Kultúrpara

2020. június 28., vasárnap

Áttetsző viszonyok

 

Könyvajánló - Krusovszky Dénes: Áttetsző viszonyok

Mindannyian ismerjük azokat a pillanatokat, amelyekben egyedül vagyunk: az elalvás, az ébredés előtti perceket, amikor már tudjuk, hogy valamit épp elfelejtünk, de már nem tudjuk, hogy mit.

 

Az Áttetsző viszonyok egy modern álmoskönyvhöz hasonló: a szürreális, mégis mindennapi, szokatlan képek megfejtése az olvasóra vár.

Nos, a szokatlan képek megfejtésére sokszor sok olvasás kellett, és nem is sikerült mindet megfejteni. Miközben a verseket olvastam, először úgy éreztem magam, mint aki egy számára idegen nyelven olvas, mittudomén, mondjuk spanyolul. A szavakat el tudtad olvasni, de nem értettem, mit is akar mondani. Annyi könnyebséggel a spanyollal szemben, hogy a szavakat értettem azért, de verssorként nem volt értelmük. Ekkor inkább letettem a könyvet, hátha egy alkalmasabb időpontban jobb lesz. Sokszor sokmindennel járok így. Pl. telefonos játékkal. 20-szor próbálkozom egy pályával, és nem megy, sehogy nem sikerül. Leteszem. Később meg elsőre, mindenféle megerőltetés nélkül jön a megoldás. Rejtvénynél is vagyok így. Elakadok, nem jutok tovább, sehogy nem jut eszembe, mi kerülhet oda, nem találom a logikai útvonalat vagy a megfelelő szót (sima skandi keresztrejtvényt, olaszt, sudokut vagy logikai rejtvényeket szeretem). Leteszem az újságot, és következő alkalommal felveszem, rögtön írom is be a megfejtést.

A parkban

Felhasadt és az oldalára dőlt
a délután, mit keresünk még itt,
az alkony komótos díszletépítői
kiterítik a szemetet körénk,
és ahogy a hűvös szél feltámad,
hűségesen a lábunkhoz simulnak
az elhagyott reklámszatyrok,
aztán beáll a sötét,
éles füttyögéssel rögtön megjelennek
az önkéntes csőszök a parkban,
hogy nehéz husángjaikkal
kikergessék a bokrok alatt
reszkető szerelmespárokat,
de nekünk nincs mitől félni már.

Ismeritek az érzést, amikor egy marha nagy keresztespók szemmagasságban üldögél a hálójában, ti pedig 10 centire tőle megálltok, noha csak pár mikropillanattal később realizáljátok, hogy miért is álltatok meg és mivel is néztek farkasszemet jó közelről? Na, pont így éreztem magam sokszor olvasás közben. Volt, hogy csak másodjára vagy harmadjára jött át egy olyan jelentésárnyalat, ami korábban nem, és volt, hogy villámcsapás-szerűen hirtelen realizáltam, mit is jelent - legalábbis számomra - ez a vers. Láttam valahol korábban is, az agyam érzékelte, de először nem fogtam fel tudatosan. 

Vers

Mintha reggel lenne,
és a fény kegyetlen
türelemmel feszítené
ránk a redőny réseit.
De hát reggel van,
és bevág a nap.
Akkor elnézést kérek.

Hogy melyik a kedvenc versem? Nincs benne olyan. Olyan ez a kötet, mintha egy kora hajnalon kimennék a kertbe, amikor mindent harmat borít. Csillog és gyönyörű, de ha hozzáérnék egy fűszálon vagy egy levélen egy harmatcsepphez, elillan az összes. Mulandó. Kerestem benne azt, amit a fülszöveg ígért: az elalvás előtti, ébredés utáni első pillanatok lenyomatát, amikor még vagy már nem tudjuk, hogy ez a valóság-e vagy sem, amikor félálomban vagyunk. Nagyon szeretem ezeket a pillanatokat, és sok könyv át tudta már adni. Az Áttetsző viszonyok viszont nem. Nem lett kedvenc, bár a szerzőt nagyon megkedveltem néhány érdekes interjú elolvasása után. Mert arra nagyon jó volt ez a kötet, hogy felkeltse az érdeklődésemet. Már többet elért, mint a kortárs költők többsége. Azt hiszem, teszek majd egy próbát a regényével is. Aki szereti a verseket (én egyébként csak nagyon ritkán és nagyon korlátozottan vagyok verskedvelő hangulatomban), annak érdemes egy próbát tenni vele. Hátha rálel kincsekre is.

Köszönöm a lehetőséget a Magvető Kiadónak! A kötet elérhető a borítóra kattintva, kedvezményes áron.

Kövess minket Facebookon!

2020. június 24., szerda

15 sorozat, amit érdemes megnézni

 Az elmúlt időszakban a streaming-szolgáltatások népszerűbbek voltak, mint valaha - köszönhetően a több otthon töltött időnek. De miket is néztünk vagy nézhetünk, ha előfizetünk egyre? Az alábbiakban vagy már befejezett, vagy még futó sorozatokat ajánlanék a különféle streaming platformok kínálatából, sorrend nélkül.

