Kultúrpara

2023. szeptember 30., szombat

Gyerekkor

 Könyvajánló - Tove Ditlevsen: Gyerekkor (Koppenhága-trilógia 1.)

"Bármerre fordul is az ember, mindenhol nekiütközik a gyerekkorának, és megsebzi magát, mert olyan éles és kemény. Addig nem ér véget, amíg teljesen fel nem őrölt."

A ​Koppenhága-trilógia megjelenésével a dán irodalom egy klasszikusát ismerheti meg a magyar olvasó, a köteteket 2021-ben a The New York Times az év legjobb könyvei közé sorolta.

„A gyerekkor hosszú és keskeny, mint egy koporsó, és egyedül nem lehet kijutni belőle.”

Tove Ditlevsen írásai reneszánszukat élik. Koppenhága-trilógia című memoárjában, amely az 1960-as és 70-es évek fordulóján látott napvilágot, fájdalmas őszinteséggel tárja az olvasó elé legszemélyesebb élményeit, élete legintimebb történéseit. Mesél koppenhágai gyerekkoráról, fiatalságáról, íróvá válásáról, házasságairól és függőségéről. A trilógia első része, a Gyerekkor egy iróniával fűszerezett, érzékeny portré felnőtté válásról, barátságról és költői szárnypróbálgatásról.




„Sötét a gyerekkor, és nyüszít, mint egy pincébe zárt, elfelejtett kis állat. Látni, mint a leheletet a hidegben, olykor túl kicsi, olykor túl nagy. Soha nem illik pontosan az emberhez. Csak akkor lehet nyugodtan szemlélni, és úgy beszélni róla, mint egy túlélt betegségről, amikor már levetetted magadról, mint egy inget.”

Ma reneszánszukat élik az autofikciós művek, és hazánkban igen ismertek a skandináv szerzők is - legismertebb kétségkívül Karl Ove Knausgård, de Vigdis Hjorth vagy Jon Fosse is épp annyira jók, és egyre szélesebb körben ismertek. Nos, Tove Ditlevsen őket előzi meg ezzel a trilógiájával, aminek az első része nagyon közeli betekintést nyújt koppenhágai gyerekkorába, az 1920-as évek Dániájában. 






Azt hiszem, az a legrosszabb a felnőttekben, hogy soha nem akarják beismerni, ha akár csak egyszer is rosszul vagy könnyelműen cselekedtek. Mások felett bezzeg hamar ítélkeznek, de maguk fölött sohasem mondanak ítéletet.

Persze nem új műfaj az autofikció, mindig is voltak ilyenek, és voltak jobbak és kevésbé jók is. Ditlevsen a jobbak közé tartozik, és már születése körülményei is mutatják, mennyire más a helyzete, mennyire kiszolgáltatott: 1917-ben születik Koppenhága szegénynegyedében, lányként. Hiába vannak írói ambíciói, hiába tehetséges: a lányok helyzete ekkor még sokkal kiszolgáltatottabb, egy nőből nem lehet író, különösen akkor nem, ha szegény is mellé. (Ezért sem szeretem az írónő kifejezést: pejoratív felhangja van a mai napig, hiszen az irodalmat csak férfi művelheti és csak férfi tudja magas szinten művelni, az "írónőcske" (csak hogy még jobban kihangsúlyozzam ezt a pejoratív, ironikus értelmét a szónak) maximum romantikus maszlagokra vagy gyerekkönyvekre jó. Egyébként ez a fajta természetszerűleg a társadalomba nevelt megkülönböztetés okozhatja azt, hogy végiggondolva, a férfi autofikciós irodalmat kevésbé kedvelem, mint a nőit. A férfiben érzek egyfajta természetes arroganciát, sokszor nagyképűséget, ami hiányzik a nőiből.)

Tove Ditlevsen elénk tárja ebben a műben a gyerekkorát, a nélkülözéseit, a vágyait, sőt, még első szárnypróbálgatásait is, egészen intim mélységekig vezet az életútja kezdeti szakaszán, egészen a konfirmációjáig. A felnőtt Ditlevsen szól a gyerek hangján, felnőttként értékelve, mégis magát a legnagyobb mélységekig beleélve gyerekkori helyzetébe, az érzelemmentes környezetbe, amiben felnőtt, a társadalomba, amiben még a továbbtanulása is nehézkes, nemhogy az, hogy teljesülhessen az álma, és íróvá válhasson, mindezt humorral és iróniával fűszerezi, amely alól saját magát sem vonja ki. 

A gyerekkor hosszú és szűk, mint egy koporsó, és egyedül nem lehet kijutni belőle. Mindig velünk van, és ugyanolyan tisztán látható, mint Szép Ludvig nyúlszája. […] A gyerekkorától nem szabadulhat az ember, beleivódik, mint a szag. Más gyerekeken is érezni, az ő gyerekkoruknak is megvan a maga szaga. A sajátját nem ismeri az ember, és néha fél, hogy esetleg rosszabb, mint másoké. Beszédbe elegyedek egy lánnyal, aki szén- és hamuszagot áraszt, és egyszer csak hátrál egy lépést, mert az orrát megcsapja az én gyerekkorom szörnyű bűze. Titokban figyelem a felnőtteket, akik úgy hordozzák magukban a gyerekkorukat, mint egy használt, molyrágta, szakadt és lyukas szőnyeget, amely már nem kell senkinek. Mégsem látni rajtuk, és nem merem megkérdezni, hogyan sikerült úgy átvészelniük a gyerekkorukat, hogy az arcuk nem lett sebhelyes. Azt hinné az ember, hogy találtak egy rövidebb utat, és idő előtt magukra öltötték felnőtt formájukat. Talán egy olyan napon történt, amikor egyedül voltak otthon, és a gyerekkoruk hármas vaspántként szorította a szívüket, ahogy Vashenrikét a Grimm-mesében, akiről csak akkor estek le a pántok, amikor a gazdája kiszabadult. De aki nem ismeri a rövidebb utat, annak óráról órára kell elviselnie és átvészelnie a gyerekkorát, ki tudja, hány éven keresztül.

