Hogyan változtathatjuk meg mások gondolkodását?

 Könyvajánló - Jonah Berger: Katalizátor

Mi ​visz rá egy demokratát arra, hogy a republikánusokra szavazzon?
Hogyan érhetnénk el, hogy az izraeliek és az arabok bízzanak egymásban?
Mivel vehetnénk rá a kamaszokat, hogy eldobják a cigarettát?
Miként győzhetjük meg a vevőket, hogy ne a versenytársak termékét válasszák?
Mindenki változtatni akar valamin. És rendszerint mindenki meggyőzéssel, erőltetéssel vagy nyomásgyakorlással próbálkozik – pedig létezik egy hatásosabb mód is a gondolkodás megváltoztatására.




Jonah Berger, a Wharton Üzleti Iskola marketingprofesszora szerint célravezetőbb, ha katalizátorként viselkedünk. Kutatások segítségével tárja fel a változást lassító vagy ellehetetlenítő öt akadály tudományos hátterét, és esettanulmányokon keresztül mutatja be azokat az elveket, amelyek alkalmazásával egyének vagy szervezetek sikerrel bonthatják le a változás útjában álló korlátokat.
Könyvéből hatékony gondolkodásmódot és olyan technikákat tanulhatunk, amelyek révén igazi katalizátor válhat belőlünk – akár egyetlen személyt akarunk megváltoztatni, akár egy teljes iparág működésében próbálunk irányváltást elérni.

Kettős érzéseim vannak a könyvvel kapcsolatban. Berger, mint marketingprofesszor kizárólag marketing oldaláról vizsgálja a manipulációt. A manipuláció önmagában nem rossz, ez által változunk és változtatunk, és az vihet előre is. De amikor a manipuláció nem fektet le etikai korlátokat, határokat, akkor az már nem jó. Manipulálnak a terrorszervezetek, az egyházak, a kormányok is, meg persze a reklámok, a kereskedelmi és mindenféle cégek annak érdeklében, hogy az ő terméküket vedd meg, hogy oda járj vásárolni, hogy rájuk szavazz, hogy őket nézd. Ezzel egy bizonyos szintig nincs is probléma.

De persze ebből is tudományág lett, és a marketing nagyon ügyesen beveti a pszichológiai trükköket. Jonah Berger ezekről mesél bővebben ebben a könyvben, példákkal, esettanulmányokkal alátámasztva. Félreértés ne essék: amióta ember az ember, ez a dolog létezik. Csak korábban "érzésből" jöttek rá az ügyes manipulátorok, mit kell mondani az embereknek, mi hogyan hat rájuk, ma ez tanulható. 

Az esetek nagyon érdekesek voltak, és a könyvben leírt praktikák és tanácsok tényleg hasznosak, de fontosnak tartom megjegyezni, hogy nem csak marketingre. Hanem önfejlesztésre és segítségnyújtásra is. Berger alapelve ugyanis az, hogy meg kell ismerni a célközönséget, mert csak akkor tudsz rájuk hatni. A célközönség pedig lehetsz te magad is, vagy egy barátod, családtagod. Éppen ezért nagyon jó a kötet címe: Katalizátor. Arra tanít meg, hogyan lehetünk "birka követők" helyett katalizátorok a saját életünkben, akik egyénre szabva képesek hasznosítani a tanácsokat, tippeket. Közhely, de mégis van benne valami: ha a világot akarod megváltoztatni, akkor magaddal kezdd.

A kötet informatív de olvasmányos, jól felépített, világos és kifejtett üzeneteket közvetítő mű, egy csepp humorral, és a "tudományos" dolgokat jó érzékkel szakítja meg egy-egy valós eset leírásával. 




Jonah Berger Washingtonban született, a Stanfordon tanult, ma pedig a Pennsylvaniai Egyetem és a Wharton Üzleti Iskola professzora. Szakterülete a marketing, a viselkedéspszichológia és a társadalmi, közösségi viselkedés. Kötete magyarul a HVG Könyvek jóvoltából, Pétersz Tamás fordításában jelent meg.

Köszönöm a lehetőséget a HVG Könyveknek! A könyv a borítóra kattintva elérhető kedvezményes áron.






Kövess minket Facebookon!




Share:

Megjegyzés küldése

Designed by OddThemes | Distributed by Blogger Themes