Grace és Frankie - Netflix

Egyelőre hat évad érhető el belőle, úgy tudom, hogy összesen hetet terveznek. A történet középpontjában két nő áll, Grace, akit Jane Fonda alakít, és Frankie, Lily Tomlin alakításában. A férjeik évtizedek óta barátok és üzlettársak, válóperes ügyvédek, de ahogy az első részben kiderül, többek is ennél. El szeretnének válni a feleségeiktől, hogy a továbbiakban végre felvállalva magukat együtt éljenek. Grace, a sikeres üzletasszony, aki észszerű, megfontolt, az érzelmeit elnyomó nő volt mindig is, és Frankie, a kissé hippi, kissé elvarázsolt, mindenféle spirituális dologban hívő nő a két család közös tengerparti nyaralójában találja magát, és szép lassan mindkettejük életét megváltoztató barátság szövődik a két teljesen eltérő személyiség között. A sorozat nyomon követi a volt férjek életét, illetve a gyerekeikét is. Martin Sheen és Sam Waterston látható a főbb szerepekben, és mindannyian brillíroznak. Alapvetően humorral operáló, rövid, kb. 30 perces részeket kapunk, de könnyed formában elénk vetítenek komoly dolgokat és azok megoldását is. Némi nyitottság és humorérzék kell hozzá, de ha ezek megvannak: tökéletes kikapcsolódás!

You (Te) - Netflix

Művelt, okos, megnyerő, jóképű és szereti a könyveket. Mi baj lehet vele? Beck szerint semmi - de aztán rájön Joe sötét titkaira, és ezért kemény árat kell fizetnie… történet egy elbűvölő pszichopatáról, aki veszélyesen vonzó, akinek nehéz ellenállni, de vigyázz, ha felfigyel rád! A Netflix nagyszerűen adaptálta Caroline Kepnes könyvét, az első évad az első, You (Te) c. kötetet, a második évad a második, Hidden Bodies (Elrejtett testek) c. kötetet dolgozza fel többé-kevésbé. Könyvből nincs folytatás, de úgy tudom, a nagy sikerre való tekintettel készül egy harmadik évad is. Főszerepben Penn Badgley látható, aki minden egyes tweetjében, amelyben a sorozatot promotálta, felhívta a követői figyelmét arra, hogy ne rajongjanak Joe-ért, mert veszélyes és beteg. Nagy piros pont jár ezért a színésznek, de nem lehet nem szeretni az alakítását. :) Ha nem riadsz vissza egy kis vértől és erőszaktól, és érdekel egy megnyerő pszichopata elméje, akkor a te sorozatod a Te!

The Sinner (A tettes) - Netflix

Épp mostanság került ki a sorozat harmadik évada. Az évadok története egymástól független, egy közös szál van bennük: a nyomozó személye, Harry Ambrose, akit Bill Pullman alakít. Kemény pszichológiai thriller, kizárólag a világra nyitott és erős idegzetű 18 éven felülieknek. Az első évadban egy nő (Jessica Biel), aki a családjával van a strandon, látszólag minden ok nélkül brutálisan meggyilkol egy ismeretlen férfit. Ő sem ismeri, és nincs semmi magyarázata. Az évad során felfedik a nő múltját, és azt, hogy nagyon is volt oka - de mégis mi? A második évad középpontjában egy 12-13 éves fiú (Elisha Henig) áll, aki megöli a nevelőszüleit, látszólag minden ok nélkül. De ahogy az első évadnál, itt is sokkal több van a háttérben kihasználástól, szektától kezdve erőszakig. A harmadik évad központi figurája egy épp családalapítás előtt álló középiskolai tanár (Matt Bomer), akinek régi egyetemi barátja gyanús körülmények között hal meg, és a férfi egyre mélyebb morális válságba és depresszióba süllyed. Az eredeti történet, az első évad alapja egy regény, a német Petra Hammesfahr Die Sünderin c. pszichothrillere, ami tudomásom szerint nem jelent meg magyarul, de a sorozat alapján nem lőne mellé vele egyik magyar kiadó sem, ha sikerülne megjelentetni.

Unbelievable (Hihetetlen) - Netflix

Ez a 8 részes minisorozat egy igaz történetet mesél el: 2008 nyarán az állami gondozásból éppen kikerülő, egy ilyen hátterű fiatalokat segítő szervezet épületében lakó 18 éves lány lakásába éjszaka valaki betört, és megerőszakolta a lányt. Nem maradt nyoma, nem maradt DNS, az elkövető óvszert használt, mindent letörölt, amihez hozzáérhetett, és utána arra kényszerítette a lányt hosszú perceken át, hogy zuhanyozzon. Ahogyan a kiérkező rendőr kihallgatta, ahogyan az ügyön dolgozó két rendőr kihallgatta egymás után, ahogyan a kórházban bántak vele, az mind iskolapéldája az efféle bűncselekmények elbagatellizálásának. És ez még csak a kezdet… Marie végül azt vallotta, hogy hazudott, csak kitalálta, hiszen szemmel láthatóan senki sem hitt neki, és hihetetlen megterhelő volt számára újra és újra felidézni a történteket, miközben érezte az elutasítást a hatóságok, a barátai és a nevelőszülei részéről is. Viszont aztán évekkel később történik még egy nemi erőszak, és a véletlennek köszönhetően kiderül, hogy a férfi, aki sorra évek óta egyedülálló nőket erőszakol, nem véletlenül jár el úgy, ahogy. Tudja, hogy hol vannak a körzethatárok egy-egy városban, melyik terület hová, melyik rendőrőrshöz tartozik, és azt is tudja, hogy egy-egy nem ismétlődő, nyomokat nem hagyó nemi erőszak esetén a rendőrőrsök nem kommunikálnak egymással. Azt viszont nem tudja, hogy van egy rendőr házaspár, akik két különböző körzetben teljesítenek szolgálatot, és otthon köztük szóba kerül a nő új ügye, és ez emlékezteti a férjét egy hónapokkal korábban, az ő körzetükben megesett ügyre. A két őrs két nyomozója, akik ezen dolgoztak, egyesítik erőiket, és végül közösen igazságot szolgáltatnak az erőszak áldozatainak, köztük a fiatal Marie-nak is.
Az, ahogyan a két nyomozó bánt az erőszak áldozataival, oktatóvideóba illő a hatóságok emberei számára. Egy érzékeny, a valóságot mindig szem előtt tartó, és végre az áldozatokról, nem az elkövetőről szóló sorozat lett belőle, amit simán kötelezővé tennék. Főbb szerepekben Kaitlyn Dever, Toni Collette és Merritt Wever látható.