A messzemenőkig valós személyeket és helyzeteket felvonultató könyv, amiben mégis már az elején jelzi, hogy autofikció, nem száraz életrajz: a születési évét 1918-ban jelöli meg, pedig valójában 1917. Ennélfogva már a műfaji sajátosságból adódóan sem tudhatjuk biztosan, mi az, ami valóban megtörtént vele, és mi az, ami fiktív elem, de úgy vélem, épp ez a műfaj szépsége: az érzetek, a benyomások valósak, és aztán a fantázia szab határt, hogy a valóság kereteit pontosan merre és hogyan feszegeti az ember.

Tove Ditlevsen (1917-1976) a 20. századi dán irodalom legeredetibb női hangja. Koppenhága munkásnegyedében, Vesterbróban nőtt fel, első költeményeit 12 évesen írta. Hosszú alkotói pályafutása során több mint harminc verseskötetet, regényt, novellát, gyerekkönyvet és memoárt írt, amelyek középpontjában a szorongás, a traumák és a lelki vívódások állnak. Írásaiban elmosódnak a határok önéletrajz és fikció között, megelőzve ezzel az autofikció olyan kortárs klasszikusait, mint Rachel Cusk és Karl Ove Knausgard. Műveit mintegy harminc nyelvre lefordították.

Köszönöm a lehetőséget a Park Kiadónak! A könyv a borítóra kattintva elérhető kedvezményes áron.



Kövess minket Facebookon!

2023. szeptember 29., péntek

Egy torony vasból és szerelemből

Könyvajánló - Nicolas d'Estienne d'Orves: Eiffel

1886-ban egy lelkes, innovatív mérnök őrült vállalkozásával bolygatja meg az unalmas hétköznapokat a francia fővárosban. A világkiállításra egy föld alatti vasútvonalat tervez, ám felbukkanó első szerelmének emléke arra sarkallja, hogy vegye az irányt inkább az ég felé...

Gustave Eiffel nevét a világon mindenhol ismerik, ráadásul számos kötetben olvashattunk már a kiváló, lenyűgöző, elismert építőmérnök életét, de Nicolas d'Estienne d'Orves Eiffel című regényében egy elsöprő szerelmi történetet kap háttérül a világhírű Eiffel-torony születése. Ráadásul a kötet olvasmányos, könnyen besszippantja az embert és kicsit más oldaláról ismerteti meg az olvasóval Párizs szimbólumát.

A történet valóságon alapul, de csupán Eiffel életének egy fontos, de viszonylag rövid szeletét mutatja meg nekünk. Kapunk apró részleteket a családjáról, a gyerekkoráról, a munkájáról mielőtt eljutunk az 1889-es világkiállításig. A szerző érzékletes, látványos képet mutat a századvégi Párizsról.

Még ifjú és bohó volt, amikor '59-ben megismerte Adrienne Bourgès-t és bizony ez szerelem volt első látásra. Sajnos akkoriban nem volt annyira könnyű dolguk, mint manapság, a társadalmi különbségek, a szülői akarat elválasztja őket egymástól. Egy első szerelem, pláne, ha ilyen hevesen, nagy lánggal lobban fel, örökre nyomot hagy. A torony "A" betűt formázó alakja sem véletlen. Évtizedek teltek el, de az újralátás olyan emlékeket idézett Eiffelben, amiknek úgy érezte tökéletes emléket állítana az eget súroló monumentális torony.

Persze egy ilyen különleges építményt nem könnyű megalkotni. Több építészeti újdonság, komoly kihívások szakmailag és ezt csak tovább bonyolítják a politikai játszmázások, a tüntetések, a petíciók, melyek mind a torony ellen tiltakoztak, pedig akkor még az volt a terv, hogy csupán 20 évig fog ez a monstrum a város fölé magasodni. 

A sok nehézség, megpróbáltatás mégsem volt képes elrettenteni az elhivatott, szenvedélyes Eiffelt, még akkor sem, amikor a szerelmi életében is fokozódott a dráma. Egy kiváló, olvasmányos, valóságon alapuló romantikus történet egy építészeti legendával a főszerepben.

Ha valaki szeretné ezt filmen is látni akkor irány az HBO MAX, ahol elérhető az Eiffel című film, amely alapján a kötet készült.

3176934.jpgA kötetet a General Press Kiadó bocsátotta rendelkezésünkre recenziós céllal, melyet ezúton is köszönünk!

A kiadó honlapján kedvezményes áron megrendelhető a borítóképre kattintva!

Érdekelnek a könyvújdonságok?

Kövess bennünket Facebookon!

Rendhagyó szabályok ingázáshoz

A Brontë nővérek nyomoznak 2.

A halál színre lép

2023. szeptember 28., csütörtök

Lányos apa

Mitől leszünk jó apák? Hogyan óvjuk meg gyerekeinket mindazoktól a traumáktól, amelyeket mi szenvedtünk el saját apáinktól? Egyáltalán: mi az apaság? Ezeket a kérdéseket boncolgatja Grecsó Krisztián a Lányos apa című könyvében. 


Könyvajánló
Grecsó Krisztián
Lányos apa

Sorskérdésekre adható válaszok a szülőségen keresztül - hiszen mindenki hordozza saját és generációs traumáit, ha akarja, ha nem. Grecsó Krisztián - bár nem földim - felidézi saját gyerekkorom történéseit, nagy különbség nincs köztünk, azonos társadalmi rétegből, alkoholista apától származunk, akik hordozták saját tehetetlenségüket és akaratlanul is ránk pakolták megoldatlan problémáik jórészét. (Persze, azért van minimum egy óriási különbség közöttünk: sokkal jobban ír, mint én valaha is akarnék:)

Mi az apaság? Hogyan lehet jó apává válni - ez az egyik nagy kérdéskör, amivel a három részre tagolt mű közepe, a Lányos apa része foglalkozik. A szerző Budapestre költözéskor hozta magával gyökereit, már ebbe az élettérbe született meg kislánya, Hanna. A Nők Lapja hetilapba írt cikkeiből van válogatás a novelláskötet ezen részében, ahol szülői tapasztalatainak leszűrt tanulságait, szösszeneteit és felismeréseit továbbítja a nagyérdeműnek, ha úgy tetszik, leckéket ad szülőségből: vágyak, szorongások, félelmek, de rácsodálkozások, boldogságok is. Hiteles, érzékeny látlelet, tanulási folyamat a szülővé, családdá válás folyamatában, azokból több hétköznapi, de mégis meghatározó esemény kiragadásával. 

