Kultúrpara

2019. július 15., hétfő

Simon Sinek elárulja az inspiráló vezetés titkát

Könyvajánló - Simon Sinek: Kezdj a miérttel! - Az inspiráló vezetés titka

"Bármelyik szervezet meg tudja mondani, mit csinál; a legtöbb azt is el tudja magyarázni, hogyan csinálja; de azt csak nagyon kevesen tudják világosan megfogalmazni, miért csinálják..."

simon_sinek_2012_inc-500-conference_1725x810-pan_20618.jpg

Simon Sinek Kezdj a miérttel című könyve 2013-ban már egyszer megjelent hazánkban, de ezúttal a HVG Könyvek egy javított, átdolgozott kiadással rukkolt elő. 

Simon Sinek vezetési és marketing-tanácsadó, a Rand Corporation munkatársa, a Columbia Egyetemen stratégiai kommunikációt tanít. A hagyományos vezetéselméleti irányzatokat megkérdőjelező ötleteit előadta egyebek között Fortune 100 vállalatoknak, kisvállalkozásoknak, nonprofit cégeknek, az amerikai kongresszus tagjainak, külföldi nagyköveteknek és az amerikai hadsereg legfelsőbb vezetőinek. Előadása minden idők második legnépszerűbb videója a TED.com oldalon. A Kezdj a miérttel! című bestseller szerzője. New Yorkban él. (Forrás: hvgkonyvek.hu)

Ez az első könyv, amit Sinektől olvasok, de számos TED előadását ámulattal néztem végig. Olyan videókat, melyeket milliók láttak. Akár azt is mondhatnánk rá, hogy örök álmodozó, mert félek, hogy bármennyire gyönyörű elképzelés, hogy élhetünk olyan világban, ahol a legtöbb embert inspirálja a munka, amit végez, sajnos az emberek szeretik a járt utat választani még akkor is, ha ez nem teszi őket boldogabbá. Mindenesetre lenyűgöző, hogy egy olyan vezető mozgalom aktív tagja, akik egy jobb világ építésén fáradoznak. 

"Vannak vezetők, és vannak, akik vezetnek.
A vezetők a pozíciójuk révén szereznek hatalmat és befolyást.
Akik vezetnek, azok inspirálnak minket.

Akik vezetnek - legyenek magánszemélyek vagy szervezetek -,
azokat saját akaratunkból követjük, és nem azért, mert muszáj.
És ezzel nem értük cselekszünk, hanem önmagunkért.

Ez a könyv azoknak szól, akik inspirálni akarnak másokat,
vagy találni akarnak valakit, aki inspirálja őket."

A kötet három izgalmas példával indul, melyek tökéletes példák arra, ha egy vezető képes inspirálni. Talán nem mindenki tudja, hogy a Wright fivéreknek bizony komoly vetélytársuk volt. Samuel Pierpont Langley kiváló tudós volt, aki a hadügyminisztériumtól rengeteg pénzt és kiváló csapatot kapott maga mellé, hogy építsen egy repülőgépet. Ám ott volt ez a két srác, akik hihetetlen lelkesedéssel, szenvedéllyel, mérnöki papírok, kormányzati szponzoráció és kapcsolatok nélkül egy kis kerékpárüzletben képesek voltak összerakni egy működő repülőgépet. Mi volt a különbség? Ők a miérttel kezdtek. Nem a pénzért, a hírnévért dolgoztak, hanem az álmukat akarták megvalósítani.

Bárki képes rá, hogy megmondja mit csinál, legtöbbjüknek még az sem okoz gondot, hogy elmagyarázza a dolog mikéntjét. De, ha megkérdezed miért csinálják, csupán a töredékük fog tudni válaszolni. A legtöbb esetben azt mondják, hogy pénzért. Ami nem lehet válasz a miértre, mert az csak a munka eredménye. Ez a miért inkább azt jelenti, hogy mi a célod. Mi a célja a vállalatod létezésének? Mi a terved, mi az a nemes ügy vagy meggyőződés, amiért dolgozol? Miért kelsz fel reggel az ágyból? Van, aki ösztönösen a miérttel kezdi, de van, akinek ehhez segítség kell. Ezt a felismerést Arany körnek nevezi, ami három egyszerű kérdésből áll: Miért? Hogyan? Mit?

aranykor_1.jpg

Simon e felismerés mentén indult el és alkotott meg egy sikeres modellt, melynek megismeréséhez a való életből vett példákon keresztül vezeti el az olvasókat. Könyvéből megtanulhatjuk miként legyünk olyan vezetők, akik képesek vezetni és motiválni, vagy segít megtalálni az ilyen embereket.