The Good Place (A jó hely) - Netflix

A 4 évados, tökéletes lezárást kapó sorozat úgy indul, ahogy a legtöbb véget ér: a főszereplő halálával. Eleanor (Kristen Bell) a jó helyre kerül, oda, ahová az emberek csak nagyon kicsiny hányada kerülhet, megismeri Chidit, a lelki társát (William Jackson Harper), a szomszédait, Tahanit (Jameela Jamal) és Jianyut (Manny Jacinto), és Janettel, a szuperintelligens mindentudó mesterséges intelligenciával (D’Arcy Carden) és persze a jó hely tervezőjével és építészével, a túlvilági Michaellel (Ted Danson) kiegészülve egy szuper, vicces, elgondolkodtató és sokszor megható sorozatot kapunk, ami a túlvilági élet és a filozófia nagy kérdéseit elképesztő szituációs komédiával bontja ki, válaszolja meg, vagy csak gondolkodtat el rajtuk. A színészek brillíroznak a szerepeikben, az alapötlet atyja, Michael Schur (Városfejlesztési osztály, A hivatal) még magasabbra tette a mércét, amit végül sikeresen meg is ugrottak. A végeredmény egy emlékezetes, szórakoztató és az élet nagy kérdésein elgondolkodtató humoros alkotás lett. 

Santa Clarita Diet (Dél-kaliforniai diéta) - Netflix


Drew Barrymore és Timothy Olyphant főszereplésével készült zseniális vígjáték-sorozat, amelyben rögtön az első részben a nő zombivá válik, de mégis megpróbálnak normális családként működni tovább. Vérben és mindenféle testnedvekben gazdag, néha kifejezetten undorító, de mindezt elképesztő humorral és sitcom-szerűen tálaló sorozat, amelyben nagyot alakít Liv Hewson és Skyler Gisondo is. Az egyikük a nem egészen hétköznapi pár tini lányát, a másikuk pedig a vele egykorú szomszéd srácot alakítja. De hogyan élhet “normális” életet egy gazdag kaliforniai kisvárosban egy család, aminek az egyik tagja zombi lett? Erről szól ez a rövid epizódokkal operáló humoros, groteszk kis sorozat.

Dead to Me (Halott vagy) - Netflix

Egy nő, aki cserbenhagyásos gázolás során elveszítette a férjét, meg akarja találni a cserbenhagyót. Összebarátkozik egy másik nővel, aki nem egészen az, akinek mutatja magát… a gyász sokszínűségét mutatja be a sorozat, hogy gyászolhatunk másképp is, mint az elvárt, és gyászolhatunk olyat is, aki nem halt meg, csak elvesztettük. Mindezt humorral és fájdalommal vegyítve. Christina Applegate és Linda Cardellini látható a főbb szerepekben.

Goog Girls (Cseles csajok) - Netflix

Három átlagos életet élő háziasszony, három barát (illetve ketten testvérek) egy nap úgy dönt, hogy kifosztják a helyi szupermarketet. Mindannyian tudnák hova tenni a plusz pénzt, de sokkal több készpénzt találnak a széfben, mint amire számítottak… persze a helyi bűnbanda hamar rájuk talál, és ebből születnek a bonyodalmak. Jó humorral operáló sorozat, és a főszereplők eltérő élete és a köztük lévő dinamika nagyon jó alapot ad, bepillanthatunk, hogy milyen az élete egy kissé link, elvált anyának, egy fizetésükből alig kijövő, rendőr férjjel és beteg gyerekkel élő anyának, és egy tipikus “otthonülő” anyának, akinek a férje intéz mindent - de nem a legfényesebben. Három teljesen eltérő életvitel, amit teljesen felforgat a plusz pénz lehetősége. Főbb szerepekben Retta, Christina Hendrick, Mae Whitman és Manny Montana látható.

The Great (Nagy Katalin - A kezdetek) - Hulu, HBO Go

Egy alkalmanként igaz történet. A későbbi nagy orosz cárnő fiatalkorától indulunk, amikor épp csak hozzámegy III. Péter cárhoz. Főbb szerepekben Elle Fanning és Nicholas Hoult látható, és mindketten brillíroznak a szerepükben, de nem csak ők. Szókimondó, merész, tényleg 18 éven felülieknek ajánlott, de humoros, sokszor anakronisztikus fiktív sorozat, amiben időről időre megjelennek a valós események is. Egyelőre az első évad érhető el, ami durva függővéggel ér véget.