A földek emberei rész a szerző gyerekkorával, eszmélésével, de leginkább az apja emlékeivel hozza az olvasó elé az háború és a szocializmus eseményeit, amelyeket egyes emberek csak folyamatos alkoholködön tudtak elviselhetővé szorongani. Hogy mi volt előbb, a trauma vagy a bódító hatású folyadék okozta függőség? A válasz mindig megér egy misét. Sorsok, amelyek egymásba öltődnek, szerelmek, amelyeknek be kellett volna teljesülnie, vagy éppen soha nem szabadott volna egymáshoz érni sem a feleknek, tragédiák, amikből keresztre feszített lélekkel tápászkodik fel az ember, mert menni kell tovább. Hiszen ott a család, azért felelősek vagyunk, nem lehet csak úgy elheverni az árokparton, magunkat siratva, nem azért férfi a férfi és nem azért nő a nő, hogy így járjon el, hanem felelősséget vállalva lemond, áldozatot hoz, felejteni igyekszik vagy elhallgat tényeket még önmaga elől is, de legalábbis megszépíti a múltat. 

A harmadik rész a szerző gyerek és fiatalkorába viszi magával az olvasót. Úttörőtáborok hangulata, szerelmek ízei, kezdő pedagógus élményei, tapasztalásai táródnak fel a novellákból, hozva a szocializmus tipikus hangulatait, problémáit, ellentmondásait, helyenként a rendszer szolgalelkűségét megtestesítő / kiváltó eseményeit. 

Grecsó Krisztián biztos kézzel nyúl a múlt és a mindennapok eseményeihez, amelyeket megélve-átélve-átengedve önmagán, egyetemes igazságokat képes megvillantani saját tanulságán túl. Nem kiabál vele, csak csendesen leírja, hogy így van ez gyerekek, nem másképpen, és ha valaki nem ért vele egyet, hát finoman vállat von, hogy a hír szent, a vélemény szabad. Ilyeneket mond, hogy "saját csapdáink elől nincs menekvés", vagy a kicsi, fontos hibák, apró vétkek gonoszok, kártékonyak, azt hisszük, ezekkel együtt is megy tovább az élet - és igen, megy, csak nem úgy, mint addig. Magabiztosság, évtizedek alatt megérlelt és feldolgozott traumák esszenciája sűrűsödik a sorokban. A három rész összefügg, az egyikben apja sorsát dolgozza fel, a másikban sajátját, a harmadikban pedig fiatalkora felkészülését a felnőtt életre, családi életre. A kötet nyitó és záró novellája mintegy kiszól az olvasónak, hogy eszmélj, gondolkodj, sőt: viselkedj, mert „Az az idős ember mi vagyunk, a mi múltunk, a mi zálogunk, a mi toleranciánk, a mi szeretetünk."

És hogy mire utal a fedlapon  a körhinta? Hát, ehhez fel kell lapoznod a könyvet!

Szerintem olvassátok!

Fülszöveg

Családi történetek olvashatók ebben a könyvben: a szülőkről, akik nevelnek minket, vagy épp a szülőkről, akikké válhatunk. Hogyan határozzák meg a saját gyerekkorunk történetei a felnőttkori választásainkat? Meg lehet-e szakítani a rossz mintákat, meg lehet-e őrizni a jókat? Hogyan lehet érvényesen elmesélni, mekkora boldogság – minden nehézség ellenére – apává válni? Grecsó Krisztián történetei mindig egy apróságból indulnak – legyen az egy játszótéri séta a kislányával vagy egy kamaszkori emlék –, ám rendre olyan távlatot keresnek, amelynek segítségével nemcsak a szerző, de az olvasó is megértheti saját sorskérdéseit. A nehéz témák elmesélésén is átüt a derű, a boldogság keresése, amely minden ellenkező híresztelés ellenére nagyon bonyolult állapot.


Grecsó Krisztián 1976-ban született Szegváron. Volt a Bárka folyóirat szerkesztője, a Nők Lapja vezető szerkesztője és a Szépírók Társaságának alelnöke. 2009-től vezeti az Élet és Irodalom prózarovatát, Újlipótvárosban él. 

Fontosabb díjai

Móricz Zsigmond irodalmi ösztöndíj (1999), Bródy Sándor-díj (2002), Déry Tibor-díj (2004), József Attila-díj (2006), Márciusi Ifjak Díj (2008), AEGON Művészeti Díj (2012), Bárka-díj (2018), Libri irodalmi közönségdíj (2020)

Fotó: Faragó László

Szeretnél többet megtudni a könyvről? Kattints a képre, a kiadónál kedvezménnyel beszerezheted!

Köszönjük, Magvető Kiadó!

Kövess bennünket Facebookon!

A képek a szerző oldalairól származnak.

Termékadatok
Cím: Lányos apa
Szerző: Grecsó Krisztián
Kiadó: Magvető Kiadó
Oldalak száma: 248
Megjelenés: 2023. február 14.
Kötés: Keménytáblás
ISBN: 9789631442588
Méret: 197 mm x 125 mm x 30 mm

2023. szeptember 27., szerda

Félelem

 Könyvajánló - Jozef Karika: Félelem

Hátborzongató ​misztikus thriller A hasadék szerzőjétől!
A kiégett harmincas férfi sok év után visszatér a városszéli lakónegyedbe, egy vérfagyasztó titkot rejtő hegy lábához, ahol a legzordabb teleken gyerekek tűnnek el. Egykori szerelmével és barátaival együtt nemcsak a gonosz erővel, hanem saját múltja árnyaival is szembe kell néznie. Addigi kudarcai és csalódásai mind semmiségek ahhoz a pokolhoz képest, ami gyermekkora helyszínén vár rá…
Jozef Karika bestsellerszerző természetfeletti elemekkel tarkított, rémületes története egyben érzékeny elbeszélés arról, hogyan befolyásolja életünket mindaz, amit gyermekként átélünk.