A legtöbben az arany kör külső sávjából indulnak, de azok, akik igazán sikeresek mind a miérttel indultak. Az emberek legtöbb esetben nem azért választanak téged, amit kínálsz, hanem azzal tudsz kitűnni a tömegből és azért választanak téged, amiért csinálod. Nem a tárgyat veszik meg az emberek, hanem a "célt", életstílust, értétek. 

Ha jól tudod kommunikálni, hogy miért csinálod, akkor azok, akik hasonlóan gondolkodnak meg fognak találni és hűségesek lesznek, amíg te is ragaszkodsz a miértedhez és akkor már nem számít a konkurencia, mert a szemükben több vagy, mint egy termék, egy szolgáltatás, egy szervezet, elkezdesz fogalommá válni. Ehhez tudnod kell, hogy mi a te célod, mi az, amit adni akarsz.

maxresdefault_10.jpg

A szerző megmutatja miért kifizetődőbb az inspiráció, mint a manipuláció. Bár utóbbi is termel bevételt, de hűséget nem hoz. Az arany kör sikerességére hozott Apple példa kifejezetten tetszett. Két opciót mutat meg: az elsőben azt írja le, hogy mi lenne, ha az Apple a többi cég marketingjét folytatná:

"Kiváló számítógépeket gyártunk.
Ezek gyönyörű kivitelezésűek, egyszerűen kezelhető,
felhasználóbarát gépek.
Vesz egyet?"

Nem mondanánk, hogy kiemelkedik a tömegből. Ilyen hirdetésből minden ujjunkra jut egy tucat. Ehhez képest nézzük meg miként kommunikál az Apple:

"Hiszünk benne, hogy minden, amit teszünk, a változást
szolgálja. Hiszünk a másképp gondolkodásban.
A változást szolgáljuk azzal, hogy minden
termékünk gyönyörű kivitelezésű, egyszerűen kezelhető
és felhasználóbarát.
És ezek a termékek történetesen kiváló számítógépek.
Vesz egyet?"

Erre már biztosan előbb kapja fel a fejét a legtöbb ember, amire a cég hatalmas sikere is igazolást ad. Pedig valójában az üzenet kezdetének, a miértnek semmi köze a termékhez, amit csinálnak, de kézzel foghatóvá válik a vállalat által képviselt ügy. A kötetben azt is megtudjuk, hogy az arany kör elve mélyen az emberi viselkedés evolúciójában gyökerezik.

Természetesen a miért még nem lesz elég az igazi sikerhez. A miértet érthetően kell megfogalmaznunk, majd jöhet a következő lépés: hogyan csináljuk, hogyan keltsük életre az ügyünket. Ha pedig ez a kettő megvan, akkor már jöhet a mit, amelynek következetesnek kell lennie. Minden tettünknek igazolnia kell azt, amiben hiszünk.

És gondolnád, hogy az üzlet olyan akár a randizás? Bizony olyan, mert döntéshozás biológiája ugyanaz. Ha pedig már összeszedtünk mindent, ami kell ahhoz, hogy vezetőkké váljunk, jöhet a következő lépés: a követők megszerzése. Ez sem egyszerű feladat, de a kötetben felvázolt példák sokat segíthetnek ebben a fázisban is.

Majd elmondja mire kell figyelnünk még a sikerhez vezető úton. Leírja mit jelent a termékelfogadási görbe és példát hoz, hogy mekkora bukás lehet a vége, ha ezzel nem foglalkozunk még akkor is, ha olyan világhírű termékről is beszélünk, mint a TiVo. A kötet végén pedig még két fontos fejezet kapott helyet. Az egyikben megtudjuk miért a siker a legnagyobb kihívás és hogyan kezeljük az új versenytársakat.

"Azok a termékek, amelyek miértje világos és egyértelmű, segítenek megmutatnunk a világnak, kik vagyunk, és miben hiszünk. Ne feledjük, az emberek nem arra vevők, amit csinálunk, hanem arra, hogy miért csináljuk."

Simon Sinek nem valami távoli, misztikus dologról beszél. Közérthetően fogalmaz és példákkal, tényekkel támasztja alá az elméletét, mely tökéletes elegye a marketingnek, a menedzsmentnek és a személyes motivációknak. Bárkinek szívből ajánlom, izgalmas, egyedi könyv, ami mindenkinek csak adhat. És simán kötelező olvasmánnyá tenném a középiskolákban. Talán néhány diákot elgondolkodtatna és máris okosabban futnának neki a jövőjük építésének. 

borito_9.jpgSzeretnél többet tudni a könyvről? Kattints a képre, a kiadónál kedvezménnyel be is szerezheted!

Köszönjük, HVG Könyvek!

Érdekelnek a könyvújdonságok?

Kövess bennünket Facebookon!

Hatékony és magabiztos növekedés verseny nélkül? Kattints!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése