Könyvajánló - Porkoláb Imre: A stratégia művészete - Szervezeti innováció kiszámíthatatlan üzleti környezetben
"Mit tanulhatunk egy 2500 évvel ezelőtt élt kínai hadvezér-írótól a kiszámíthatatlan és bizonytalan környezetről? Hogyan őrizzük meg cégünk versenyképességét és munkatársainkat a folyamatos változás közepette? Mi köze a gerilla-hadviselésnek a startupok sikeréhez?"
Szun-ce A háború művészete című művében leírt hadviselési viszonyokból rengeteg ma is alkalmazható stratégiai tanácsot találni. Az i.e. 500 környékén alkalmazott katonai stratégia kiválóan kamatoztatható a kiszámíthatatlan üzleti környezetben. Porkoláb Imre pedig arra vállalkozott legújabb könyvében, hogy megmutassa valós életből vett példákon keresztül, hogy Szun-ce hadvezér gondolataira alapozva, igazítva azokat napjainkhoz és kiegészítve a legújabb vezetéselméleti kutatások eredményeivel, miként válhatunk hatékony vezetővé, hogy csapatunk, szervezetünk jobb teljesítményt érhessen el.
Dr. Porkoláb Imre ezredes többek között a világ legjobb katonai egyetemein szerzett diplomákat, végzett el képzéseket. Miután Magyarországon felderítőtiszti szakon diplomázott, tanulmányait a Sandhursti Királyi Katonai Akadémián (Royal Military Academy Sandhurst) folytatta, ahol elnyerte a legjobb hallgatónak kijáró, a Királynő által adományozott tiszti pálcát (Cane of Honor), majd közgazdász diplomát szerzett és katonai vezető kiegésző szakot is elvégzett. Az Egyesült Államokban a Gerillahadviselés és Terrorizmus elleni harc szakirányon az USA Haditengerészeti Posztgraduális Iskolájában újabb diplomát zsebelt be és doktori fokozatot szerzett a Zrínyi Miklós Nemzetvédelmi Egyetemen és elvégzett egy-egy szakot a Harvardon és a Stanfordon is.
Tanulmányai mellett pedig a világot járva dolgozott, gyűjtötte a tudást és a tapasztalatot. Többek között dolgozott felderítőként, majd segédkezett a Magyarország NATO-tagságát előkészítő munkacsoportban, hadszíntéri szolgálatot végzett az Iraki Szabadság műveletben, az USA-ban a NATO Stratégiai Transzformációs Parancsnokságon teljesített szolgálatot, majd dolgozott a Pentagonban is. Szakértője a gerillaharcnak, a terrorellenes hadviselésnek és az ezekhez kapcsoló vezetéselméletnek, menedzsmentnek, illetve a szervezeti átalakítás innovatív módszereit és annak az üzleti életben való alkalmazhatóságát kutatja.
A szerző sokat tanult, látott, tapasztalt és a rengeteg begyűjtött információra alapozva írta meg ezt a könyvet, melynek központ elemei a szervezeti innováció és a stratégia. Utóbbit katonai és üzleti értelemben is kivesézi a kötetben és megmutatja az olvasóknak, hogy az üzleti életben és a hadászati fejlesztésekben is tökéletesen alkalmazható a változásmenedzsment, a szervezeti átalakítás innovatív módszerei.
A rohanó világban gyakran tapasztalunk káoszt és kiszámíthatatlanságot, hadvezérként és vállalkozóként is akkor tudunk sikeressé válni, ha ezen sikerül felülkerekedni, hogy hatékonyan tudjunk a kiszámíthatatlan helyzetekben pozitív eredménnyel reagálni. A hadviselési elvek mindig is komoly hatással volt az üzleti életre, az üzleti stratégiákra.
A kötetben a szerző arra mutat rá, hogy a sikerhez négy stratégiai összetevőre van szükség és ezeket igyekszik bemutatni. Az első a tradicionális értelemben vett stratégia, a második a stratégiai előrelátás, majd a sebesség és tempó, végül pedig a stratégiai hálózatok. Első helyre rakja egy képzeletbeli listán a szervezeti tanulást, mely nélkül nincs fejlődés, fejlődés nélkül pedig fegyvertelenek vagyunk egy versenyhelyzetben.