„Nem pusztán egy fordulatos sztorit szerettem volna írni, jó adag félelmet akartam nyújtani az olvasóknak. Mindaddig nem voltam elégedett, amíg egy fejezet megírása után nem felkapcsolt lámpánál aludtam magam is. Viszont amikor önmagamra is sikerült alaposan ráijesztenem, azt a siker jelének tekintettem”, árulta el a szerző.

A főszereplő ezúttal a 35 éves Jožo Karský, aki miután elvesztette a munkáját és elhagyta a párja, hazaköltözik szülővárosába, a Csebrád lábánál fekvő Rózsahegyre. Ahogy átlépi a szülei házának küszöbét, megrohanják az emlékek, és egyre inkább felszínre tör egy régi, gyerekkori esemény. Újra találkozik régi barátaival, és ahogy beköszönt a tél, mintha ismét 1985 telébe csöppentek volna: rekordokat döntögető hideg, fagyos éjszakák, és a Csebrád félelmetes titkai...

A félelem az egy nagyon érdekes emóció. Ha be akarsz hatolni valakinek az elméjébe és a lelkébe, akkor a figyelmét kell felkeltened, amennyire csak lehetséges. Erre pedig az a legegyszerűbb megoldás, ha jól megijeszted az illetőt. A félelem még a szerelemnél is szorosabb közelséget teremt, megnyitva a lélek kapuit. A rémült ember minden sejtjével rád figyel, tökéletesen kitárulkozik, mezítelenre vetkőzik előtted, még ha erről mit sem tud is. Amitől nagyon félünk, azt kiejezetten behívjuk az életünkbe.


 


Jozef Karika, ahogy a cím is jelzi, a félelmet jeleníti meg mesterien ebben a könyvben. Megjelenik egy természetfeletti gonosz erő, ami gyerekeket rabol és kínoz, de önmagában nem ez a dolog a legfélelmetesebb, legnyomasztóbb a regényben, hanem az, ahogyan Jožo fejében járva látjuk a mindent megbénító zsigeri félelmet. Nagyon eltalált hangulatú könyv, nem ajánlom késő esti olvasásra, erőteljes képei és atmoszférája még nappal is magával ragadnak, afféle borzongató, félelmetes értelemben.
A traumákkal terhelt gyerekkor jelenléte is nagyon erős, a rossz családi minta, a bántalmazás is megjelenik a lapokon, és mindezek az emlékek újra életre kelnek a gyerekkor színhelyén.

Sokan hasonlítják Kinghez, leginkább az Az történetéhez ezt a regényt, bevallom, én Kinget egyáltalán nem szeretem, néhány könyvét olvastam, de nem fogott meg. Itt a földöntúli gonosz jelenlét csak másodlagos, az első a zsigeri, mély rettegés, egész mélyen a szereplők elméjének bugyraiban járva már nem tudjuk, mi valós és mi nem, de egy dolog végig megfogható: a félelem. Ez adja ennek a könyvnek az erejét, nem az a nevesincs gonosz lény vagy erő, hiszen az nem valós. A félelem azonban az, és ennek egészen a mélyére ás Karika.

Kezemet, arcomat csontujjakként szántották végig a sötétből kinyúló száraz ágak. A hasonlat nem volt teljesen megalapozatlan, a Csebrád lelkeket és testeket is magába szippantott, enyészetből fakadt minden, ami csak nőtt rajta.



Annak idején A hasadék sikere nyomán többen útnak indultak a Tribec felé, a Félelem már kevésbé mozgatta meg ezeket a kalandkereső túrázókat, talán azért, mert A hasadék történetének annyi valóságalapja van, hogy valóban időről időre tűnnek el arrafelé emberek, és néha aztán megzavarodva találnak rájuk, ha egyáltalán rájuk találnak. Illetve Karika elég ügyesen és meggyőzően állította, hogy a történet nem az ő története, csupán elmeséli valaki másét, akit sajnos azóta sem talál meg. A Félelem esetén ez már kevésbé hihető váz, már csak a történet jellege, a jelenlévő természetfeletti gonosz miatt is (ami nem jelent meg A hasdékban, csupán találgatás, ráutaló nyomok).

A kötet hangulata épp olyan erős, egy fokkal talán még jobban is tetszett, annak ellenére, hogy a végével kevésbé vagyok kibékülve. Nagyon kívnácsian várom a szerző új regényét!




Köszönöm a lehetőséget az Animus Kiadónak! A kötet a borítóra kattintva elérhető kedvezményes áron.

Kövess minket Facebookon!

2023. szeptember 26., kedd

Loki: A földre pottyant isten

Könyvajánló - Loki: A földre pottyant isten

És most mindenki képzelje el Lokit, a csínytevés és káosz urát, mint a Föld legnagyobb hőse, a Bosszúállók legújabb tagja... Ki bírta ki röhögés nélkül? :D 

clean_5.jpg

Daniel Kibblesmith öt részes minisorozata mellett garantáltan nem fogunk unatkozni. Kapunk pörgős, érdekes, humoros, erős karakterekkel megrakott sztorikat. Mindezt megspékeli a látvány, melyet Oscar Bazaldua és Andy MacDonald szolgáltat. Egyetlen hibája van ennek a kötetnek: túl hamar véget ér.

Hamar rájövünk, hogy ez szuper kis Loki-sztori lesz, hisz úgy indul, hogy hősünk a Birodalmak háborújában meghal, persze nem meglepő módon visszatér, hogy aztán Jöttünheim királyaként uralkodjon, vezesse a jégóriások birodalmát. Nem is Loki lenne, ha nem érezné úgy, hogy ezt az uncsi melót megoldja bárki egy kis mágiával megspékelve. Ezért létrehoz egy hóembert és a trónra ülteti. Ugyan mi baj lehet ebből? Naná hogy Thor sem díjazza a dolgot.

Ő maga pedig  elmegy a Földre, hogy Midgard legyőzhetetlen vezetőjével, Tony Starkkal kidumálják az uralkodói lét ügyes-bajos dolgait. Újabb csavar a sztoriban, amikor megemlíti Starknak, hogy tök jó kis Bosszúálló lenne belőle. A káosz, a csínytevés ura, mint szuperhős? Nem árulok el nagy titkot, ha azt mondom, hogy lesz itt humor, lesz itt káosz és természetesen nincs képregény gonosz nélkül.