I Know This Much Is True (Ez minden, amit tudok) - HBO Go

A Birdsey ikrekről szól a sorozat, az egyikük paranoid-skizofréniában szenved, a másikuk pedig “csupán” a rossz gyerekkorukat nyögi, miközben segíteni próbál a testvérének. Kemény, megrázó sorozat, ami nem segít abban, hogy megkedveljük embertársainkat. Apránként feltárul a múltjuk, ahogyan haladunk előre a jelenben. Az ikerpár szerepében Mark Ruffalo látható, aki tényleg két teljesen eltérő, valahol mégis nagyon hasonló embert alakít. A forgatás több hét csúszással zajlott, az egyik szerep kedvéért Ruffalo borotválkozott és fel is szedett néhány kilót, és így vették fel a jeleneteket. Nagyon jó munkát végeztek a sorozat készítői, a végeredmény pedig egy kissé nyomasztó, érdekes hangulatot árasztó hiteles alkotás lett.

I May Destroy You (Tönkretehetlek) - HBO Go

Kemény sorozat ez a nem beleegyezésen alapuló szexről, ami 100%-ig igaz történetet dolgoz fel. A sorozat írója, rendezője és egyben főszereplője is az a nő, akivel megtörtént, amit senki sem akar: Michaela Coel, a számtalan díjjal kitüntetett író, rendező, akit nagyon szorongatott a határidő, végre befejezte az egyik munkáját. Lement kiereszteni a fáradt gőzt egy klubba, és másnap reggel csak halvány, összefüggéstelenül felvillanó emlékképei voltak arról, hogy magatehetetlenül fekszik valahol, hogy valaki éppen megerőszakolja. Két és fél év telt el azóta, és a nő ezalatt az idő alatt megpróbálta feldolgozni a történteket, és megírta ezt a sorozatot belőle, amit le is forgattak. Sajnos ez sokkal gyakoribb probléma, mint hinnénk, és sajnos az áldozathibáztatás, de az egész társadalmi berendezkedésünk és a nevelési elvek sem arra utalnak, hogy a közeljövőben szeretnénk ezt a problémát megoldani. Mert a nemi erőszaknak számtalan formája van, nem csak az nemi erőszak, amikor elrabolnak és megerőszakolnak egy lányt/nőt vagy akár fiút/férfit. Rengeteg az olyan eset, ami afféle “szürke zóna”, ahol lehet, hogy maga a szex beleegyezésen alapult, de nem olyan módon, ahogy végül megtörtént, vagy nem ott, nem akkor, ahol és ahogy megtörtént, esetleg a “beleegyezés” már eleve megfélemlítés vagy manipuláció eredménye. A sorozat pedig érzékenyen, a beleélést segítve szól ezekről az esetekről is, miközben a középpontban mindvégig Michaela Coel személyes története áll. 

Miracle Workers (Csodatévők) - HBO Go

Eddig két évada volt, az első véleményem szerint jobb, mint a második, de azért az sem rossz. Geraldine Viswanathan karaktere a Mennyország Kft.-hez kerül, és a célja az, hogy egyre feljebb és feljebb jusson a ranglétrán. A Föld-részlegen dolgozott, ahol a dolga apró földrészecskéket gyúrjon, nedvesíteni, szárítani, a szélre és a vízre bízni őket. Minden egyes létező és nem létező dologra külön részleg van a Mennyország Kft.-ben, van pl. olyan, ahol felhőket gyúrnak, máshol pedig azt kutatják évezredek óta, hogy miért nem jön a férfiak mellbimbójából narancslé, és el kéne érniük, hogy így legyen. Mert ez Isten akarata. Az ambiciózus lány a Megválaszolt Imák részlegére kerül, ahol egyetlen, kissé őrült, szociófób dolgozó van (na ja, ezért nem teljesülnek az imák és ezért nincsenek már csodák), akit Daniel Radcliffe alakít. Isten (Steve Buscemi) pedig végül arra jut, hogy ideje, hogy vége legyen a bolygónak… két “angyalunk” dolga az, hogy megmentse, méghozzá két szerencsétlen földi halandó összehozásával. Provokatív, szürreális és humoros sorozat ez, amely rendkívül szórakoztató módon magyarázza el és építi fel a mennyországot, ahogyan kinézhet, ha a Föld mai állapotából indulunk ki. A második évad már egy egészen más korszakba, a sötét középkorba kalauzol, ugyanazok a főszereplők, de már nem a mennyben járunk. Elvileg lesz még folytatása, kíváncsian várom, merre visz a harmadik évad.

