Mozdulj ki! Irány a Visegrádi-hegység és egy vadregényes patakparti kaland!

Kirándulás a szabadban 17. rész

Irány a Visegrádi-hegység, egy vadregényes kaland az Apát-kúti-völgyben a patak partján!

Az ősz kegyes hozzánk és lassan érkezik, így bőven akadtak még szeptemberben szép, napos hétvégék. Egy ilyen alkalmával kinéztük magunknak az Apát-kúti-völgyet. A túra nem nehéz, családi programnak is tökéletes. Számos pihenő, játszótér, többszöri átkelés a patakon köveken lépdelve, közben hangulatos sziklák mindenfelé és gyönyörű erdő. Visegrád és Pilisszentlászló között a piros sáv jelzésű túraútvonalon 9 km. Kisebb pihenőkkel, szendvicsezéssel is könnyedén hozható három óra alatt.

Miután a testvérem és a párja is csatlakozott hozzánk, ezért választottunk egy olyan kisebb túrát, amely nem körtúra. Két különböző helyről, két autóval érkeztünk, így könnyedén megoldottuk, hogy egy autó Pilisszentlászlón maradt (a városközpontban a Szűz Mária bemutatása kápolna környékén találhatunk parkolóhelyet), a másikkal pedig célba vettük a visegrádi nagymarosi rév mellett található ingyenes parkolót. Természetesen választhatja bárki azt is, hogy a 9 km-es út után visszafordul és egy 18 km-es túrát csinál belőle vagy tömegközlekedéssel is lehet mozogni a két falu között.

Az útvonal előnye, hogy szinte lehetetlen eltévedni, ugyanis nincs más dolgunk, mint Visegrádon a parkoló után a Rév utcán elindulni a piros jelzésű turistautat követve. Csak arra kell ügyelni, hogy sose térjünk le róla, de még könnyebb azt figyelni, hogy a patak mindig a közelben legyen. Ez sok esetben nagyon könnyű lesz, ugyanis az útvonal többször keresztezi a patakot. Haladunk át hangulatos hidakon, de nem egyszer a köveken kell átlépdelnünk, hogy követhessük az ösvényt.

A Rév utcán, majd a Mátyás király utcán szinte egyenesen haladunk felfelé mintegy két kilométeren keresztül. Útközben elmegyünk egy hangulatos temető mellett, majd elérjük az Apátkúti Erdei Általános Iskolát, ahol rákanyarodunk jobbra Apátkúti-völgyi útra. Itt ugyan még aszfalt van egy darabon, de már az erdő árnyas fái között sétálhatunk mielőtt egy erdei útra térnénk le egy enyhe jobbos után.

Pár perc után belefutunk a Pisztrángos-tóba, ahol hangulatos pihenőt is találunk. Ezután szorosan követjük a patakot és itt jön az a rész, ami kaland az egész családnak: a völgy beszűkül és kis csobogók mellett, köveken lépdelhetünk át a patakon. Ezután vissza kicsit a betonútra, egy hídra, hogy aztán elérjük az Ördögmalom Erdei éttermet. Itt található a Bertényi Miklós Füvészkert is (Belépő az étteremben váltható. Erről sajnos nem tudok mesélni, mi kihagytuk és maradtunk az erdőjárásnál.), majd kicsit tovább menve egy klassz játszótér, hatalmas rét, a Telgárthy-rét, ahol rengeteg asztal, pad, tűzrakóhely várja a kirándulókat.

A piros sávon visz minket tovább az utunk, ahol elsétálunk horgásztavak és vadászház mellett mielőtt rábukkanunk a Kaán-forrásra, ahol feltölthetjük a kulacsainkat friss, hideg vízzel vagy megpihenhetünk picit az itt található padokon. A völgyben bandukolunk tovább és gyönyörködünk az erdő hatalmas fáiban, az erdei út menti hatalmas, mohás sziklákban, majd elérjük a következő forrást, az Alpár-forrást. Utóbbi csak csendesen csordogál a bő vízű Kaán-forráshoz képest.

Ismét izgalmas szakaszhoz érünk, ugyanis a völgy szurdokká szűkül, mi pedig a patakparton lépdelünk, időnként át-átkelünk a köveken, néhol pedig keskeny, dús növényzetű ösvényen haladunk tovább. Az izgalmakat aztán kiheverhetjük az út során elénk kerülő pihenőkben, kicsit rozoga fahídon kelhetünk át mielőtt elsétálunk Hoboji - 'Dharma Kincse' Zen templom mellett. Innen már csak körülbelül 500 méter séta és már be is érünk Pilisszentlászló házai közé a Honvéd utcába, ahonnan már csak pár perc séta a kápolna, a buszállomás.

Ez egy nagyon klassz kis túra. Nem túl fárasztó, mert csak enyhe emelkedők vannak benne (a 9 km-en összesen 230 méteres szintkülönbség egyenletesen elosztva). Az erdő gyönyörű, a sziklák melletti séta, a köveken, gázlókon való átkelés pedig igazi kalandtúrává varázsolja a sétát. Rengeteg pihenő van út közben, frissítő szerzésre is van lehetőség, de csapadékos időben nagyon figyeljünk a lábunk elé, nem árt egy kényelmes, jó kis túracipő.

A sorozat előző 16 részét az alábbi linkekre kattintva olvashatjátok:

1. Irány a Gerecse legmagasabb pontja, a Gerecse-tető!

2, Irány a Budai-hegység legnagyobb vízesése!

3. Irány a Velencei-hegység, a Pákozdi ingókövek!

4. Irány a Pilis! Vár rád a Dömörkapu, a Sikárosi-rét és a Lajos-forrás!

5. Irány a Vértes! Vár rád egy gánti körtúra!

6. Irány a Bükk déli része! Vár rád a Kő-völgyi tanösvény, a kaptárkövek és a Felső-szoros!

7. Irány a Vértes! Vár rád egy izgalmas "nyolcas" Várgesztes mesés erdejében!

8. Irány a Nagy Cser! Vár rád a Diósi tanösvény!

9. Irány Hollókő és az Isten tenyere kilátó!

10. Irány a Mária-szakadék vidéke, a Körtvélyesi kilátó és a Vitány vár!

11. Irány a Velencei-hegység, a sukorói körtúra!

12. Irány a Tátika várrom a Balaton-felvidéki Nemzeti Parkban!

13. Irány a Guckler Károly tanösvény és kilátó!

14. Irány egy vulkán krátere a halápi tanösvényen!

15. Irány a Tátorján tanösvény Balatonkenesén!

16. Irány a Fekete-hegy, Szentbékkálla és Balatonhenye!