Meg is érkezik Rémálom, aki pályázik Loki bolygójára, persze ez már azért Lokinak sem tetszik. Nem szívesen találkozik az ipsével, aki képes az álmokba férközve információt gyűjteni, hogy dimenziók között utazhasson. Ráadásul a rémálmokat valósággá változtatja. A kötetben erre durva példa van, nem akarok nagyon spoilerezni, csak annyi, hogy képzeljétek el, hogy holnap reggel felébredtek és a számotokra legfontosabb emberek nem emlékeznek rád. Mintha sosem lett volna köztetek kapcsolat. Halálra rémít már a gondolat is.

Na nem is cifrázom nagyon. Lokit is önvizsgálatra készteti ellenfele gondolatolvasása, ami újabb réteget ad a karakternek. Lényeg, hogy olvassátok. Jó sztori, humoros jelenetek, káosz, balhé, rettenetes főgonosz és Loki lenyűgöző karaktere, a jó és a rossz örökös harca, mindez megspékelve jó kis rajzokkal. A kötés pedig a szokásos pazar kivitel hála a Fumax Kiadónak. A kötet pedig a teljes Loki: The God Who Fell to Earth minisorozatot (1-5) tartalmazza.

3981779_big.jpgA kötetet a Fumax Kiadó bocsátotta rendelkezésünkre recenziós céllal, melyet ezúton is köszönünk!

Tetszik, amit olvastál? A borítóképre kattintva kedvezményes áron megrendelheted a kiadó honlapján!

Kövess minket a Facebookon is!    

keménytáblás képregény
fordította: Lunczer Gábor
128 oldal
méret: 186 x 280 mm
ISBN 978-963-470-303-7

A csínytevés istene erősebb és agyafúrtabb, mint valaha...

Loki története egy formabontó fantasyban parádés képekkel

Sólyomszem vs. Deadpool

2023. szeptember 25., hétfő

A Fabergé-titok

Miklós cár legbelsőbb köre, zsidó pogromok, rendszerszinten beépített bűnbakképzés, Fabergé alkotta értéktárgyak, egy herceg, aki szerelmes lesz a zsidó származású doktornőbe, radikális körök merényletei és az orosz titkosrendőrség - dióhéjban ennyi Charles Belfoure A Fabergé-titok című könyvének cselekménye. Elkeserítő, de egyben izgalmas látlelet a Romanovok bukásához vezető út első lépéseiről, pici romantikával fűszerezve, amikor a Nagy Háborúig még sok év morzsolódik le a történelem színpadján. Szerettem olvasni! 


Könyvajánló
Charles Belfoure
A Fabergé-titok

Az orosz arisztokrácia hedonizmusa, szexuális frivolitása éles ellentétben áll a nép, az istenadta nép szenvedéseivel és nyomorával. Dmitrij Markov herceg éli a befolyásos elit életét, azzal a különbséggel, hogy tanult ember (építész), aki tovább lát az orránál, de Miklós cár barátjaként kevés lehetősége adódik szembesülni az egyszerű parasztok és munkások elképesztő életkörülményeivel és azokkal az értelmiségi körökkel, akik változást akarnak, akár radikális lépések árán is. Ez egészen addig így marad, amíg meg nem ismeri a zsidó származású Kátyát (Kátya Golicin), aki mellesleg orvosnak tanult és jelenleg kórházban dolgozik. A férfi számára a sok felületes, könnyelmű és folyamatosan érdekek mentén gondolkodó szerető után felüdülés az őszinte, kapcsolatukban manipulációktól mentes, határozott véleménnyel és alapos háttértudással rendelkező nő, akibe bele is habarodik. Kátya tipikus orosz értelmiségi, aki nevén nevezi a dolgokat és maga is erőszak nélküli társadalmi változásokat sürget egy olyan csoportban, ahol őszintén megvitatják, mit tehetnének az ország sorsának jobbra fordítása érdekében. Persze, a csoportban hiába deklarálják az erőszakmentességet, vannak olyan részei, akik duma helyett hathatósabban vetnék be magukat a megszerzett információk tudatában.

Mindeközben sorozatos merényletek történnek Miklós cár és családja ellen, pontosan azok a radikális körök ügyetlenkedik el, amelyekhez ilyen-olyan szempontból (tudtán kívül) lazán Kátya is kötődik, és általa Dmitrij herceg is. Az orosz hírszerzés, az OHRANA a nyomukban liheg, vezetőjük külön is ki van rúgva Dmitrijre, akinek felesége korábban még a herceg szeretője is volt. Azt persze senki sem gondolná, hogy a cár legbelsőbb köreiben is akadnak kémek, akik a radikálisoknak dolgoznak, pedig ez a helyzet.

Képet kapunk Miklós cár belső köréről, mennyire szeretetteljesen fordult családja felé, ugyanakkor a társadalmi egyenlőtlenségek okozta következmények és a dolgok valódi állapota inkább dühöt váltott ki belőle, mint uralkodóhoz méltó konstruktivitást. A karakterek kiválóan aláfestik az elit frivolitását és dekadenciáját, az ember szinte megkérdezi, hogy tudtak ezek a népek évszázadokig uralkodni és hatalmon maradni? Arcpirító arroganciájuk és a társadalmi változások minősége egyértelműen el kellett, hogy vezessen bukásukhoz. Az arisztokrácia józanabb karaktereit megformázó szereplők törekvései eleve halálra voltak ítélve ebben a felsőbbrendűséget alapként kezelő rendszerben, ahol az erőszak és a megfélemlítés volt az elsődleges visszatartó erő, hiszen a nem megfelelő magatartás azonnali és aránytalan megtorlást eredményezett. 

A zsidó pogromok kitalálói rendszerszinten beépített bűnbakképzés mentén tették dolgukat, ami saját szempontjukból egészen kiválóan működött, és eredményezte mind a cár, mind az emberek előítéleteinek igazolását. Mindig könnyebb valakire, valamire, népcsoportra ráfogni minden baj eredőjét, mint gondolkodni a valóságról, valódi magyarázatokat felfedni és áldozatot hozni a nagyobb jó érdekében. Ez a módszer - bűnbakképzés - végül is az emberiség hajnala óta remekül bevált recept, nem?