Perry Mason - HBO Go

Most hétfőn került ki HBO Gora az első része az új sorozatnak, amely a legendás védőügyvéd, Perry Mason karakterének előzménytörténetét meséli el. Erle Stanley Gardner alkotta meg a figurát, volt belőle könyv, rádiójáték, tévésorozat és tévéfilmek is. Az 50-es években Raymond Burr és Barbara Hale főszereplésével egy nagy sikerű sorozatot készítettek Perry Masonnel a főszerepben, és az eredeti szereplőkkel 1985-1995 között több másfél órás tévéfilmet is forgattak. Emlékszem, valamikor 15-18 éve az egyik adón rendszeresen adták esténként a már idősebb Perry Mason eseteit, és nagyon szerettem akkortájt - 12-14 évesen - ezeket a filmeket. Két hete értesültem róla, hogy megújítják a karaktert, és hamarosan érkezik egy sorozat Matthew Rhysszel a címszerepben, és ekkor felelevenedtek a régi tévéfilmek. Néhányat, amennyit megtaláltam online, meg is néztem, és vártam a hétfőt, hogy megismerjem az új Perry Masont. :)
Az új sorozat az 1931-es év legvégén kezdődik, amikor Los Angeles városát felrázza egy brutális, kegyetlen csecsemőgyilkosság. A rendőrség a szülőkre akarja kenni az ügyet, az igazság kevésbé érdekli őket, mint az, hogy a közvélemény minél hamarabb hitelesnek tűnő történetet kapjon és válaszokat. Perry Mason azonban nem elégszik meg ezzel, és magánnyomozóként inkább az igazság nyomába szegődik. Az első részből megismerjük a kissé szétesett, lecsúszott figurát, aki megjárta a háborút, akinek van egy fia, akit már nagyon régóta nem látott, és aki még meglehetősen távol áll attól a Perry Masontől, akit ismerünk. Egyvalamiben azért nem változik a későbbiekben sem: kizárólag az igazság érdekli, nem a gyorsaság, nem az egyéni érdekek, nem a kapcsolatok: csak az igazság.

Defending Jacob (Jacob védelmében) - Apple TV+

Erről a sorozatról (és a könyvről) már írtam korábban egy külön posztot, amit itt találhattok meg.

Truth Be Told - Apple TV+

Octavia Spencerrel a főszerepben az Apple TV+ egy érdekes krimisorozatot hozott nekünk: a fő szál sok-sok évvel a kérdéses bűntény után zajlik, amikor egy akkor 17 éves fiút elítélnek gyilkosságért. Poppynak pedig viszonylag nagy szerepe van abban, hogy elítélték, de 20 évvel később a nőnek, aki egy népszerű, bűneseteket feldolgozó podcastet készít, feltűnik valami az ügyben, és már nem biztos abban, hogy az elmúlt 20 évet börtönben töltő immár 37 éves Warren az elkövető… érdekes krimisorozat, amiben megismerjük a főszereplők családját is, nem csak magát az ügyet. 

Ezeken kívül az elmúlt években készült még jópár említésre méltó sorozat, meg olyan is, ami sokkal ismertebb, népszerűbb, felkapottabb ezeknél, de most kifejezetten az újabbakat vagy a kevésbé ismerteket szerettem volna bemutatni, azokat, amikre szerintem érdemes vetni egy pillantást. Nektek van kedvencetek? :)

Kövess minket Facebookon!

Auschwitzi bölcsődal

Könyvajánló - Mario Escobar: Auschwitzi bölcsődal

Egy német ápolónő, cigány férj és öt gyermekük
tragédiája Auschwitz Birkenauban a náci faji törvény miatt.
Megindító, szívszorító történet a vészkorszakból.

auschwitz_i_22_may_2010.jpg

Amikor meghalljuk, hogy Auschwitz, rögtön a rengeteg zsidó jut eszünkbe, akik a haláltáborokban vesztették életüket. Rengeteget könyv és film foglalkozik azzal a tragédiával, ami akkor történt, de nem szabad elfelejteni azt sem, hogy nem csupán ők voltak a kitaszítottak között. Auschwitzban is volt tábor a cigányság számára. Mario Escobar Auschwitzi bölcsődal című könyvében egy igaz történeten keresztül meséli el az olvasóknak, hogy mit jelentett a náci Németországban cigánynak lenni.

A kötetben megismerjük Helene Hannemannt, az árja ápolónőt, aki a '20-as évek elején beleszeretett egy kedves hegedűművészbe, Johann Hansteinbe. Nem volt könnyű dolguk, sokan elítélték őket a srác cigány származása miatt. Megharcoltak, hogy együtt lehessenek, mert akkor már bőven uralkodtak a náci eszmék.

Végül a pár sikerrel járt és öt gyermekük volt, amikor a Berlini Filharmonikusoknál zenélő Johannt elbocsátották a faji törvények miatt. Helene rengeteget dolgozott, plusz műszakot vállalt, hogy el tudják tartani a családjukat és még talán nem is sejtették, hogy lesz még ennél rosszabb is.

1943 májusában kopogtattak az ajtón. A cigányholokauszt rendelkezései alapján az apát és az öt gyermeket elviszik a Birodalom cigány lakosságának kijelölt gyűjtőhelyre, de az asszony marad. Árja származása őt megvédené, de ugyan ki lenne képes végignézni, hogy elhurcolják a családját? Így kötöttek ki együtt az Auschwitz-Birkenauban elkülönített cigány táborba.

Mario Escobar történész Helene történetét öntötte egy regénybe. Attól, hogy nem dokumentarista jelleg, hanem maga Helene meséli el az ott töltött hónapokat, még egy kicsit személyesebbé, megindítóbbá válik. A kötet lapjain az anya és gyermekei tábori életét ismerhetjük 1943 májusától '44 augusztusáig. Az események igaz történeten alapulnak, csupán néhány eltérés van a valóságtól, de ezekre fel is hívja a figyelmet a szerző a kötet végén.

