Könyvajánló – Sebastiano Salvetti: Legendás autók
![1969-1967-ford-mustang.jpg](https://m.blog.hu/ku/kulturpara/image/1969-1967-ford-mustang.jpg)
Múlt század autócsodái?
Szereted őket.
Még nem szereted őket.
Még nem érdekelnek.
Más lehetőség kizárva.
Amikor a múlt század autócsodáiról és az emberek kapcsolatáról beszélünk, három lehetőség áll fenn: szereted őket, még nem szereted őket, még nem érdekelnek. Mindhárom esetben tökéletes ez a könyv számodra. Megvizsgálva ezeket a gyöngyszemeket, elolvasva a történetüket, biztos beleszeretsz ezekbe az álomautókba. Ha pedig szereted az autókat, ennek a könyvnek az otthonodban a helye!
Sebastiano Salvetti az 1900-as évek elejétől a ’60-as évek végéig olyan autók adatait gyűjtötte össze, amelyek korszakalkotóak. Ezek a klasszikusok történelmet írtak! Persze akadnak benne olyanok is, melyek szinte feledésbe merültek az elmúlt évtizedekben.
Legendákat, álomautókat tartalmaz főleg ez az album, amelyben az autók rabul ejtenek szépségükkel, harmóniájukkal, történetükkel. A könyv végigvezet minket a technológiai fejlődés fontos állomásain, megmutatja a mérnöki kreativitás csodáit.
Minden autóhoz rendkívül részletes műszaki leírás társul a motorról, az erőátvitelről, a méretekről, tömegről és a teljesítményről. Emellett izgalmas anekdoták, érdekességek színesítik az albumot.
Igazi autótörténeti kalauz, melyben a KimballStock és a Zumbrunn-Studio-CH fényképeinek köszönhetően szinte kézzel foghatóvá válnak ezek a mérnöki csodák.
’20-as évek: A technológia hajnala
Az ipari forradalom megalapozta a közlekedés jövőjét, a 20. század eleje gyökeres változást hozott. Megjelentek az első autóműhelyek, amelyek a legjobb szakembereket vonultatták fel. Kiváló formatervezők, műszerészek, merész vállalkozók dolgoztak együtt a jövőért, a haladásért.
„A gyorsaság egyre inkább a hétköznapok kívánalma lett, amitől megváltozott a tér, az idő és a távolság fogalma...”
Ekkor az autók még igazi luxuscikknek minősültek, csak a felsőbb körök, arisztokraták, uralkodók kiváltsága volt. Rendkívül drága volt megvételük és fenntartásuk is - még odébb volt a népautók kora.
A 20-as évek slágerei a nyitott túraautók voltak. Ekkor még a sorozatgyártás nem létezett, egyedileg, kézzel készített alkatrészek és karosszériaszobrászok alkották meg az évtized sztárjait. Nem egyszer apró eltérések voltak azonos típusok között az új tulajdonos óhajaihoz igazodva.
![1920_2.jpg](https://m.blog.hu/ku/kulturpara/image/1920_2.jpg)
Az első sorozatgyártású amerikai autó a Cord L-29 volt, elsőkerék-meghajtással.
Az évtizedben olyan legendás autók kerültek a piacra, mint a Mercer ötödik szériás változata 1920-ban, mely T-fejű Otto-motorjának köszönhetően elérte a 140 km/h-s végsebességet is. Kivételes volt a Lancia Lambda is, melyet két évvel később, elsőként a világon önhordó karosszériával gyártottak. Akkor ez rendkívüli újdonságnak számított, de folyamatos továbbfejlesztésének köszönhetően máig fennmaradt. Fontos megemlíteni minden idők legdrágább olasz gyártmányát is, az Isotta Fraschini 8A-t. Az inflációkövető becslések alapján értéke több százezer dollárra tehető. És ne feledkezzünk el napjaink nagy gyártójáról sem, a Mercedes-Benz SSK, mely a közúti autók számára megrendezett hegyi futamokra született ’28-ban.
Számomra az évtized autója egy igazi legenda, a Rolls-Royce Phantom I, melyet Angliában és az Államokban is gyártottak. Kifinomult díszítettség és minőség jellemző rá. Mintegy 3500 darab készült belőle, mielőtt megérkezett a második széria. Gyönyörű!