Dmitrij hercegnek választania kell: családja vagy az ország sorsa? Ez bizony nem is olyan egyszerű. Hűség, becsület, szerelem, erkölcs: hogy legyen, miközben Kátya Golicin még a hírhedt OHRANA-val is képes szembeszállni, hogy megmentse népét az erőszakoskodástól, elnyomástól. Márpedig ahol Kátya harcol, onnan Dmitrij sem hiányozhat. Macska-egér játék kezdődik, amiben nagyon könnyű veszíteni - fejeket és életeket.

És hogy miért Fabergé-titok? Mert szerepük van a kémkedésben, és mert lépten-nyomon találkozhatunk ilyen tárgyakkal a műben. Kis pikantéria, borzongás, játék a drága portékákkal - és az élettel.

Szerintem olvassátok!

Fülszöveg

Elárulnád ​a családodat, hogy megmentsd az országodat?

Dmitrij Markov herceg igazán szerencsésnek mondhatja magát. Tehetséges építész, egyben II. Miklós cár közeli barátja, életét luxusban éli. Ám a cári udvar csillogása sem tudja elfedni az Oroszországot sújtó bajokat. A fényűző szentpétervári palotákon túl a nyomor és az erőszak az úr, a felvilágosult herceg pedig egyre nagyobb kiábrándulással figyeli a dekadens arisztokrácia fékevesztett haláltáncát, különösen miután a szabadgondolkodó Katya Golicin megismerteti a pazar báltermektől távol tomboló pogromok borzalmaival. Az elszánt doktornő még a rettegett cári titkosrendőrséggel is szembeszáll, hogy megmentse népét az elnyomástól.
A gyilkos macska-egér játékba keveredett Dmitrijnek a kötelesség, a szerelem, az erkölcs és a hűség útvesztőjében kell meglelnie a helyes utat, ahol egyetlen rossz lépés is halálos lehet. A herceg válaszút előtt áll: saját családja a fontosabb, vagy az ország sorsa?
Charles Belfoure, a nagy sikerű A párizsi építész szerzője az orosz történelem egyik legizgalmasabb korszakába röpíti el az olvasót fordulatokkal és érzelmekkel teli új regényében.


Charles Belfoure (New York, 19. február 1954. –) amerikai író, építész és történész, számos történelmi és fikciós mű szerzője, New York Times bestsellerszerzője.

Szeretnél többet megtudni a könyvről? Kattints a képre, a kiadónál kedvezménnyel beszerezheted!

Köszönjük, Alexandra Kiadó!

Kövess bennünket Facebookon!

A képek a kiadó oldalairól származnak.
Termékadatok
Cím: A Fabergé-titok
Szerző: Charles Belfoure
Kiadó: Alexandra Kiadó
Oldalak száma: 352
Megjelenés: 2023. április 17.
Kötés: Kartonált
ISBN: 9789635824816
Méret: 208 mm x 135 mm x 28 mm

2023. szeptember 24., vasárnap

Montenegró, egy felfedezésre váró paradicsom

Könyvajánló - Montenegró (Marco Polo)

Tudtad, hogy alig egy órányi repülőútra vagyunk egy turistaparadicsomtól, Montenegrótól? Az ország egyik felén a tengerpart, 70 kilométernyi stranddal, mesés öblökkel, a másik felén kétezer méter magasra nyúló páratlan táj, hófödte csúcsok, vad folyók, melyek a szurdokokban tekergőznek. Ráadásul az országot járva az európai építészet aranykorában kalandozhatunk.

A Földközi-tenger egyetlen fjordja Herceg Novi és Kotor között fekszik, csaknem függőleges sziklafalakkal határolva. A Kotori-öbölben a régi kikötőket hegyek keretezik és az országban máshol nem láthatjuk ilyen páratlan találkozását a szikláknak és az Adriának. A történelem során számos nép hagyta nyomát az öbölben, de legnagyobb lábnyomot a velenceiek hagytak maguk után, emiatt van, hogy a kikötővárosokban járva előbb ihatunk egy capuccinót vagy falhatunk be egy ízletes rizottót, mint egy csevapcsicsát. A "százezer lépcső városában", Herceg Noviban gazdag kulturális kínálattal találkozhatunk, galériák, Színházi Fesztivál, Komolyzenei Napok, az építészeti stílusjegyek sokasága pedig páratlan látványt nyújt. Kotorban pedig garantáltan harangszóra ébredhetünk, hiszen a 6000 fős városban Óvárosában közel egy tucat templom található.

A tengerparti kikapcsolódásra vágyókat lenyűgöző látvány várja ebben a szép országban: kilométer hosszú strandok, gyönyörű öblök, hangulatos sziklák közé ékelődött homokos partok és zöldellő táj míg a szem ellát. A tengerpart legrégebbi városa Budva, mely egy az Adriára benyúló félszigeten található. Kicsit zsúfolt, kicsit drága, de érdemes körbejárni. Ha pedig egy hangulatos erődöt is megnéznénk, ahonnan a kilátásban is ámuldozhatunk, akkor el kell látogatnunk Petrovac na Moru idilli városkájába, ahol az öböl nyugati szélén áll Kastel Lastva.

15_big.jpg

Miután kipihentük magunkat a parton, induljunk el várost nézni. Kotorból irány Cetinje, mely olyan akár egy hatalmas szabadtéri múzeum: pazar nagykövetségi épületek, múzeumok, kolostor, kastélykápolna, Királyi Színház, mauzóleum. Ha pedig továbbmegyünk a régi úton Podgoricába, a fővárosba, útközben élvezhetjük a Shkodrai-tó nyújtotta csodás látványt vagy akár meg is állhatunk, hogy egy kellemes csónakázás keretein belül élvezzük a környezetet. A fővárost tágas parkok uralják, ráadásul két folyó is átszeli, de a városnézést érdemes az óvárosban kezdeni, miután körbe sétáltuk röpke 15 perc alatt eljuthatunk az ulica Kralja Nikolén a modern városközpontba, melyet a rengeteg gránit, üveg és bárok, éttermek sora jellemez, és itt található a látványos Millennium híd is. 

