Mozdulj ki! Irány a Vértes! Vár rád egy gánti körtúra!

Kirándulás a szabadban 5. rész

Irány a Vértes! Vár rád egy gánti körtúra!

Újabb hétvége, újabb kirándulás. Már négy jó kis tippet adtam arra, ha a városból a természetbe vágytok. Ha ezekről lemaradtatok, de érdekel titeket pár szép erdő, panoráma, források, vízesések vagy inkókövek, akkor íme:

Irány a Gerecse legmagasabb pontja, a Gerecse-tető!

Irány a Budai-hegység legnagyobb vízesése!

Irány a Velencei-hegység, a Pákozdi ingókövek!

Irány a Pilis! Vár rád a Dömörkapu, a Sikárosi-rét és a Lajos-forrás!

Ezúttal a Vértesbe vetettük bele magunkat egy 13 km-es körtúra keretén belül. Kényelmesen sétáltunk, meg-megálltunk fotózni és így is három és fél óra alatt megjártuk. Ha valakinek nincs ideje vagy kedve ennyit sétálni, két rövidebb túrára is szétszedhető, erről a poszt további részében olvashattok majd.

Ez egy jól jelzett útvonal, ami ráadásul csupán egy-két kisebb emelkedős szakaszt tartalmaz, így akár családilag, gyerekkel vagy kevésbé rutinos túrázóknak is könnyed délutáni erdei program. Gántról indul a túra, ahol a faluközpontban a Hegyalja út mentén több helyen is találunk parkolóhelyet. Onnan elindulunk gyalogosan a főút mentén Csákberény felé. Séta közben a villanypóznákon látni fogunk útvonaljelzéseket. Nekem a kék háromszögre kell figyelnünk. Amikor elérjük a buszmegállót (Gánt, Újsor 120), ott balra egy murvás után elindulunk felfelé a dombok között. Itt.

A kék háromszögeket követve feljutunk a dombtetőre, ahol jobbra kanyarodva már meg is pillantunk egy nagy fehér keresztet, melyet a második világháborús áldozatok és kitelepítettek emlékére állítottak. Innen a magasból megnézhetjük Gántot és gyönyörű panoráma nyílik a Vértesre. Az ezt követő szakaszt kifejezetten szerettem. Egy vékony kis csapáson sétálunk le-fel, míg elérkezünk az út egyik fénypontjához, az egykori bauxitbánya külfejtéséhez. Egy darabka Mars a Földön. Oké, nyilván nem, de a vörös különböző árnyalataiban pompázó bauxittal kicsit olyan érzésünk van, mintha a vörös bolygón sétálnánk.

Ha kigyönyörködtük magunkat, a külfejtés mellett folytathatjuk utunkat a kék háromszög jelzésű keskeny ösvényen, melybe becsatlakozik majd a sárga jelzés, innentől már a sárgákat kell figyelnünk. A legtöbb kiránduló csak a bányát jön megnézni. Ha nektek sincs kedvetek, időtök egy nagyot sétálni az erdőben, akkor ti is visszafordulhattok a bánya után. Így egy-másfél órás kis kirándulással bejárhatjuk ezt a sci-fi-ba illő helyszínt.

Mi nem értük be ezzel a kis sétával, szóval mentünk tovább a sárgán, réteken, erdőkön keresztül. Pár kilométer után már alig találkoztunk emberekkel, ami azért volt szuper, mert párommal ketten nem keltettünk igazán zajt az enyhe avarropogáson túl, nem voltunk ijesztőek számukra, így volt szerencsénk közelről megcsodálni egy kisebb, gyönyörű állatokból álló szarvascsordát.

Innen valahol fás részeken, valahol pedig füves dombokon barangolunk követve a sárga jelzést. Egy szép hosszú egyenes szakasz (körülbelül két kilométer) elérkezünk egy kereszteződéshez, ahol balra kell fordulnunk és innen már a zöld sáv jelzését követjük. Felérve a Gém-hegy tetejére gyönyörű 360 fokos panorámában nyílik meg körülöttünk a világ. Itt akár le is ülhetünk megpihenni, napozni, piknikezni, de a dombtetőn legtöbbször szeles az idő, így ez a tisztás egy jó kis sárkányeregetésre is ideális helyszín.

Innen már csak fél órányira van a falu a zöld háromszög jelzésű úton lefelé. Itt-ott kicsit meredekebb, vigyázzunk a lépteinkre. Ha egy kis egy kis piknikezésre, sárkányeregetésre vágyunk, akkor kihagyhatjuk a nagy túrát és választhatjuk a faluból felfelé a zöld háromszöget is és irány a Gém-tisztás.

Ne felejtsetek el elég folyadékot vinni magatokkal, mert vízlelőhely nincs az útvonalon és bár kényelmesen végigjárható egy sportcipőben is, nem árt egy kényelmes túracipő.

Kövess minket a Facebookon is!