Mozdulj ki! Irány a Mária-szakadék vidéke, a Körtvélyesi kilátó és a Vitány vár!

Kirándulás a szabadban 10. rész

Irány a Mária-szakadék vidéke, a Körtvélyesi kilátó és a Vitány vár!

Remélem akad köztetek olyan, akinek sikerült meghozni a kedvét az elmúlt hetekben a túráimmal. Mi lankadatlanul járjuk tovább az ország erdeit. Ezúttal visszatértünk a Vértesbe ismét a Vértesbe, de ezúttal a Mária-szakadék vidékét jártuk be. Ha az eddigiekről lemaradtál, innen lehet válogatni kirándulástippeket:

Irány a Gerecse legmagasabb pontja, a Gerecse-tető!

Irány a Budai-hegység legnagyobb vízesése!

Irány a Velencei-hegység, a Pákozdi ingókövek!

Irány a Pilis! Vár rád a Dömörkapu, a Sikárosi-rét és a Lajos-forrás!

Irány a Vértes! Vár rád egy gánti körtúra!

Irány a Bükk déli része! Vár rád a Kő-völgyi tanösvény, a kaptárkövek és a Felső-szoros!

Irány a Vértes! Vár rád egy izgalmas "nyolcas" Várgesztes mesés erdejében!

Irány a Nagy Cser! Vár rád a Diósi tanösvény!

Irány Hollókő és az Isten tenyere kilátó!

Ezúttal nem apróztuk el, egy jó kis hullámvasutazós, 18 km-es útvonalat választottunk pár megállóval, apró kitérővel. Jól jelzett útvonal, mely több mint fele az Országos Kéktúra útvonalon halad. Kiindulópontunk az 1-es főút mellett Tatabánya és Bicske között található a Csákányospusztai parkoló. Érdemes időben érkezni. Mi kicsivel tíz óra előtt érkeztünk és már akkor félig tele volt. Viseljünk kényelmes, strapabíró cipőt, mert szükség lesz rá.

A parkolóból a KÉK+ jelzést követve indulunk Csákányospuszta ritkás házai között, majd elérünk egy betonhidat, ahol jobbra becsatlakozik az Országos Kéktúra útvonala is. A Csákány-patak partján egy hatalmas, gyönyörű fa mellett, majd egy hangulatos büfé mellett sétálunk el. Hazafelé esetleg be lehet iktatni itt egy kellemes uzsonnát, vacsorát.

A széles szekérutat követve haladunk, majd megkerülve a mezőt mielőtt vennénk egy éles balost, egy kis dombtetőn megnézhetjük az egykori falu, Csákányegyháza templomának romjait. A pár méteres kitérő után haladunk tovább a Kéktúra útvonalán, beérünk az erdőbe, elsétálunk egy kulcsosház mellett is, ezután egy kereszteződésnél áttérünk a KÉK+ jelzésen haladunk tovább. Így kihagyjuk a Mária-szakadékot, de ne izguljatok, lefelé azon megyünk majd keresztül. A KÉK+ jelzés felvisz minket a Kis-Kopasz-hegyre, ahol a 16 méter magas 2015-ben átadott Körtvélyesi kilátó vár ránk. Innen mesés panoráma van a Vértes legmagasabb pontjára, a Nagy Csákányra, láthatjuk a tatai medencét és Tatabányát is.

Itt vannak padok, asztalok, tökéletes hely egy kellemes uzsonnára vagy ebédre. A KÉK+-on visszatérünk a Kéktúráig, ahol nem mindennapi temető fogad minket. Ez volt egykor Körtvélyespuszta temetője, számos sírkövet láthatunk a 19. és 20. századból. Addig is járjunk nyitott szemmel, mert gyönyörű az erdő.

A temető után egy kereszteződéshez érünk, ahol jobbra kanyarodva haladunk a kék jelzésen maradva. Mielőtt továbbmegyünk tehetünk egy pár perces kitérőt a KÉKO jelzésen, ami elvisz minket a Béla-forráshoz, de sajnos a tábla azt mutatja, hogy a vize nem iható. A következő megállónk a Vitány vár lesz, addig is sétálunk majd tisztás mellett, keresztül haladunk bükkösön, vár ránk egy kis hullámvasutazás a dombok között, ez a rövid szakasz kicsit fárasztó, de amint meglátjuk a KÉK L jelzést pár perc múlva már fel is bukkannak a szemünk el a vár romjai.

Ha kigyönyörködtük magunkat, esetleg elmajszoltunk egy szendvicset a vár tövében, vissza is térünk a kék jelzéshez és szépen ereszkedünk lefelé a KÉK és ZÖLD jelzésű mélyútra, hogy aztán onnan meginduljuk felfelé a völgyből. Lesz egy kereszteződés, ahol elválik egymástól a két út, nekünk először a zöld kell, de aztán a jelzett út elfordul jobbra, mi haladjunk tovább felfelé a jelzetlen úton. Megéri, mert miután felértünk a már sík terepen lesz majd egy keskeny ösvény jobb. Itt nagyon figyeljünk, mert csupán egy pár centis fehér pontokkal jelölték meg sorban a fákat. Ha követjük a pontokat kilyukadunk a Gráciák bércénél, ahol ez a mesés panoráma fogad minket:

Itt kiülhetünk napozni, ehetünk egy szendvicset vagy csak élvezhetjük a kilátást mielőtt tovább mennénk. Visszatérünk az ösvényre, ahonnan már végig a fehér pontok vezetnek majd minket egészen egy kereszteződéshez, ahol a PIROS sáv és a KÉK+ jelzések futnak. Itt folytathatjuk az utunkat balra a KÉK+ jelzés mentén vagy tehetünk egy kilométeres kitérőt jobbra a Mária úton. Ha az utóbbit választjuk, akkor készüljünk egy lejtőre, amin aztán vissza is kell mászni, de út közben láthatunk egy Szűz Mária szobrot és feltölthetjük kulacsainkat a Szép Ilonka-forrás lágy, jeges vízéből.

Kitérő után, vagy kitérő nélkül, a lényeg, hogy az előző bekezdésben említett kereszteződésnél állva egy balossal felfelé egy kaptatón. Ha elértük a fennsíkot az út jobbra kanyarodik, mi maradunk a kék+ jelzés mentén. Itt belefutunk "Voldemort erdejébe", aki nem olvasta a Harry Potter könyveket, azoknak mondom, hogy egy kicsit ijesztő, sötét fenyőliget mellett fogunk lejutni Körtvélyespusztára.

A köves úton balra haladunk, de jobbra nézzünk le a tisztás mellé, ahol egy erdei kápolna bújik meg a fák árnyékában. Majd elérkezünk egy kereszteződéshez, ahol már jártunk felfelé. Balra Béla forrás, de mi jobbra indulunk, hogy lassan keresztülsétálhassunk a Mária-szakadékon. A szurdoknál már ismét a Kéktúra útvonalán haladunk és ezeket a jelzéseket követve jutunk vissza a kiindulási pontunk felé, de előtt élvezzük ki a pillanatot és a különleges sziklaalakzatokban gyönyörködve elérünk lassan a túránk végére.

Akad egy-két komolyabb kaptató az út során. Bőségesen vigyetek magatokkal inni, főleg, hogy egyre melegebb az idő és mindenképp kényelmes cipőben induljatok neki az útnak. Gyönyörű erdő a természet és az ember alkotta különleges látnivalókkal. 5-6 óra alatt kényelmesen bejárható.

Kövess minket a Facebookon is!