La Nilsson - Opera az életem

 Könyvajánló - Birgit Nilsson: La Nilsson - Opera az életem

A világhírű svéd operaénekesnő, Birgit Nilsson önéletrajzi kötetében megismerhetjük az életét, de emellett az egész szakmát és színtereit is, hiszen Nilsson széles képet nyújt nem csupán élete egyes állomásairól, hanem az egész világ operáinak működéséről is, mindezt igazából egyetlen, élete egyik legmeghatározóbbnak tartott fellépésének története öleli körbe.



Birgit ​Nilsson minden idők egyik legjelentősebb énekesnője volt, olyan művész, amilyen nem sok születik egy évszázadban. Azon kevesek közé tartozik, akikről elmondható, hogy új fejezetet nyitottak az operaéneklés történetében. Szerencsés helyen és időben, ideális körülmények között indult a karrierje: a második világháború utáni Stockholm nemcsak egy kiváló hazai erőkből álló, biztos kézzel vezetett operai együttesnek adott otthont, de számos világhírű vendégkarmester is ellátogatott a svéd fővárosba. Innen indulva Nilsson a világ összes jelentős operaszínpadára eljutott, a korszak legnagyobb Turandotjai, Saloméi és Izoldái között tartották számon. Wagner-énekesnőként főszereplője volt a Bayreuthi Ünnepi Játékok világháború utáni újjászületésének, az „Új Bayreuth” kísérletező időszakának, és részese lett a 20. század egyik legjelentősebb operai hangfelvétel-sorozatának, A nibelung gyűrűje Solti György által vezényelt produkciójának. Az operajátszás-történet egyik aranykorában volt világsztár, olyan korszakban, amelyben – az ő szavaival élve – „kész botránynak” számított, ha egy felvonás végén csak háromszor tapsolták ki a szereplőket a függöny elé. 
 
Önéletrajzában – mely megjelenése után egy évvel díjat nyert a humoráért – jókedvűen, elragadó stílusban mesél gyerekkoráról, tanulmányairól, pályakezdő éveiről, nagy sikereiről, hangfelvételeiről, rajongóiról és első számú rajongójáról: a férjéről. Szinte mindent megtudunk, amire egy operarajongó kíváncsi lehet: háttérinformációkat a világ nagy operaházairól és azok igazgatóiról, személyes történeteket nagy énekesekről és karmesterekről, első kézből értesülhetünk megmosolyogtató színpadi csínyekről és kínos operai bakikról. Nilsson szakértőként ír az éneklésről, az énektanításról, operákról, operarendezésről, s az operarajongók és a szakmabeliek egyaránt sokat tanulhatnak abból, ahogy legkedvesebb szerepeit részletesebben is elemzi. De ugyanilyen szívesen mesél a hobbijairól, ételekről, árverésekről, ékszerekről, mindarról, ami az ő életét körülvette. S teszi mindezt félreismerhetetlen stílusában, melyben végig jelen van a saját hivatása – ahogy ő maga mondja: „opera az életem.”


 1959-et írunk, amikor a svéd Birgit Nilsson a New York-i Metropolitan Operában készül a fellépésére. A fizetett tapsolók vezetője felajánlja a szolgálataikat, ám Európa egyik csillaga visszautasítja. A Trisztán és Izolda címszerepét, egyik legkedveltebb szerepét énekli akkor, és a várt siker nem marad el: mind a közönség, mind a kritika élteti őt az este után. Nilsson azonban nem csak erről a katartikus érzésről mesél, hanem bemutatja az opera igazgatóját is, az egész épületet, és azt, hogyan próbálták tartani a társai a lépést előadás közben egy másik fontos esemény kapcsán: aznap este játszott ugyanis Svédország Németországgal a foci vb elődöntőjében. 

Birgit Nilsson 1918. május 17-én született a dél-svédországi Skåne tartományban, gazdálkodó szülei egyetlen gyermekeként. A stockholmi Királyi Zeneakadémián tanult, majd 1946-ban debütált a fővárosi Operaházban, 1958-ig a színházi társulat tagja volt. Pályája elején lírai, később drámai szoprán szerepeket kapott, és az ötvenes évektől kezdték felfedezni őt egész Európában, majd az egész világon. Élete legmeghatározóbb szerepe a Tirsztán és Izolda Izoldája volt, de egyéb Wagner-darabokat is nagyon kedvelt. Férje, az állatorvos Bertil a legtöbb útjára, ha tehette, elkísérte. 1982-ben vonult vissza, életét ettől kezdve a tanításnak szentelte, és megírta életrajzi könyvét is.

Az első fejezetek a korai éveit ölelik fel, bár a kötet nem kronologikus sorrendben halad keresztül az életén, inkább a nagyobb állomásoknak állít emléket. Mégis ezek a fejezetek voltak az egyik legérdekesebbek, ahogyan tanulói éveiről, első fellépéseiről beszél, bírálja nem csupán egykori oktatóit, de az egész korabeli szakmát is, miközben egész társadalmi tablót állít elénk a második világháború utáni svéd fővárosi időszakból. Közben azonban megismertet olyan különleges gyakorlási technikákkal, amelyek később az egyik legjobb énekesnővé tették. 

Az énekesnő 2005. december 25-én, 87 éves korában hunyt el, ám zenei öröksége és tehetsége a mai napig inspirációul szolgál a fiatalabb generációknak.

A kötet hihetetlenül olvasmányos és szerethető, és ami még fontosabb, egészen hétköznapivá varázsolja a opera világát, amely a legtöbb esetben távol áll az egyszerű földi halandóktól, és maximum csak élvezik a gyümölcsét. Megmutatja, hogy ők maguk is emberek, előszeretettel mesél a különféle hobbijairól, a világszemléletéről, és mindezt könnyed stílusban, jó humorral tálalja az olvasóknak, legyenek azok szakmabeliek vagy egyszerű művészetkedvelő érdeklődők. 



Köszönöm a lehetőséget a Rózsavölgyi és Társa Kiadónak! A kötet a borítóra kattintva elérhet kedvezményes áron.



Kövess minket Facebookon!

Share:

Megjegyzés küldése

Designed by OddThemes | Distributed by Blogger Themes