Mórahalmi Bivalyrezervátum, mini makett park és egy kis szegedi városnézés

Két szabadnap rengeteg mindenre elég, például egy kiruccanásra Mórahalomra és Szegedre. Szeptember utolsó hétvégéje igazi nyárias időt hozott, ami tökéletes volt egy jó kis kirándulásra. Kerestünk egy klassz kis szállást és már indulhatott is a móka. Mi Mórahalmon szálltunk meg és bringára pattanva ismerkedtünk a környékkel.

Első nap, szombaton délelőtt célba vettük az Ezer év parkját. A korábban Mini Hungary Parkként ismert szabadtéri kiállítóhelyen kéthektáros területen található számos gyönyörű vár, templom, palota, kastély és egyéb építészeti szimbólum 1:25-ös méretarányú makettje.

A parkban 48 makett kapott helyet (mikor mi voltunk néhány épület nem volt a helyén, gondolom épp felújítás, javítás alatt voltak). Számos magyarországi kihagyhatatlan látnivaló, mint például a Budai-vár, az Országház, az érdi minaret, a pécsi dzsámi, a Festetics kastély vagy a szegedi zsinagóga. Néhány éve bővült a kiállítás határon túli helyszínekkel is. Így került a makettek közé többek között a csíkszeredai Mikó-vár, a lendvai Bánffy-Esterházy kastély és a munkácsi vár.

Találhatunk még hasonló parkot Kisbéren és Szarvason is. Szuper program felnőttként is, de gyerekkel is érdekes szórakozás. Nosztalgiázhatunk egy-egy makett előtt, ha már volt szerencsénk látni életnagyságban az adott építményt vagy felvehetünk az úti céljaink közé néhány különleges épületet, hidat, folyót. A bejáratnál kapunk egy térképet és minden makett mellett tájékoztató táblákat találunk.

Miután alaposan megnéztünk minden makettet és a kis kiállítást is, találtunk a városközpontban egy hangulatos csárdát és ebéd után visszapattantunk a kerékpárokra, hogy az onnan csupán 6 kilométerre található Bivalyrezervátumba látogassunk. 2008-ban Mórahalom határában a Nagyszéksós-tó partján alakították ki a dél-alföldi régió első bivalyrezervátumát. Ekkor 15 anyaállattól és 30 növendéktől várták, hogy benépesítik a helyet. Az állomány szépen növekszik, most 150 közelében jár a számuk és mi rengeteg borjút láttunk, reméljük lesz ez még több is.

A hely szabadon látogatható és ingyenes, az állatok egy villanypásztorral elkerített részen békésen legelésznek. A városban számos tábla mutatja az irányt, így lehetetlen eltévedni. Nekünk pedig hihetetlen mázlink volt az érkezéssel, ugyanis a tó körül elszórtan legeltek, sárfürdőztek vagy épp csak heverésztek ezek a gyönyörű, hatalmas jószágok, amikor megérkeztünk.

Meg is indultunk, hogy délről indulva keleti irányból megkerüljük a tavat, hogy közelebb férkőzzünk az állatokhoz. Félúton jártunk a tó melletti magasleshez, amikor a csorda megindult a déli oldal felé, ahol pihenni szoktak. A vonulási útvonaluk pedig csupán néhány méterre volt a gyalogösvénytől, így közelről csodálhattuk meg ezeket a békésen, komótosan vonuló állatokat. Némelyikük még közelebb is jött hozzánk, hogy szemügyre vegyen minket.

Száz évvel ezelőtt Magyarországon több mint 150 ezer bivaly élt, ma a számuk 1500 körül van, ezért is fontosak az ehhez hasonló rezervátumok, bár ma már nem haszonállatként tekintenek rájuk, hanem kultúrtörténeti emlékként, őshonos, törvényileg védett állatok. Érdemes tenni egy sétát a tó körül, mert rengeteg madárfaj is megfigyelhető, de mi még napozó teknősöket is láttunk. Igazi alföldi hangulat a pusztával, a lápos vidékkel és a csodálatos állatokkal. Mindenképp érdemes ide ellátogatni és eltölteni itt pár kellemes órát. A rezervátum mellett találunk mosdót, bemutató- és oktatóházat is.

