100 túra Budapesten és környékén kezdőknek és haladóknak

Könyvajánló - Tenczer Gábor: Budapest Outdoor

"Mi az, hogy Budapest Outdoor? Ez magyarul nagyjából azt jelenti, hogy városiak, kívül tágasabb! Húzzatok ki a fotelből, a lakásból, várnak a hegyek, vár a természet, vár a mozgás."

Rendszeres olvasóink pár hetente belefutnak egy posztba tőlem Mozdulj ki! címmel. Remélem néhány kirándulástippemet meg is fogadtátok és elmentetek Magyarország valamelyik szép erdejébe kirándulni. Imádom a városi létet, de nem bírnám ki a természet nélkül, ezért átlagban minden második hétvégén elmegyünk valamerre túrázni egyet.

Sokszor mondják nekem, hogy milyen szerencsés vagyok és irigylik, hogy ennyit kirándulunk. Ilyenkor az első kérdésem, hogy "Te miért nem?". Leggyakoribb kifogások fővárosiaktól, amiket hallani szoktam: minden messze van, nincs autóm, nem tudom merre induljak, nem vagyok rutinos túrázó. Mindegyik kifogásra a válaszom, hogy ez rossz kifogás, mindenre van megoldás, ráadásul Tenczer Gábor könyve, a Budapest Outdoor segít is elhallgattatni ezeket a hangokat.

Tenczer Gábor úgy igyekezett összeállítani a kötetet, hogy olyan helyszínek, látnivalók kerüljenek a kötetbe, amelyek a fővárosból egy óra utazási időn belül elérhetőek. Ehhez a közeli hegyek a legideálisabbak, így került a kötetbe a Budai-hegység, a Pilis, a Visegrádi-hegység és a Gerecse vidéke. A kötetben jól átlátható módon, fejezetekre bontva ismerkedünk a hegyekkel, völgyekkel, szurdokokkal, erdőkkel és azon belül is nehézség alapján rangsorolva.

A puding próbája az evés, szóval átlapoztam a könyvet és találtam is egy olyan helyet, ahol még nem jártunk a Pilisben, nevezetesen a Boldog Özséb kilátó. A túra Pilis, a megúszós kör néven szerepel, ugyanis 11 km és van is benne 230 méter szintemelkedés, de alaposan elnyújtva, így egy könnyed két és fél órás séta várt ránk. A kötet a közepes nehézségű túrák közé sorolta és külön jelölést kapott, miszerint gyerekbarát.

Ez a kirandulás tökéletes azoknak, akik épp csak kóstolgatják az erdei kirándulásokat, ráadásul autóval és tömegközlekedve sem probléma az odajutás. Pilisszentkereszt és Pilisszentlélek között Két-Bükkfa-nyereg néven találunk egy buszmegállót, mellette pedig egy nagyjából 40 autónyi férőhellyel rendelkező parkolót. Tömegközlekedve Budapest szívéből mintegy másfél óra, autóval pedig egy óra. Nagy különbség tehát nincs.

A startpont mellett találunk a domboldalban néhány asztalt, padot és mellette pedig egy aszfaltutat. Ezen a műúton indulunk el. A fákon látni fogjuk, hogy az ösvény a Zöld háromszög jelölést kapta. Ez az út kicsit kanyarog, de elvisz egészen a kilátóig. Lassan emelkedünk a Kis-Szoplák és a Nagy-Szoplák között, majd átszeljünk a Pilis-gerinc fennsíkját. Ez nagyjából a túra első fele. Ezt az utat az egykori katonai bázis miatt építették, amely egész 1996-ig üzemelet. Látunk számos bunkert, melyekben egykor rakétaszállító tehetautók álltak. Ezek emlékeztetnek minket az egykori légvédelmi bázisra.

A Pilis-tetőre érve láthatjuk egy bunker mögül előbukkanni az geodéziai mérőtoronyból átalakított Boldog Özséb kilátót, ahonnan 360 fokos panorámában gyönyörködhetünk az összes környező hegységben. Szép, napos, meleg idő volt, azért a pára kicsit rontotta az összképet, de még így is mesés volt a kilátás. A kilátónál több asztalt is találunk, mi oda időzítettük az ebédszünetet.

Az erdő gyönyörű, de az aszfalt nem túl csábító, ezért külön örültem, hogy Tenczer Gábor nem ugyanarra küldött vissza minket, amerről érkeztünk a kilátóhoz. Ehhez nem kell mást tenni, mint továbbra is követni a Zöld háromszöget keresztül a murvás fennsíkon. Utána egy keskeny kavicsos ösvényen ereszkedünk lefelé, mely kiér egy szép tisztásra, ahonnan az ösvény beletorkollik a Zöld sáv jelzésbe. Besétálunk a fák közé, de érdemes figyelni út közben, mert nemsokára látni fogjuk, hogy a Zöld háromszög balra fordul. Érdemes követni, mert egy sziklás kilátóponthoz visz. Ez csupán pár perces kitérő, ha kigyönyörködtük magunkat visszatérünk a zöld sáv jelzésre.

Az utolsó kilométerig követjük ezt az ösvényt. Csendes, békés az erdő, kirándulóba is alig futottunk a túra ezen szakaszán. A 10. kilométernél figyeljünk majd a jeleket, az utolsó kilométernél rá kell térnünk a Zöld kereszt jelzésre, ami már egyenesen a parkolóba visz. Szinte lehetetlen eltévedni, valóban kényelmesen teljesíthető még gyerekkel is, pazar kilátópontokkal, több helyen pihenőpadokkal.

Egy szónak is száz a vége, szerintem jó ez a könyv, jól rendszerezi a túrákat, átlátható, ahol bonyolultabb az útvonal, ott egy QR-kód elviszi az olvasót egy térképhez. Több helyen kedvcsináló fotókkal, tippekkel. Bárkinek ajánlom, aki szeret kirándulni vagy épp elkezdene kirándulni, de kicsit még céltalan. Végezetül jöjjön egy kis beszélgetés a szerzővel a kötetről:

139500547.jpgKöszönöm a lehetőséget a Corvina Kiadónak!

A kötet a borítóképre kattintva elérhető kedvezményes áron a kiadó honlapján.

Kövess minket a Facebook-on is!