![1920.jpg](https://m.blog.hu/ku/kulturpara/image/1920.jpg)
'30-as évek és '40-es évek: A fénykor
Nem véletlenül nevezik az autógyártás fénykorának ezt a két évtizedet: pezsgő és a legtöbb újítást hozó évek voltak ezek. A gazdasági világválság véget vetett a pazar fogadásoknak, luxushajóknak és az álomautók aranykorának. Ezután úgy tűnt minden jobbra fordul, de aztán megérkezett a második világháború. A két időszak között viszont szárnyalt az autóipar. Formabontó járművek születtek, melyek szakítottak a múlttal mind technikailag, mind esztétikailag.
Ezekben az években született a luxuskivitelű Cadillac V16-os, mely az első sorozatgyártású 16 hengeres autó volt a világon. Legendás autók jellemezték ezt a korszakot, amelyek erőt és egyéniséget mutattak, igazi státusszimbólumok voltak. Ezért szolgálta Franklin Delano Roosevelt elnököt egy ’32-es Lincoln KB, vagy Hitlert egy Mercedes-Benz 540K Roadster.
Olyan anyagokat használtak, mint elefántcsont, diófa, bőr, mahagóni. Minden a gazdagságot szimbolizálta ezekben a műalkotásokban. Persze a kényelem sem szorult a háttérbe, ekkor jelentek meg az első félautomata váltók és a teleszkópos lengéscsillapítók.
![20161130_183933.jpg](https://m.blog.hu/ku/kulturpara/image/20161130_183933.jpg)
Mivel az emberek ízlése folyamatosan változik, az autók kialakítása is változott. Lekerekedett idomok, pop-up fényszórók, hajófar.
Húsz év lázas izgalomban, melyet kioltott a háború, így az autógyártás helyét a haditermelés vette át.
A 30-as évek kedvence nálam a Delage D8-I20S, mely négy szóval jellemezhető: minőség, luxus, kifinomultság, sportosság. Összesen 100 példányt gyártottak belőle, sem a válság, sem a háború nem kedvezett ennek a különleges szépségnek, de egy kabriolet túlélte a korszakot és Charles de Gaulle gépkocsijává lépett elő.
![1930.jpg](https://m.blog.hu/ku/kulturpara/image/1930.jpg)
A legtöbb embernek, ha azt mondanánk August Horch, vélhetően kérdőjellel nézne ránk, hogy ki is ő. Hiába áradoznánk a Horch 853A szép vonalairól, gazdag felszereltségéről, exkluzivitásáról. Ellenben, ha azt mondom Audi, na azt már tuti mindenki ismeri. Bizony, ezzel az autóval indult a világ egyik leghíresebb autógyárának története.
1938 sztárja a Bugatti 57SC Atlantic Coupe. Ez a könnycsepp alakú szépség megérte a pénzét, már a 200 km/h-t is elérte a végsebessége. Minden konvenciót nélkülözött, a tervező Jean Bugatti fittyet hányt mindenre és újat, egyedit alkotott. És igazán exkluzívat! Ez a szuperautó három példányban készült és történelmet írt.
„Röpült, mint a golyó: még 1000 kg-ot sem nyomott, és elképesztően rövid időn belül, 10 másodperc alatt gyorsult 0-ról 100 km/h-ra.”
Már el is értünk a 40-es évekhez, 1948-ban piacra dobták a Jaguar XK120-ast. Ezt nevezem én sportkocsinak! Az első 240 példány mindenben exkluzív volt, majd a nem várt népszerűség miatt sorozatgyártásakor költségcsökkentés céljából alumíniumkarosszéria helyett acélkonstrukcióval váltották fel. Az első „sztenderd” roadster Clark Gable garázsában landolt.
![1940.jpg](https://m.blog.hu/ku/kulturpara/image/1940.jpg)
’50-es évek: A jólét időszaka
A II. világháború után szinte nulláról kellett indulni, mindent újra kellett építeni, a gyárakat vissza kellett állítani az autógyártáshoz. Ebben az évtizedben a fejlődésen volt a hangsúly, kiteljesedett a modernizmus, az áramvonalas formák.
Kísérleti jellegű, mégis zseniális megoldások születtek. Futurisztikus acélcső váz, a hagyományos karburátorokat felváltó közvetlen befecskendezés. Egyre inkább körvonalazódni kezdett az egyedi gyártás helyett a szabványosítás iránti igény.
Végre az autó már nem kiváltság volt, munkaeszközzé és szabadidős járművé alakult. Így lettek a mindennapok szerves részei az autómobilok.