Megismerhetjük a tábor mindennapjait, olvashatunk a szörnyűségekről és Mengele rémtettei is terítékre kerülnek. Helene a gyermekeivel marad, míg férjét máshová helyezik. Nyomorúságos körülmények uralkodnak, éhezés, betegségek, megaláztatások, rengeteg szenvedés, amiből sokszor a halál jelenti a megváltást, ráadásul az emberkísérleteiről elhíresült Mengele megbízza Helenét, hogy hozzon létre egy óvodát a lágerben a cigány gyerekeknek. Ettől is kicsit más ez a regény, mint a korábban olvasott holokauszt leírások. Az óvodában a gyerekekért mindent megtesznek a körülöttük serénykedő felnőttek. Próbálnak reményt nyújtani a kicsiknek és sokszor saját életüket kockáztatva segíteni a kicsiket. Nem könnyű a dolguk, mert a halál és a kilátástalanság veszi őket körbe.

Egy érdekes olvasmány, tele érzelmekkel, bár én úgy éreztem néha a tények elvittek, mégis azt gondolom, hogy jól példázza, hogy még a vészkorszakban is volt szeretet, önfeláldozás, emberség, bátorság, remény, összetartás a legnehezebb pillanatokban is. A könyv ugyan nem hibátlan, de olyan téma ez, amiről mindig kell beszélni, amire mindig kell emlékezni. A valaha volt legnagyobb rémtett ez az emberiség ellen, aminek sosem szabad megismétlődnie.

auschwitzi-bolcsodal.jpgA kötet kedvezményes áron megvásárolható a borítóképre kattintva a kiadó honlapján.

Fordította: Pávai Patak Márta

Köszönöm a lehetőséget a Kossuth Kiadónak!

Kövess minket Facebookon!

 A Mengele-lány, aki túlélt négy haláltábort

Anne Frank naplója képregénybe csomagolva

Egy zsidó kislány megrázó naplója a vészkorszakból

Schindler listája: “Egyórai élet is élet.”

2020. június 23., kedd

Hadüzenet Istennek

artur1_1.jpgMi vagyunk a támadók. Hadüzenetet küldtünk az Istennek, a teremtmények megszegték az egyezséget - ez a lényege a műnek. Hogy ki szegte meg - ha megszegte -, melyik fél és mivel? Hát... ahhoz el kell olvasnod a művet. 
Két entitás küzd az embereken keresztül, miközben a mentálok kivonultak az emberek életéből, annak minden hátrányával együtt. Nem azért mondom, de kétszer olvastam el a regényt (és hozzá az előző részeket újra), mire egyszer neki mertem fogni az ismertetőnek.

2020. június 19., péntek

Véres Rózsa: dicsőséges győzelem vagy halál?

Könyvajánló - Nicholas Eames: Véres Rózsa

Egy izgalmas fantasy pörgős kalanddal,
melynek csak kétféle végállomása lehet:
dicsőséges győzelem vagy halál.
Esetleg mindkettő...

Nicholas Eames hamar ismertté vált a fantasy rajongók között, amikor debütáló regényével, A Wadon királyaival elnyerte az év legjobb fantsay debütálásának díját, majd később bezsebelt még több díjat is. A banda című sorozat első epizódjával engem is megnyert magának a szerző a vad, eredeti és szórakoztató fantasy-val, így izgatottan vártam, mivel készült a sorozat második epizódjában. Ha lemaradtál az előző regényről, a címre kattintva találsz egy kis kedvcsinálót:

A Wadon királyai

A sorozat második epizódja hat évvel követi az előző történtet, de ezúttal új szereplők történetével örvendeztet minket a szerző. Mindig félek kicsit, ha egy nyitány ütősre sikerül, de szerencsére nem okozott csalódást a kötet. Ennek is faltam minden sorát.

A történetet Tam Hasford szemszögéből ismerjük meg, aki egy véletlen folytán kerül be a bandába, mint bárd. Eleinte még esetlen, tapasztalatlan, de ahogy haladunk előre a történetből lesz egyre jobb harcos és válik értékes tagjává a Fabulának. Nem csupán a történetet, a szereplőket is Tam szemén át látjuk, így ismerjük meg a hírhedt Véres Rózsát is, aki a Saga egykori vezérének a lánya. Célja, hogy kikerüljön apja árnyékából, ezért túl sokat kockáztat, sokszor meggondolatlan és vakmerően hajszolja a hírnevet mindhiába.

Társainak is kemény múltat kell feldolgozniuk, mind súlyos terheket cipelnek. Bár ezúttal is megcsillogtatta cinizmusát és humorát a szerző, most kicsit komorabb sikerült a kötet. Olyan komoly témákat is boncolgat, mint a PTSD vagy a gyermekkori bántalmazás, a hatalommal való visszaélés. 

A kasztiai ostrom óta a világ sokat változott. Végre nem támadnak mindenhol szörnyek az emberre és a bandáknak sem kell állandó vadászattal tölteni az idejüket, helyette a városok arénáiban harcolnak különböző lényekkel. Legtöbbjüknek ez csak amolyan pótcselekvés. Az effajta harc nem érhet fel azzal, amikor a dicsőségért ölhetnek, na és persze a pénz is jóval rosszabb. A banda útnak is indul egy izgalmas és veszélyes kalandnak, ezzel teljesül Tam álma.