![startup-3267505_960_720.jpg](https://m.blog.hu/ku/kulturpara/image/startup-3267505_960_720.jpg)
Az első fejezetekben konkrét példákon keresztül láthatjuk, hogy a stratégiai környezet miként fejődött. Olvashatunk többek között Akhilleuszról, az ókori Spárta falanxharcászatáról és a napóleoni elvekről. Megismerjük, hogyan változtak az évszázadok során, hogy egyes haderőknél a parancsuralmi rendszer helyét miként vette át a küldetésorientált vezetésszemlélet, de olvashatunk indirekt hadviselésről is. Aztán jön mindez a fejlődés az üzleti életben: először a farkastörvények a törzsközösségekben, majd a hierarchikus szervezeti formák, aztán az iparosodás újabb változásai, a küldetésorientált döntéshozatal és az érdemes alapuló előrejutás lehetősége, majd részletesebben vizsgálja a szerző napjaink stratégiai környezetét.
Megismerhetjük, hogy miként analizálható a dinamikusan változó környezet, és mit tehetünk a mérhetetlen mennyiségű információdömping okozta bizonytalansággal és kiszámíthatatlansággal. A kötet során próbálja a szerző megértetni, megmutatni, hogy miként lehet ezeket az előnyünkre fordítani. Beavat a gerilla-hadviselés történetébe is, mert a kor üzleti környezete nagyon hajaz ahhoz a helyzethez.
Olvashatunk a nagyvállalatok és a startuppok üzleti kihívásairól, hogy miként győzedelmeskedik a technológia az emberiség felett és, hogy milyen megoldás létezik a helyzet orvosolására. Igyekszik megmutatni, hogyan vegyünk számba valamennyi környezeti tényezőt és ezekre alapozva miként fejleszthetjük a vállalkozásunkat. Egy szemléletmódváltás sosem egyszerű, de szükségszerű és a könyvet olvasva azt is megtudjuk miért és miként fussunk neki.
A szerző kitér a stratégiai előrelátás fontosságára. Nyilván senki nem képes a jövőbe látni, lehetetlen teljes pontossággal kiszámolni az eredményeket, de a tervezés elengedhetetlen része, hogy meglegyenek az alapvető irányaink. De legjobban úgy tudjuk kifürkészni a jövőt, ha mi magunk alakítjuk, ehhez pedig újabb és újabb lehetőségeket kell felkutatnunk, tisztában kell lennünk saját erősségeinkkel, gyengeségeinkkel.
![search-4427274_960_720.jpg](https://m.blog.hu/ku/kulturpara/image/search-4427274_960_720.jpg)
Sebesség és tempó című fejezet alatt az adaptív versenyelőny koncepcióját is megismerteti az olvasókkal, miközben választ ad olyan fontos kérdésekre, mint például, hogy miként gyorsíthatjuk fel a szervezeti döntéshozatali folyamatokat vagy hogyan decentralizáljunk egy szervezetet sikeresen. Tippeket kapunk, hogy miként sokszorozhatjuk meg a teljesítményünket és hogyan adjunk lehetőséget a szervezetben dolgozóknak, hogy kreatív ötletekkel támogassák a céget.
Végül pedig a siker negyedik elemét, a stratégiai hálózatokat mutatja be a kötet. Képet kapunk arról, hogy miért fontos, hogy mi formáljuk a minket körülvevő ökoszisztémát, hogyan befolyásoljuk a működését, miként szerezzünk szövetségeseket és minként romboljuk le azokat, valamint, hogy a versenytársak hálózatait hogyan tudjuk befolyásolni. Kapunk még egy szeletet a szervezeti tanulásról, annak fontosságáról, nélkülözhetetlenségéről, ha folyamatosan fejlődni akarunk, s ezáltal versenyképesek maradni.
A kötet rengeteg hasznos információt tartalmaz módszerekről, lépésekről, különböző stratégiákról, szervezeti kultúráráról, talán túl sokat is. Kicsit tömény, de hála a sok életből vett példának mégsem lett száraz. 200 oldal ugyan nem elég a világmegváltáshoz, de ha valaki pozitív változást szeretne előidézni, innovációra törekszik, akkor bőven talál benne értéket. Egy darabka korunk legsikeresebb vezetőinek módszereiből.
Köszönöm a lehetőséget a HVG Könyvek csapatának!
A kötet kedvezményes áron elérhető a borítóra kattintva a kiadó honlapján.
Kövess minket Facebookon!
Simon Sinek elárulja az inspiráló vezetés titkát
Hatékony és magabiztos növekedés verseny nélkül
A Wall Street farkasa: meggyőzés és befolyásolás mesterfokon
Megjegyzés küldése