Vasárnap Szeged került terítékre. Dél-Alföld központja népszerű város, mely mesés építészeti látnivalókkal várja a látogatókat. A városban hatalmas pusztítást végzett, az épületek jó részét elpusztította az 1879-es árvíz. A néhány megmaradt épületen jelek őrzik az akkori víz magasságát. Több tucat országból érkeztek adományok, hogy a mintegy 60 ezer hajléktalanná vált lakónak segítsenek és újjáépítsék a várost.

2_142.jpgFogadalmi templom

A semmiből kellett újjáépíteni, így a 20. század elején érkező új stílusirányzatnak, a szecessziónak bőven volt elég hely. Mesés paloták, gyönyörű épületek sora mellett sétálhatunk el, ha talpunk alá vesszük a várost. Hétvégén ingyenes a parkolás, könnyedén találtunk is helyet a Dóm tértől csupán 1-2 perc sétára. A téren különleges akusztikája miatt itt rendezik meg minden évben a Szegedi Szabadtéri Játékokat, ráadásul a téren található a különleges és páratlan építészeti alkotás, a Fogadalmi templom is, ezzel szemben pedig látható a zenélő óra, mely naponta csupán kétszer mutatja meg magát, 12:15-kor és 17:45-kor. Épp időben, délben érkeztünk, így a maradék tizenöt percben körbesétáltunk az árkádok alatt, ahol elismert tudósok, művészek, uralkodók, egyházi személyek szobrai sorakoznak. Aztán elérkezett az idő, de legnagyobb sajnálatunkra nem működött az óra. Erről igazán kitehettek volna egy táblát valahova. Na sebaj, akkor irány a dóm.

Maga a Fogadalmi templom ingyenesen látogatható (lásd fent), a két toronyba azonban belépőt kell váltani. Mindenképpen ajánlom a torony meglátogatását. Meg kell mászni hozzá ugyan 287 lépcsőfokot, de megéri, mert gyönyörű a panoráma, az egész város megcsodálható. Ráadásul felfelé menet az ország legnagyobb átmérőjű és legmélyebb hangú harangját, a Szent Gellért harangot is megcsodálhatjuk. Kívülről parádés ez az épület, nem meglepő, hogy meghatározó része és egyik fontos jelképe lett a városnak.

reo_k.jpgReök-palota

ungar.jpgDugonics tér

A városban sétálva számos mesés palota vár ránk, mind századfordulós ékkövek. Többek között a Reök-palota, a Gróf-palota, a Dugonics téren álló Ungár-Mayer-palota, ahol szemügyre vehetjük rögtön a Szegedi Tudományegyetem gyönyörű Rektori épületét. Itt akár meg is pihenhetünk a szökőkút mellett. A Klauzál téren számos kávézó és étterem nyújt lehetőséget egy kellemes kávéra, süteményre, jó beszélgetésre és itt érdemes megnézni az oroszlános millenniumi díszkutat is.

img20210926155926.jpgMóra Ferenc Múzeum

6_21.jpgMillenniumi díszkút

5_22.jpgTiszavirágzás szobra

A Tisza parti séta is szinte kötelező, ahol megnézhetjük az árvízi emlékművet, a Móra Ferenc Múzeumot, hangulatos szobrokat, de a víztorony is megér egy megtekintést, bár felmenni csak korlátozottan, havi egy napon lehet. Erről a Szegedi Vízmű Zrt. honlapjáról érdemes tájékozódni. A poszt végére hagytam a kedvenc szegedi látnivalómat, ami nem más, mint az Új zsinagóga, mely Baumhorn Lipót tervei alapján a századfordulón.

img20210926143326.jpgÚj zsinagóga

A világ 4. legnagyobb zsinagógája a zsidóság sokszínűségét fejezi ki eklektikus stílusával. Keverednek benne a szecessziós, a román, a gótikus, a barokk, mór-arab-mediterrán stílusjegyek. Roth Manó műhelyében készült üvegablakok pedig tökéletes passzolnak ebbe a sokszínűségbe. Maga a kupola a világ szimbóluma, 24 oszlopa pedig a nap 24 óráját jelképezi. Mindent áthat a kék, az elefántcsontszín és az arany. Lenyűgöző látvány!

Kövess minket a Facebookon is!