®Tim Paul (Forrás: nicholaseames.com)

A lány nagyon jó megfigyelő, ennek köszönhetjük, hogy alaposan megismerhetjük a szereplőket, a történetüket, esetleges tragédiáikat. És bár önálló regényként is megállja a helyét, én örültem, hogy egy-egy jelenet erejéig régi ismerősöket is köszönthettünk a regényben. Közben pedig a szörnyek is gyülekezni kezdenek, ám az is kiderül, hogy nem minden az, aminek látszik és nem biztos, hogy minden szörny megérdemli, hogy végezzenek vele.

Ismét egy remek fantasy-t kaptunk a szerzőtől, sőt, talán még kicsit összeszedettebb is volt, mint az első kötet. Szuper történet, izgalmas, érdekes karakterek és bár komorabb, mint az első epizód, a humor itt sem maradhatott el. Szörnyek, sárkányok, nekromancia, hősök, kalandok, dráma, epikus küzdelmek, győzelem és halál. Akinek tetszett az első epizód, az ezt is szeretni fogja, aki pedig azt kihagyta, nyugodtan olvashatja önálló regényként is. Ugyan van némi kitekintés, de tökéletesen működik, élvezhető anélkül is.

3133879_big.jpgKöszönöm a lehetőséget a Fumax Kiadónak!

A borítóképre kattintva megrendelheted kedvezménnyel a kiadó honlapján.

Fordította: Matolcsy Kálmán

Kövess minket a Facebookon is!

Érdekel egy brutálisan jó fantasy-trilógia? Kattints!

2020. június 17., szerda

November 9.

 

Könyvajánló - Colleen Hoover: November 9.

Egy különleges szerelem, ami öt éven át csak egyetlen napig tarthat. November 9-én.

1_171.jpg

Ezt a posztot több, mint egy órája kezdtem el írni. Millió és millió gondolat kavarog a fejemben a történetről, de mégis, lassacskán másfél órája a villogó kurzort bámulom, és próbálom összerakni kerek egésszé. Azt hiszem, feladom, és csak írom, ami jön.

Először nézzük, mi is ez. Fallon 18 éves, Los Angelesben él, az apja egy 10 évvel korábban befejeződött népszerű sorozat főszereplője volt, és mint ilyen, a sorozat rajongói lépten-nyomon felismerik. Ő, bár sosem futott be igazán nagy karriert, mégis sütkérezik ebben és ki is használja. Tipikus nagyképű hollywoodi barom, akire tökéletesen ráillik az összes sztereotípia. A lányával, Fallonnal jóformán csak addig törődött, amíg egyengethette a színészi karrierjét, ami elég ígéretesen indult: szerepet kapott 14 évesen egy nagy népszerűségnek örvendő tinisorozatban, és a csillaga felfelé ívelt... egészen addig a napig. November 9-ig. 

– Bocsi, hogy késtem bébi – karolja át a vállamat.
Úgy nevezett,hogy bébi. Egy random csávó csak
úgy átkarolta a vállamat, és lebébizett.

November 9-én kigyulladt az apja háza, a férfi kimenekült, ám megfeledkezett arról, hogy a lánya, aki nem vele élt, szintén a házban volt. Fallon aludt. Mire felébredt, a lángoló házban rekedt, a teste egy része megégett, ráadásul amikor próbálták kimenekíteni, maradandó sérülést is szerzett. Ez derékba törte a színészi karrierjét, de nem csak azt: Fallon önbizalmát is eltiporta, és az ingatag kapcsolatát is tönkretette az apjával. Napra pontosan két év telt el azóta, a lány 18 éves, és az apjával szeretne ebédelni, hogy elköszönhessen tőle. Este ugyanis elindul, hogy megpróbálja megvalósítani az álmát: a Broadway színésznője szeretne lenni. Apja nem hisz benne, mert sérült, mert heg húzódik a bal oldalán, égési sérülés, ami az arcától a nyakán, vállán, mellkasán át a bal oldalát beborítja. És igazából Fallon sem hisz magában, szégyelli a hegeit, eltakarja őket a hajával, a ruhájával, azóta nem is randizott, és meggyőződése, hogy az emberek a hegek miatt nem néznek a szemébe és kapják el a tekintetüket, amint megpillantják. 

Fallon és a ... nem igazán tudnám szalonképes jelzővel illetni, szóval maradjunk csak az apjánál... szóval Fallon és az apja beszélgetését végighallgatja egy fiú, aki hirtelen ötlettől vezérelve kiadja magát a lány apja előtt a lány barátjának, ráadásul el is küldi a fenébe a férfit. Fallon pedig belemegy a játékba. Ben és a lány pedig végül együtt tölti az egész napot, és megállapodnak. Mivel több ezer kilométer fogja őket elválasztani, minden év novemberében egyetlen nap, a tűz évfordulója lesz az ő napjuk. Nem beszélnek egymással, élik az életüket, még számot vagy mailcímet sem cserélnek, a közösségi oldalakon pedig letiltják egymást - de azon a napon, november 9-én Fallon visszatér Los Angelesbe, és találkoznak ugyanabban az étteremben, ahol legelőször, öt éven át. Ben pedig, mivel írónak készül, megírja a különleges "szerelmüket" - afféle kutatásnak, kísérletnek is lehet tekinteni a megállapodásukat. 

