Hosszúlépés Budapesten - Séták, titkok, történetek

Könyvajánló - Koniorczyk Borbála és Merker Dávid: Hosszúlépés Budapesten - Séták, titkok, történetek

"4 sétával vezet keresztül a fővároson, hogy megismertessük azokat a tarkabarka, nagyon vidám vagy nagyon szomorú, cigaretta-, vágott liba, parfüm és pincedoh, de összetéveszthetetlenül Budapest-szagú sztorikat és (anti)hősöket, amelyektől Budapest az ami."

Budapest hatalmas, színes, érdekes, ezernyi arca van. Koniorczyk Borbála és Merker Dávid pedig Hosszúlépés Budapesten című könyvében arra vállalkozott, hogy négy séta keretén belül megmutassa a város rejtett és kevésbé rejtett titkait. Megismerünk számos teret, utcát, épületeket, szobrokat, embereket és történetüket. Tehetjük mindezt otthonunk kényelmében egy kanapén ücsörögve vagy felvehetjük a túracipőt és útnak indulhatunk a városban.

A szerzőpáros tematikus túrákat szervez, hogy a megszokott eltérően mutassa meg a fővárost történetét. Egy különleges városélményt kínálnak a "hosszúlépés.járunk?"-kal, melyet most könyv formában is megismerhetünk, de szinte biztos vagyok benne, hogy a könyv elolvasása után sokan kedvet kapnak egy élménydús túravezetésre is. A kötet a belváros történelmi helyszíneire, személyeire fókuszál.

Az első séta "A pesti zsidó múlut emlékei"-t idézi fel. A fejezetben bejárjuk a márvány lépcsőházakkal teli Újlipótvárost, ahol megismerkedünk számos helyszínnel, szoborral, melyek Raoul Wallenbergre emlékeznek, aki budapestiek tízezreinek életét mentette meg a második világháború alatt. Többek között sétálunk a Szent István parkban, megcsodálhatjuk a Bauhaus bérpalotákat, megnézhetünk számos Radnóti emlékművet vagy leülhetünk annak a mára szép nagyra nőtt platánfának az árnyékába, melyet akkortájt ültettek, amikor Radnótiék a környékre költöztek. De van még itt eldugott zsinagóga, a Párisi Nagyáruház és rengeteg szomorú emlékeztetó az egykori gettókról. Ez a séta egynapos kis kirándulás keretében kényelmesen végigjárható.

A kötetkező séta azonban nem fog beleférni egy napba. Annyi információt és érdekességet szedtek össze a szerzők, hogy két napra elegendő látnivalót sűrítettek egy fejezetbe. Bejárjuk a Margit körutat, itt is megnézzük a Bauhaus nyomait, belesünk az Átrium falai mögé és kapunk néhány érdekességet az épület tervezőjéről, Kozma Lajosról is. Ezután teszünk egy túrát a Vérhalomban, a Ferenc-hegyi barlangban, ahol a labirintusszerű barlangrendszer fedezéket nyújtott a második világháború idején a megszálló német csapatok ellen harcolóknak. Ellátogathatunk a Nagy Imre Emlékházba, végigsétálhatunk a Pasaréti úton, ahonnan több ház történelme is helyet kapott a kötetben.

A harmadik sétával visszatérünk a belvárosba, ahol vár ránk többek között a szovjet felszabadítás emlékműve a Szabadság téren, a Tőzsdepalota, a Szent István Bazilika, a Gödör Klub, a Parisiana Orfeum, a Szimpa, a Royal Szálló és a Corvin Áruház története. Az alábbi videóban be is nézhettek a felújítás alatt álló Corvin Áruházba Koniorczyk Borival:

A negyedik sétában pedig ismét Budán találjuk magunkat, ahol a Horthy-korszak Szentimrevárosából kapunk ízelítőt. Megismerjük a világhírű Gellért fürdő történetét, aztán sétálunk a Bartók Béla úton, ahol olyan emberek egykori lakhelyeit leshetjük meg, mint Kosztolányi Dezső, vagy megnézhetjük az iskolát, ahol egykor tanult, de ihatunk is egy kávét a több mint százéves Hadik kávézóban. Többek között beleshetünk az Eötvös Collegiumba a Ménesi úton, ahonnan jól látszik a Szent Margit Gimnázium jellegzetes kupolája is. Utóbbi megjelenése a kötetben mosolyt csalt az arcomra, mert a század elején négy éven keresztül minden hétköznapom ebben az épületben töltöttem. :)

Ez egy rendkívül informatív könyv, ráadásul nagyon jó, olvasmányos stílusban íródott, könnyű elveszni benne. És pont az ilyen pillanatok miatt szeretem a hasonló könyveket, mert emlékeket hoznak elő. Vagy idéznek elő olyan "Ó" momentumokat, amikor rádöbbentem, hogy minden nap évekig ott sétáltam el, de fel sem tűnt például egy szobor, épület vagy épp fogalmam sem volt róla, hogy miről tudnak mesélni a látott falak.

Egy-egy történet után már nagyon vártam, hogy elsétáljak az adott környékre és alaposan szemügyre vegyem a kötetben megsimert helyszíneket. A fejezetekre jó kis sétákat lehet felépíteni, még játékosan a barátoknak egy kis idegenvezetést is lehet tartani. Bár jobban örültem volna, ha a szerzők nem ugráltak volna az általuk behatárolt területeken belül, hanem láncra fűzve adtak volna nekünk egy útvonalat, esetleg részletes térképpel együtt, hogy a kötetet olvasva sorban felfedezhessük a látnivalókat, érdekességeket.

Ha valaki szeretné kicsit jobban megismerni Budapestet, akkor ez a könyv hatalmas segítséget nyújt. Kalandos, szórakoztató történelmi útikönyv. Ráadásul októberben érkezik a folytatás, Hosszúlépés a körúton túl címmel, mely már előjegyezhető kedvezményes áron a kiadó honlapján. Izgatottan várom, hogy abban hova kalauzol a szerzőpáros.

8056577_5.jpegKöszönjük, 21. Század Kiadó!

Kattints a képre, a kiadónál kedvezménnyel megrendelheted a kötetet!