A hegyek és mély szurdokok szerelmeseinek irány a Durmitor Nemzeti Park. Mi vár itt rájuk? Több mint húsz 2000 méteres csúcs, gleccsertavak, források, patakok, folyók teszik látványossá és különlegessé. Egy vadvízi evezés a Tarán, séta a Fekete-tó partján, kirándulás a mesés cseppkőbarlangban, a Jég-barlangban, télen pedig a Balkán-félsziget legjobb lesiklóhelyei várják a síelésre vágyókat. Kirándulás közben azért egy kis kulturális látnivaló is belefér: Szent Vazul templom, Utvrdenje erőd, múzeumok, de kihagyhatatlan a festői környezetben található sziklába vájt fehér Ostrog-kolostor is.

A kötetben még ezeken túl is számos izgalmas és kihagyhatatlan látnivaló kapott helyet, mindezt ráadásként megspékelték tuti tippekkel a legjobb helyekről, tipikusan montenegrói programokról, esős kikapcsolódásokról. Naprakész információkat találunk benne étkezésről, ünnepekről, vásárlásról, weboldalakról, blogokról, appokról. Ha pedig ez még mindig nem elég, a látnivalók mellett egy kis történelmi betekintést is kapunk, hogy jobban átérezzük a hely varázsát. A kötet végén pedig néhány izgalmas élménytúra is helyet kapott a térkép- és szótármelléklet, valamint a praktikus tanácsok mellett. A Marco Polo útikönyv tökéletes társunk lesz az üdülésünk során.

139505652.jpgA könyvet a Corvina Kiadó bocsátotta rendelkezésünkre recenziós céllal, amelyet ezúton is köszönünk!

Többet szeretnél megtudni a könyvről? Kattints a képre és rendeld meg kedvezményesen a kiadótól!

Kövess minket a Facebook-on is!

Madeira: a hegyek és a tenger szerelmeseinek paradicsoma

Korzika, a Földközi-tenger mesés ékköve

Fedezzük fel a bolgár tengerpartot!

Tökéletes őszi célpont: Róma, az Örök Város

2023. szeptember 23., szombat

Kalandtúra Wilder-módra

 Könyvajánló - Christina Lauren: Kalandtúra Wilder-módra

Lily Wilder mű-kincsvadászatokra viszi a turistákat Utah állam vörössziklás kanyonjaiba. Ebből éppenséggel megél, de esélye sincs visszavásárolni a szeretett ranchot, amit apja sok évvel ezelőtt eladott. A pénzszűke miatt nem mondhat nemet, amikor szedett-vedett baráti társaságával az a férfi bukkan fel, hogy részt vegyen egy kincsvadásztúrán, akibe régen szerelmes volt. Lilynek voltaképp nincs is ellenére, hogy kivigye a fickót a semmi közepére – és aztán ott hagyja a francban.




Leo Grady viszont mást sem akar, csak újra felvenni a fonalat első és egyetlen szerelmével. Lily ebben sajnos nem partner: egyértelműen értésére adja, hogy Leo csak mint túravezetőre számíthat rá.

Ahhoz, hogy a szerelmük még egy esélyt kapjon, a túrán egy csomó mindennek balul kell kiütnie. Vajon mégis igaz a kincset övező legenda? Lilynek és Leónak össze kell fognia, hogy kihúzzák a bajból a társaságot – és eközben Lily nemtörődöm apjának múltjával és a kettejük közös múltjával is szembe kell nézniük.

Tíz évvel korábban Lily és Leo egy pár voltak, de egy súlyos csalódás véget vetett a kapcsolatnak. Lilyvel azóta sok minden történt: elvesztették apja régi birtokát, amit szeretne visszavásárolni, és Utah gyönyörű, festői tájain a vörös sziklák és kanyargós kanyonok között tart afféle rekreációs kincsvadász-túrákat, megidézve némi vadnyugati hangulatot is. 




Egy ilyen túrán bukkan fel tíz év elteltével Leo és a baráti társasága is: a férfi szeretné újrakezdeni az egészet, de Lily erről hallani sem akar. Útjukat különféle események kísérik, amelynek köszönhetően egyre közelebb kerülnek egymáshoz.

Egy igazi könnyed nyári olvasmány így a nyár utolsó napjaira - legalábbis ami az időjárást illeti -, tele humorral, igazi kalandokkal, rejtélyekkel és rejtvényekkel, és persze szerelemmel, a második esély ismerősen bűnös élvezetével, mindez Utah gyönyörű tájain kalandozva, különféle veszélyes kalandokba keveredve, és végül egy valódi kincsvadászat is kikerekedik az egészből. Igazi kikapcsolódás volt ez a regény, ami inkább a helyszínnel és a rejtélyekkel vált letehetetlenné, nem a románccal.




A Christina Lauren név egy szerzőpárost takar, Christina Hobbs és Lauren Billings bújik meg e művésznév alatt, számos könyv szerzői, melyek közül magyarul nyolc jelent meg eddig. Általában könnyed, romantikus-erotikus műveket írnak, de akad YA regény is a műveik között. A Kalandtúra Wilder-módra is újít egy kicsit, sokkal inkább a kincskeresés és rejtvényfejtés kerül előtérbe, és azt hiszem, ez nagyon jót is tesz a könyvnek. 

Köszönöm a lehetőséget a 21. Század Kiadónak! A könyv a borítóra kattintva elérhető kedvezményes áron - gyönyörű, élfestett kiadásban.




Kövess minket Facebookon!

2023. szeptember 22., péntek

Az új hedonizmus szabadsága

Egyszerűen elkészíthető glutén-, tej- és cukormentes fogások hétköznapokra és ünnepekre - ezzel az alcímmel jelent meg Rubin Eszter gasztronómiai munkája, Az új hedonizmus szabadsága című kötet. Az étrend- és életmódkötetek legújabbika a könnyedén összedobhatóságra, gyors, egyszerű elkészítési módra helyezi a hangsúlyt az emésztési betegségekben szenvedők számára. 


