegység, a Pákozdi ingókövek!

4. Irány a Pilis! Vár rád a Dömörkapu, a Sikárosi-rét és a Lajos-forrás!

5. Irány a Vértes! Vár rád egy gánti körtúra!

6. Irány a Bükk déli része! Vár rád a Kő-völgyi tanösvény, a kaptárkövek és a Felső-szoros!

7. Irány a Vértes! Vár rád egy izgalmas "nyolcas" Várgesztes mesés erdejében!

8. Irány a Nagy Cser! Vár rád a Diósi tanösvény!

9. Irány Hollókő és az Isten tenyere kilátó!

10. Irány a Mária-szakadék vidéke, a Körtvélyesi kilátó és a Vitány vár!

11. Irány a Velencei-hegység, a sukorói körtúra!

12. Irány a Tátika várrom a Balaton-felvidéki Nemzeti Parkban!

13. Irány a Guckler Károly tanösvény és kilátó!

14. Irány egy vulkán krátere a halápi tanösvényen!

15. Irány a Tátorján tanösvény Balatonkenesén!

16. Irány a Fekete-hegy, Szentbékkálla és Balatonhenye!

17. Irány a Visegrádi-hegység, egy vadregényes kaland az Apát-kúti-völgyben a patak partján!

18. Irány a Mátra-bérc, Ágasvár és a Csörgő-völgy!

19. Irány a Bozótmíves tanösvény a Gödöllői-dombságban!