(…) De az első nap, amit veled töltöttem, hosszú idő óta az egyetlen olyan nap volt, amikor boldognak éreztem magam. És láttam rajtad, hogy én is boldoggá teszlek: korábban sohasem hittem volna, hogy ez lehetséges. Noha éppen költöztél, tudtam, hogy ha van rá mód, hogy mindketten elkezdjük várni november 9-ét, akkor az nagy változást hoz majd mindkettőnk életébe. 

Nagyon keveset tudunk meg az "egymáson kívüli" életükből, csak november 9-én vagyunk velük, és csak annyit látunk, amennyit akkor elmondanak egymásnak. Váltott szemszög, hol Fallon, hol Ben oldaláról ismerjük meg a történteket, és szépen lassan összeáll... tragédiák, és egy hatalmas nagy titok áll az útjukban, na és a megállapodásuk. 

Érdekes élmény volt olvasni ezt a könyvet. Viszonylag sokszínű olvasónak tartom magam, szinte minden műfajt szeretek (oké azért van néhány kivétel), de tudományostól történelmiig, életrajztól hadtörténetig, fantasytól romantikusig, krimitől tanulmányig vagy a rejtélyes szépirodalomig mindenevő vagyok. Alapvetően nem szeretem a "vadromantikus" műveket, de mégis van az énemnek egy undorítóan, javíthatatlanul romantikus oldala is, aki nagyon szereti azokat, amelyek kicsit több történettel, érdekes karakterekkel vagy ötletekkel operálnak. És ezek közül egyik kedvencem Colleen Hoover. Nem olvastam még rossz könyvet tőle, és akad olyan sorozata, amelyik az "örökös kedvenceim" kategóriába kerültek. 

– Faaalllooon!
Kipattan a szemem.
Megfordulva látom, hogy Ben a forgóajtónál áll. Futni kezd felém.
Lassított felvételként.
A szám elé kapom a kezem. Próbálok nem nevetni, ahogy lassan kinyújtja a karját, mintha értem nyúlna.
Neee meeeenj méééééég! – kiabálja lassan átvágva a tömegen.
Mindenfelé megállnak az emberek, hogy lássák, mi ez a csődület. Legszívesebben helyben elásnám magam, de túlságosan röhögök ahhoz, hogy érdekeljen, mennyire zavarba ejtő ez.
Mi a jó eget csinál?
Amikor egy örökkévalóságnak tűnő idő után végre odaér hozzám, szélesen elvigyorodik.

Ez a könyv is telitalálat. Este 10 után álltam neki, hajnali 3 körül tettem le, kiolvasva a könyvet... nem volt életem ötlete este elkezdeni, de mondjuk félig-meddig ezt vártam - sokszor jártam már így a szerző könyveivel. Maga az alapötlet, hogy semmit nem tudnak egymásról, élik az életüket, de egyetlen napot együtt töltenek - nem egyedi egyáltalán, de mégis ritka, és nagyon tetszik. Birizgálja a fantáziámat. És ami még nagyon, de nagyon tetszett a könyvben - noha néha fejbevertem volna mindkét főszereplőt -, az az, ahogyan Ben szépen lassan felépítette Fallon önbecsülését ismét. Ahogyan Amber, egykori lakótársa és legjobb barátja mellette állt, és ahogy Glenn, Amber barátja megvédte, és ahogy végül megbocsátott az apjának. A hasonló könyvek főszereplői mind átélnek életük során valami nagy traumát, és a könyvben ez feloldásra, feldolgozásra kerül. Ezért szeretem ezeket. Azért, mert sokszor nagyon hitelesen tudják ábrázolni, mert olyan apróságokat mutatnak meg, hogy hogyan ne tegyük akaratlanul még jobban tönkre a szavainkkal az eleve meggyötört lelket. Emellett rengeteg finom humorral és persze undorítóan sok, de mégis valahogy undorítóan tökéletes romantikával fűszerezik a történetet, aminek, mint mindig, happy end a vége. Így vagy úgy. Vagy amúgy. Egy gyönyörű, hihetetlen, regényes fordulatokkal teli, mégis magával ragadó mese ez két fiatalról, akiket meggyötört az élet. 

2_86.jpg

El akarom olvasni Ben könyvét. Az egészet. Mindkettőt. És mindig megfogadom, hogy a következő CoHo könyvet nem este kezdem el, mert abból nem lesz időben alvás. Aztán valahogy mindig elfelejtem ezt... Várom már azt a könyvét, ami nem fog tetszeni, ami nem érint meg, ami nem varázsol el. Ez még nem az volt.

A fordítás Sándor Alexandra Valéria munkája, akinek már nagyon sok fordítását olvastam, és még sosem csalódtam. Gördülékeny, választékos, játékos és hiteles szóhasználattal és stílussal operál, azon fordítók közé tartozik, akinek ismerem a nevét, és előre tudom, hogy ez is egy jó élmény lesz. Egy jó fordító tudja csak igazán átadni egy jó író művét.

Köszönöm a lehetőséget a Könyvmolyképző Kiadónak! A kötet elérhető kedvezményes áron a borítóra kattintva.

Kövess minket Facebookon!

 

Könyvmolyképző, Szeged, 2019
368 oldal
puhatáblás
ISBN: 9789633734933
Fordította: Sándor Alexandra Valéria