Az amerikai és az európai piac megosztott volt. Míg az Egyesült Államokban a merész vonalvezetés, harsány színek, feltűnő járművek volt az uralkodóak, Európában a könnyed autók iránti kereslet volt erős. Két példa a hatalmas különbségekre: a Morgan Plus 4 mindössze 3,5 méter hosszú volt és 810 kg, a Cadillac Eldorado Convertible 5,6 méter hosszú és 2260 kg volt. Utóbbi elég termetes darab és brutális a különbség.
Persze egyből meglátták ebben a lehetőséget a gyártók, így kerülhetett az USA-ba az 1954-es Porsche 550 Spyder is. Egy ilyen autóval szenvedett James Dean halálos balesetet.
Az 50-es éveket a Morgan Plus 4 nyitotta. Ez az egyszerű és könnyű roadster volt valamennyi angol spider előfutára.
Az európai gyártmányok sikere felrázta az amerikai piacot és a gyártóknak is reagálniuk kellett rá. Így született meg a Chevrolet Corvette, ami azóta is élő legenda. Sokak szerint ez az amerikai sportkocsik etalonja. A General Motors kitett magáért és örökre szólót alkotott.
![1953.jpg](https://m.blog.hu/ku/kulturpara/image/1953.jpg)
Az Alfa Romeo kupéváltozata komoly piaci sikereket ért el, ezzel jogosan szerepel a legendás autók listáján a Giuletta Spider. 75 lóerős motorjának köszönhetően végsebessége 182 km/h volt. Kettős felülfekvő vezérműtengelye rendkívül korszerű megoldásnak számított 1955-ben.
Enzo Ferrari sem akart lemaradni az amerikai piacról, így került a gyártósorra a kifejezetten Kaliforniába szánt egyik legvonzóbb spidere. Ez nem más, mint a Ferrari 250 California LWB 1957-ből. Pop-up reflektora és markáns sárhányója fő külső védjegyei.
Ha már sportkocsikról beszélünk, akkor a Maseratit nem kell nagyon bemutatni. A GCS/53-as típust a Sportautók Világbajnokságára szánták. Nem véletlen hát, hogy végsebessége kiemelkedő volt a maga korában, elérte a 240 km/h-t.
![1953_2.jpg](https://m.blog.hu/ku/kulturpara/image/1953_2.jpg)
’60-as évek: A legendák
Na ez volt a robbanás évtizede! Korszakos modellek, meglepő, innovatív formatervek, hihetetlen műszaki fejlődés. Az összes korabeli technológiát tartalmazzák az autók. Dupla keresztlengőkaros felfüggesztés, mechanikus befecskendezés, hűtőbordás tárcsafék, fogasléces kormánymű és szuperkönnyű karosszéria.
A fejlődésre jó példa az 1961-es Jaguar E-Type, melyről Enzo Ferrari így nyilatkozott:
„...minden idők legszebb autója...”
Szerintem ezzel a mai napig rengetegen értenek egyet.
Megjelentek az igazi úttörők, az autógyártás mérföldkövei. Ebben az évtizedben jelent meg a Ferrari 250 GTO eszméletlen jó külsővel, ami a legvonzóbb Ferrarik egyike. Sebességimádók előnyben! Végsebessége már eléri a 280 km/h-t.
Szintén érkezett egy igazi legenda, a Porsche 911-es is, mely forradalmi új műszaki megoldásait a mai napig hasznosítják. De nemcsak a motorháztető alatt kiváló, megjelenése is tökéletesre sikerült.
És persze ne feledkezzünk meg James Bond felejthetetlen autójáról, az Aston Martin DB5-ről sem. A Goldfinger című film hozta meg neki az igazi halhatatlanságot, de ez semmit nem von le az értékeiből. Erős szerkezet, ötfokozatú váltó, három SU karburátor, lenyűgöző dizájn.
![20161130_185207.jpg](https://m.blog.hu/ku/kulturpara/image/20161130_185207.jpg)
Utoljára, de nem utolsó sorban az amerikai autók történetében a legsikeresebb jármű: Ford Mustang. A ’64-es Világkiállítás óta hatalmas népszerűségnek örvend a mai napig. Mára a hatodik generációnál jár az autó. Az örök klasszikus, a halhatatlan legenda és a személyes kedvencem.
Többet szeretnél megtudni a könyvről? Kattints a képre!
A könyvet a Corvina Kiadó bocsátotta rendelkezésünkre recenziós céllal, amelyet itt is köszönünk!
Ha tetszett az összeállítás, kövess minket a Facebook-on is!
Megjegyzés küldése