Könyvajánló
Rubin Eszter
Az új hedonizmus szabadsága

Rubin Eszter neve ismerősen cseng nemcsak szépirodalmi körökben, hanem a hisztaminintoleranciában szenvedők számára is. A szerző fenti betegségben érintettsége hozta magával azt, hogy a témában elmélyüljön. Amikor kiderült a problémája, magyar nyelvű szakirodalom alig-alig létezett, receptek pedig még annyira sem. Mindenki szeretne jobban lenni - igen, Rubin Eszter is, így jobb híján kísérletezni kezdett saját magán az általa összeállított ételek sorával, mert szent meggyőződése volt, hogy a megválogatott alapanyagokból elkészített ennivalói is hozzá tudnak járulni a gyógyulásához. Hosszú és kitartó munka során állt talpra az egészségügyi összeomlása után, ő a leghitelesebb példa szakácskönyvei hatékonyságát illetően. A receptekből később könyvek lettek a Jaffa Kiadónál: Hisztaminintolarencia szakácskönyv 1-2., Gyulladáscsökkentő étrend és életmód (IBS, SIBO), Hormonegyensúly étrend és életmód - amelyeket most Az új hedonizmus szabadsága követ.

Cél az ételek könnyű elkészíthetősége, gyors megvalósíthatósága, legyen szó hétköz- vagy ünnepnapokról. A nagyon egyszerűen elkészíthető fogások friss, szezonális alapanyagokra esküsznek, amelyek lényegét megőrizve lehet kihozni belőlük a legjobbat. A glutén-, tej- és cukormentes étkezésnek nem szabad a lemondásokról szólnia, nem az elvesztett lehetőségeket kell siratni, hanem azt ünnepelni, hogy a betegségből felépülve egészséges vitalitással lehet élni, mozogni, nem szenvedve fizikai nyűgöktől. És nem csak emésztési panaszokról van szó, a szervezet egésze szenvedhet enélkül is az egyén számára helytelen táplálkozási módtól! 

Padlizsános tortilla - egyszerűen eteti magát, nem? Gyönyörű és egész-
séges, fantasztikus alapanyagokból

Rubin Eszter azoknak ajánlja jelenlegi művét, Az új hedonizmus szabadságát, akik a korábbi étrend- és életmódkötetek tanácsait követve már nem szorulnak rá szigorú és erősen korlátozó diétára, mert helyreállították beleik hasznos baktériumflóráját, de továbbra is szeretnék fenntartani ezt a számukra előnyös helyzetet, és nem szeretnék megismételni táplálkozási hibáikat. Tisztább, élhetőbb, az egészséget jobban támogató étrenddel operálnak, amely kiküszöböli a káros alapanyagokat, és a főbb gyulladáskeltőket.

A kötetben szereplő ételek színesek, szagosak, a szerző nagy gondot fordított a fenntarthatóságra. A mű lassan készült, napi egy recept került megvalósításra, amit a családdal fogyasztott el, valamint szomszédjai is kivehették részüket a kóstolásból, tesztelésből. A mű alapvonulata a glutén-, tej- és cukormentességen túl a szeretettel, egészségesen, fenntarthatóan, egyszerűen szavakkal fejezhető ki, ami egészen új egy gyorsan, hamar legyen kész címkét viselő munkában.

Ha lehet ilyet mondani, nagyon várom a következő művét, a Csodás desszertek fehérliszt-, cukor- és tejmentesen címűt, mert igen kíváncsi vagyok, mit tud alkotni a témában. A tervek szerint 2023 karácsonyára jön ki a kötet.

Szerintem olvassátok!

„Ami ​engem rabul ejt. A kelkáposzta erezete. A különféle zöldek, a színátmenet, ahogy haladunk a káposztafej belseje felé. A dióbél aprólékosan kidolgozott formája és rajzolata. A látvány, ahogy megcsillan rajta a fény. A frissen szedett paradicsom zöld illata – igen, szerintem ennek az illatnak színe van –, amikor elválik a kocsánytól. Ilyen inspirációk ösztönöznek a receptek kidolgozására: színek, illatok, a látvány, a forma, az íz.”

A jó minőségű, friss, szezonális alapanyagokkal való szenvedélyes kapcsolat jól érzékelhetően végigvonul a könyvön a levesektől és salátáktól az egytálételeken át a desszertekig.

Rubin Eszter új kötete megmutatja, hogy a glutén-, tej- és cukormentesség a legkevésbé sem jár lemondással. Sőt, éppen ellenkezőleg, ez a fajta életmód sokkal inkább egy új világot nyit, megszabadulást a káros beidegződésektől, az egészségre ártalmas alapanyagoktól. Mindez azonban nem a megszokott hozzávalók mániákus helyettesítéséről szól. Nyugodtan engedjük el ezt a gondolkodásmódot, és adjuk át magunkat az egészségünket támogató, élő és éltető fogások által biztosított új hedonizmusnak!


RUBIN ESZTER író, gasztronómus az ELTE Társadalomtudományi Karán diplomázott, majd művészeti iskolát végzett és enteriőrtervezőként dolgozott, később cukrászképesítést szerzett. A Jaffa Kiadónál 2019-ben jelent meg a nagy sikerű Árnyékkert című regénye, ezt követte 2020-ban a Hisztaminintolerancia szakácskönyv első és második kötete, majd a Gyulladáscsökkentő étrend és életmód, 2022-ben pedig a Hormonegyensúly étrend és életmód. További szépirodalmi kötetei: Barhesz (2012, Ulpius Ház), Barhesz 2., bővített kiadás (2016, Atheneum), Bagel (2016, Atheneum), Minek szenved, aki nem bírja (2021, Kalligram). A Barheszből monodráma is készült, amelyet Csákányi Eszter adott elő. Eddigi szépirodalmi és gasztronómiai munkáinak összegzéseként 2022-ben jelent meg a Mit esztek ti otthon, mannát? című nagyformátumú irodalmi szakácskönyv.
www.rubineszter.com

Szeretnél többet megtudni a könyvről? Kattints a képre, a kiadónál kedvezménnyel beszerezheted!

Köszönjük, Jaffa Kiadó!

Kövess bennünket Facebookon!

A képek a szerző oldalairól származnak.

Termékadatok
Cím: Az új hedonizmus szabadsága
Szerző: Rubin Eszter
Kiadó: Jaffa Kiadó
Oldalak száma: 264
Megjelenés: 2023. május 19.
Kötés: Kartonált
ISBN: 9789634757320
Méret: 235 mm x 165 mm x 20 mm