Elment-e Isten zuhanyozni, és azért nem hall minket?

Naiv vagyok, mert hiszek egy jobb emberiségben - vallja Jelena Glazova a Naivitás című verseskötetében, miközben kegyetlen őszinteséggel tükröt tart olvasói elé, megkérdőjelezve a lét alapjait is. A halál mindenesetre társkereső applikációt használ és obszcén képeket küld magáról, míg isten éppen zuhanyozik, így senki üzenetére sem válaszol...

Könyvajánló
Költő: Jelena Glazova
Fordító: Kis Orsolya
Kiadó: Prae Kiadó

Naivitás

Mi a legfontosabb az életben? Mi a pénz? Mi a közös a popzenében és a terrorizmusban? Elment-e Isten zuhanyozni, és azért nem hall minket? Jelena Glazova új verseskötetében válaszokat keres társadalmunk legégetőbb kérdéseire, miközben merít a popkultúrából, filozófiából, buddhizmusból, s persze vallás és politika éktelen lármájából. Arra a konklúzióra jut, hogy létünk alapja nem kikezdhetetlen, az erőszak pedig az élet szinte minden területére befurakodik.

Amikor kézbe vettem a kötetet - úgy komolyan, nemcsak konstatáltam, hogy oké, ez a mű is a polcomon landolt - már az első lapokon benne ragadtam a verseskötetben. Ez a lett költő tud valamit, állapítottam meg rezignáltan, ezt (őt) muszáj olvasni. Művészi eszközeivel kíméletlenül, sőt, pökhendien köp szembe a valósággal: azt hiszed, hányja a szememre, hogy a rád öntött civilizációs máz mindentől megóv? Úgy gondolod, hogy létezhetsz lagymatag felelősségvállalásokkal és senki sem fog a tyúkszemedre lépni? Szerinted a külsőségek mindenre felmentést adnak? Kábé köpni-nyelni nem tudtam, ahogy sorozatokat lövöldözött verseiben a kiüresedett emberi kapcsolatokra és egyéb tematikus csomópontokra.

Öcsém, ennek a nőnek semmi sem szent! - jutottam megállapodásra magammal, miközben az erős társadalomkritikákat megfogalmazó verseket olvasgattam. A szerző számára az irodalom a kritika egyik kifejező formája lett, amellyel ostorozhatja a közöny, a kiégettség, a nők kizsákmányolása, az erőszak, a feminizmus, az isten és halál témaköreiből következő sajátos igazságait. Azt tartja magáról, hogy valószínűleg naiv, mégpedig azért, mert reménytelenül hisz egy jobb emberiségben, abban, hogy a természetünkből fakadó, az élet sok területét átható erőszakon valahogy sikerül úrrá lennünk, mert hiába, valamennyien állatok vagyunk, és a felszín alatt valamennyiünknek fogai és karmai vannak. Addig is, amíg a társkereső oldalak profánsága arcul csapja annak használóját, teljesen ül a versben megszemélyesített halál allegóriája: ő is társkereső applikációt használ, obszcén képeket küld magáról, edzőterembe jár. Miért is ne? Amilyen arcok és üzenetek váltódnak rendszeres gyakorisággal rajta, annál a halál is jobbnak tűnik.

Jelena Glazova tükröt tart a verseit olvasók elé, és hogy tetszik-e, amit látnak benne, azt már mindenkinek magának kell eldöntenie. A szándékosan kisbetűkkel, cím nélkül hömpölygő strófák a felelőtlen, manipulatív lények ellen hegyezik ki ceruzájukat az irodalom eszközeivel, hogy az olvasók egyéni döntéseikkel becsületesebb irányba induljanak el a mai, kütyüktől és gyors kapcsolatoktól hemzsegő napokban is. Van remény! - hirdeti a költő, mert lennie kell, és ha ehhez kegyetlenül őszinte látleletet kell venni fontos dolgainkról, hát rajta nem múlik.

Szerintem olvassátok!

Fülszöveg

Mi a legfontosabb az életben? Mi a pénz? Mi a közös a popzenében és a terrorizmusban? Elment-e Isten zuhanyozni, és azért nem hall minket?
Jelena Glazova új verseskötetében válaszokat keres társadalmunk legégetőbb kérdéseire, miközben merít a popkultúrából, filozófiából, buddhizmusból, s persze vallás és politika éktelen lármájából. Végül mindig ugyanoda jut vissza: az erőszakhoz. Nem elégszik meg látszatválaszokkal: nem kíméli a humanizmust és a feminizmust sem, tömör és erőteljes képeivel kíméletlenül odacsap, hogy megrengesse létezésünk alapzatát, amelyről azt gondoltuk, kikezdhetetlen. Folyamatosan rákérdez az emberi nyelv és kommunikáció ellentmondásos viszonyára, hiszen „a terjengősség és a jelentés hiánya hirtelen belülről öl”.
Teszi mindezt egy olyan világban, ahol a halál edzőterembe megy és társkereső applikációban küldözget magáról képeket, Isten pedig nem válaszol többé semmire.


Jelena Glazova (1979) lett költő, hang- és vizuális művész, Brüsszelben él. A kortárs művészet interdiszciplináris és médiumközi területei érdeklik, műveiben szövegeket, képeket és experimentális hangokat kombinál. Naivitás című verseskötete eredetileg 2021-ben jelent meg Lettországban.

Korábbi kötete a Prae Kiadónál:
Sóvárgás (2021)

Köszönöm a lehetőséget a Prae Kiadónak!
A kötetet kedvezményes áron megrendelhetitek a kiadó honlapjáról a lenti borítóképre kattintva.
Kövess minket Facebookon is!
Termékadatok
Cím: Naivitás
Szerző: Jelena Glazova
Kiadó: Prae Kiadó
Oldalak száma: 72
Megjelenés: 2023. szeptember 18.
Kötés: Puhatáblás
ISBN: 9786156675002
Méret: 160 mm x 140 mm x 100 mm
Share:

Megjegyzés küldése

Designed by OddThemes | Distributed by Blogger Themes