Emlékezet

Könyvajánló - Donald E. Westlake: Emlékezet


Paul ​Edwin Cole elveszett ember. Ismeretlen város ismeretlen kórházában tér magához, körülötte csupa vadidegen, a fejében foszladozó emlékanyag. Tisztában van vele, mit tett: vándorszínészként elcsábított egy férjes asszonyt, a férj pedig rajtakapta őket, és ellátta a baját. Ám mindaz, ami a közelmúlt emlékein túlnyúlik, látszólag ködbe vész. Paul csak egy valamit tud biztosra: mielőbb vissza kell jutnia a társulatához New Yorkba, ám a terv közelről sem kivitelezhető olyan könnyen, mint elsőre tűnik.

Paul múltjának mozaikjai ugyanis percről-percre csúszkálnak, felbukkannak, majd elmerülnek az emlékezet tavában, így a férfinak hamar rá kell döbbennie, hogy sokkal többet veszített azon az estén, mint önnön méltóságát. Saját múltjának felkutatása mintegy személyes identitásának újbóli összeillesztése is, hiszen amíg ő is csupán keresi önmagát, addig elképzelhető, hogy a hatóságok is joggal figyelik minden egyes mozdulatát.




A háromszoros Edgar-díjas Donald E. Westlake az amerikai bűnügyi irodalom hőskorának legendája, Emlékezet című posztumusz megjelent művében ugyanakkor egészen új oldaláról mutatkozik be. Paul Cole történetében elmosódik a határ a hard boiled és az identitásthriller eszköztára, a bűnügyi fikció és a szépirodalom között, és felmerül a kérdés, vajon emlékeink nélkül mit ér az életünk?

Senkit ne tévesszen meg a krimi-thriller jelző, sem pedig a szerző neve, aki amúgy a 20. század egyik legtermékenyebb amerikai krimiszerzője, több könyvét is - vagy legalábbis az alapötletét vagy karakterét - vászonra is vitték. Ez a könyv ugyanis szerintem nem krimi, nem thriller, és még noirnak sem mondanám. Viszont egy elég kemény, egyszemélyes dráma, ahol a feszültség egyre csak nő, és a végére sem igazán oldódik fel.

Paul sikeres, sármos színész, akit jól helybenhagy a szeretője férje - ennek következtében pedig olyan furcsa agysérülést szenved, ami az emlékezetére hat. A közelmúltbeli eseményekre emlékszik, de a távolabbi múlt legalábbis látszólag ködbe vész, de közben időről időre néhány kitörölhetetlen, talán nem is valódi emlék kísérti. Ki ő valójában, és mi a célja? Hogy kerül ki ebből a csávából, és ki volt azelőtt, hogy emlékei ködébe veszett volna? Egész pontosan mi is az emlékezet - és mik vagyunk az emlékeink nélkül?

Ezeket a kérdéseket boncolgatja a kötet Paul belső szemszögéből, egészen közelről követve, ami így a szokottnál is nyomasztóbb, és bár nem hozta azt, amit előzetesen vártam tőle, valami egészen mást mégis adott. Végig tisztában vagyunk vele, mit tud, mit nem, és mi az, amit már nem tud Paul, hiszen nem csak emlékezni képtelen, hanem új emlékeket képezni is. Az állandó jelen, örök ma fogságában élő, saját identitását kutató ember széttöredezett, csapongó, rendkívül feszült története ez, amely nagyon jól adja át és követi ezeket a belső változásokat. A szöveg maga is csapongó, egyik pillanatról a másikra vége egy-egy gondolatnak, vagy nem derül ki, mi a folytatása valaminek, erős, hatásos, gondolatébresztő és hangulatteremtő Westlake szövege, amelyet Kéri Andrea ültetett át magyar nyelvre.




Donald E. Westlake 1933-ban született New Yorkban, tősgyökeres brooklyniként, élete során számos álnéven alkotott, és több tucat krimi fűződik a nevéhez. Ez a kötet évtizedeken át kallódott, végül posztumusz jelent meg, és 2022-ben The Actor címen filmet is forgattak ez alapján - bár a filmet még nem mutatták be. 

Köszönöm a lehetőséget az Agave Könyvek csapatának! A kötet a borítóra kattintva elérhető kedvezményes áron.



Share:

Megjegyzés küldése

Designed by OddThemes | Distributed by Blogger Themes